kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۸۶۳
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴

ایتالیا تحت فشار افکار عمومی فروش هزاران موشک به عربستان را متوقف کرد

وزیر خارجه ایتالیا اعلام کرد، کشورش فروش هزاران فروند موشک به عربستان و امارات را در راستای حمایت از صلح در یمن و حمایت از حقوق بشر، متوقف کرده است. این اظهارات در حالی انجام می‌گیرد که علت واقعی توقف فروش، فشار افکار عمومی در این کشور بوده است.

کشورهای غربی بالاخره تحت فشار افکار عمومی، مجبور شدند فروش سلاح به عربستان و امارات را متوقف کنند؛ دولت «جو بایدن» اخیرا قرارداد فروش جنگنده‌های« اف 35» به امارات، که در زمان دولت ترامپ امضا شده بود، را لغو کرد. در همین حال، نمایندگان پارلمان انگلیس نیز خواستار پایان دادن فروش سلاح به عربستان شده‌اند. اکنون نیز دولت ایتالیا فروش موشک به عربستان و امارات را متوقف کرده است. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی،« لویجی دی مایو» وزیر خارجه ایتالیا، اعلام کرد، کشورش فروش هزاران فروند موشک به عربستان و امارات را در راستای حمایت از صلح در یمن و حمایت از حقوق بشر، متوقف کرده است. وی بیان داشت، این گام را ضروری می‌دانیم، زیرا پیام آشکار صلح از سوی کشور ماست. برای ما حقوق بشر ضرورتی بوده و اهمال در آن، جایز نیست! این اظهارات در حالی انجام می‌گیرد که ایتالیا نیز مثل سایر کشورهای غربی، از قبل شش سال کشتار زنان و کودکان در یمن‌، سود زیادی برده است.
شبکه ایتالیایی «صلح و خلع سلاح» نیز اعلام کرد، تصمیم رم شامل توقف عملیات فروش حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ فروند موشک به عربستان است. این موشک‌های متوقف شده، بخشی از قراردادی بزرگ‌تر، شامل فروش ۲۰ هزار موشک به قیمت بیش از ۴۰۰ میلیون یورو (۴۸۵ میلیون دلار) است که در سال ۲۰۱۶ در دولت چپ میانه
«رو ماتیو رنتیسی» منعقد شده بود. رنتیسی که با خروج حزبش (ایتالیا فیفا) از ائتلاف حاکم، باعث فروپاشی دولت ایتالیا شد، بعد از سفر به عربستان و اظهاراتش در این باره، تحت انتقادات شدیدی قرار گرفت. او به «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، گفته بود که پادشاهی عربستان شاهد دوران خیزش جدیدی است. شبکه الجزیره گزارش داد که دولت ایتالیا جمعه یک مجوز فروش بمب و موشک به امارات متحده عربی و عربستان را باطل کرده و از صدور مجوزهای فروش سلاح جدید به ائتلاف سعودی خودداری خواهد کرد. رژیم سعودی و ائتلاف تحت فرمان آن، به ویژه امارات، متهم به کشتار مردم یمن به ویژه
کودک‌کشی گسترده در این کشور هستند و بارها با اعمال نفوذ در نهادهای حقوق بشری، مانند شورای حقوق بشر سازمان ملل، مانع از درج نام عربستان در فهرست کودک‌کشان بین‌المللی شده‌اند.
جنبش انصارالله یمن از تصمیم ایتالیا برای توقف فروش تسلیحات به کشورهای متجاوز به این کشور، استقبال کرد. در بیانیه جنبش انصارالله یمن آمده است: «تصمیم ایتالیا برای توقف فروش سلاح به کشورهایی که تجاوز به یمن را به پیش می‌برند، گامی مثبت در راستای حمایت از غیرنظامیان و روند صلح است.»
در همین حال، «میک والاس» نماینده ایرلندی پارلمان اروپا، طی پیامی در توئیتر، از ادامه بمباران یمن توسط ائتلاف امارات-سعودی با حمایت غربی‌ها انتقاد کرد. وی در این پیام توئیتری نوشت: «ائتلاف سعودی- اماراتی در حال بمباران یمن با حمایت غربی‌ها است و به دنبال آن، میلیون‌ها یمنی در حال گرسنگی کشیدن هستند.» این نماینده پارلمان اروپا در ادامه پیام توئیتری خود نوشت: «چرا اتحادیه اروپا به اعضای خود اجازه می‌دهد به عربستان و امارات سلاح فروخته و از این دو کشور حمایت کنند؟ آیا این چیزی است که ما از آن به عنوان «ارزش‌های اروپایی» یاد می‌کنیم؟ آیا جان یمنی‌ها مهم نیست؟»
این در حالی است که «محمد علی الحوثی» رئیس‌کمیته عالی انقلاب یمن، با اشاره به تداوم تجاوزگری‌های عربستان در این کشور، از وخامت اوضاع انسانی در یمن خبر داد. وی در این خصوص گفت: «سعودی‌ها همچنان به حملات گسترده خود علیه یمن ادامه می‌دهند. اوضاع کنونی یمن، فراتر از یک فاجعه انسانی را نشان می‌دهد. لازم است که شورای امنیت سازمان ملل به مسئولیت خود در قبال محاصره یمن،
عمل کند.»