ساخت ایران
تبدیل دوربین مداربسته مراکز خرید به دوربین چندمنظوره با فناوری ایرانی
یک شرکت دانشبنیان موفق شد با ایجاد تغییرات نرمافزاری و سختافزاری در دوربینهای مداربسته مراکز خرید و کارخانهها با هزینه کم آنها را به دوربینی چندمنظوره تبدیل کند.
به گزارش ایرنا، رئیس هیئت مدیره این شرکت دانشبنیان در مورد ویژگیهای دوربین پلاکخوان گفت: برای کنترل تردد خودروها در جادهها و خیابانها نیاز به یک دوربین ویژه است که باید قابلیت خواندن پلاک خودروها در روز و شب را داشته باشد.
نسیم توکلی افزود: تصویربرداری از یک پلاک برای پردازش تصویر مستلزم رعایت نکات زیادی از حیث ابعاد تصویر، سرعت دیافراگم، تنظیمات مختلف نور پسزمینه و نکات دیگری است که نیازمند استفاده از یک دوربین خاص است.
این مدیر شرکت دانشبنیان خاطرنشان کرد: معمولا دوربینهای پلاکخوان توانایی نمایش تصاویر کنار خودرو را ندارند اما دوربین پلاکخوان عرشگستر دارای دو دوربین است که یکی وظیفه تصویربرداری از پلاک و دیگری وظیفه تصویربرداری از محل تردد را دارد.
توکلی همچنین در مورد میزان تسهیلات دریافت شده از صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: تسهیلات مختلفی چون اشتغالزایی، نمونهسازی و سرمایه در گردش فوری از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کردیم. با حمایت و بهرهمندی از تسهیلات سرمایه در گردش فوری صندوق نوآوری موفق به راهاندازی خط تولید قطعات الکترونیک خودرو شامل قطعه الکترونیک ایموبلایزر شدیم، البته ما دوربین مداربسته تولید نمیکنیم بلکه فناوری ارتقایافته را به تولیدکنندگان عرضه میکنیم تا در دوربینها تعبیه کنند، همچنین از تسهیلات نمونهسازی صندوق نوآوری برای تولید دوربین پلاکخوان استفاده کردیم.
وی درباره توانمندی اضافهشده به دوربینهای مداربسته نیز خاطرنشان کرد: دوربینهای مداربستهای که در کارخانهها، پارکینگها و مراکز خرید نصب میشود به دلیل ویژگی فنی و عدم توانمندی ثبت فریم در ثانیه نمیتواند برای ثبت پلاک خودرو کاربردی باشد به عبارت دیگر با دوربینهای معمولی نمیتوان پلاک خودرو را ثبت کرد، در این راستا با تغییراتی که بهصورت نرمافزاری و سختافزاری در دوربینهای مداربسته ایجاد کردیم این قابلیت با دوربینهای مداربسته معمولی با هزینه کمتر نیز قابل استفاده شده است و دوربینی چندمنظوره تولید میشود.
صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری در مورد صادرات دوربین پلاکخوان اعلام کرد: ارزش اقتصادی این محصول برای سازندگان دوربین و همچنین مصرفکنندگان بالا است و ما بیشتر، تامین نیاز داخل را در برنامه خود قرار دادیم، البته به عنوان اولین تجربه صادراتی ۵۰ هزار دلار به چین صادرات داشتیم. مزیت رقابتی ما قیمت پایین به همراه کیفیت رقابتپذیر با نمونههای خارجی است.