kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۵۳۱
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸
مصوبات فانتزی شورای شهر، بی‌اعتنا به وظایف اصلی

زیست شبانه پیشکش،‌ زیست روزانه را دریابید

شورای شهر تهران روز گذشته با تصویب مجدد طرح «زیست شبانه»‌، بازهم نشان داد به جای پرداختن به وظایف اصلی و مورد نیاز شهروندان، اهتمام جدی برای پرداختن به مسائل فانتزی، وارداتی و حاشیه‌ای برای «تغییر سبک زندگی شهری» دارد!



سرویس اجتماعی-

شورای شهر تهران روز گذشته بازهم به سراغ تجویز نسخه «زیست شبانه» برای شهروندان تهرانی رفت و در حالیکه این طرح سال گذشته با مخالفت فرمانداری و نیروی انتظامی و حتی رئیس‌شورای شهر رو به رو بود، با ویرایشی جدید برای چند نقطه از تهران که به تعبیر شورای شهری‌ها دچار«شب مردگی» هستند تصویب شد.
شورای شهر پنجمی‌ها که از ابتدای بر سرکار آمدنشان بیش از عمل به وظایف اصلی و مطالبات مهم مردم به مطرح کردن مسائل فانتزی و حاشیه‌ای برای اداره شهر همچون تغییر نام معابر و به نوعی بازی اسم و فامیل و...شهرت یافته‌اند، این بار و دراین ماه‌های آخر فعالیتشان بازهم فارغ از باز کردن کلاف سردرگم مسائلی مانند آلودگی هوا، ترافیک، تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی محدود و فرسوده و... برای شهروندان، و عمل به سهم ویژه خود در این حوزه‌ها مجدداٌ طرحی را تصویب کرده‌اند که معلوم نیست قرار است گره از مشکلات کدام گروه از شهروندان تهرانی باز کند؟
رئیس‌شورای شهر تهران در حاشیه صحن دیروز شورای شهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جلسه سه‌شنبه شورای شهر جزو جلسات پر بار شورای شهری‌ها بود چرا که لوایح یک فوریتی مربوط به عوارض که شهرداری به شورا ارسال کرده بود تصویب شد.همچنین دو طرح و لایحه یکی مربوط به تهران بیدار و زیست شبانه و دیگری مربوط به تخفیف‌های ویژه شهر‌سازی جهت ساخت هتل مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و اعضای شورا نظرات‌شان را مطرح کردند.
محسن‌هاشمی در تشریح طرح زیست شبانه گفت: بر اساس مصوبات، چند نقطه در شهر که دچار شب مردگی هستند و فضای مناسبی محسوب می‌شوند انتخاب شدند و بیشتر اهداف فرهنگی دراین موضوع پیگیری می‌شود تا از این طریق کسانی که دیر می‌خوابند بتوانند از این فضاها استفاده کنند و بتوانند عمده وقت خود را با خانواده بگذارنند تا به این ترتیب هم «شب مردگی» در این نقاط از بین برود و هم فضای اجتماعی شهر تثبیت و افزایش پیدا کند.
تسریع در توسعه «حمل‌ونقل عمومی» پربارتر بود
یا تصویب «بی‌خوابی شبانه»؟
رئیس‌شورای شهر تهران در حالی جلسه دیروز شورا را به دلیل تصویب «زیست شبانه» یکی از پربارترین جلسات شورای شهر نامیده است که موضوع «تهران‌بیدار» و «زیست‌شبانه» را شاید به سختی بتوان در لیست درخواست‌های شهروندان از شورای شهر و حتی جز اولویت‌های آخر مردم دانست.
در حالی‌که در روزهای اخیر و به طور مداوم مردم تهران، همچون سال‌های گذشته در این ایام مشغول دست و پازدن در هوای آلوده بودند و همچنان هستند شورای شهری‌ها با کم توجهی نسبت به سهم خود در حل این مشکل، همچنان سرگرم تغییر نام خیابان‌ها و معابر و میادین تره و بار و در نهایت رفع شب مردگی و سرگرم کردن افراد بی‌خواب می‌باشند!
به نظر می‌رسد در کنار حل مشکل آلودگی هوا که از خواسته‌های اصلی مردم به شمار می‌رود،تسریع در مراحل توسعه و گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی به ویژه مترو و اتوبوس در صدر لیست در خواست‌های شهروندان تهرانی است که نزدیک به یک سال است با وجود خطر قابل توجه سرایت کرونا در مترو و با توجه به عدم امکان حفظ فاصله فیزیکی مناسب در مترو و اتوبوس، صدایشان به گوش اعضای شورای شهر نمی‌رسد. تا حدی که خود رئیس‌شورای شهر معترف است که در مدیریت شهری فعلی طی سه سال حتی یک کیلومتر مترو هم ساخته نشده است.
اصرار شورا به بیداری شبانه
و مخالفت فرمانداری و نیروی انتظامی
سال گذشته نیز همزمان با طرح موضوع زیست شبانه در شورای شهر، فرمانداری تهران و نیروی انتظامی جز مخالفان اصلی این طرح بودند.
رئیس‌شورای شهر که سال گذشته گفته بود «در صورت تصویب این طرح اجازه شرکت فرزندان و خانواده را در این طرح نمی‌دهم»، روز گذشته درخصوص مخالفت هیئت تطبیق فرمانداری تهران با این مصوبه در گذشته به دلیل مخالفت نیروی انتظامی گفت: باید دید نقاط محدودی که انتخاب شدند از نظر هیئت تطبیق و نیروی انتظامی چه مشکلی دارند تا آنها را رفع کنیم. امیدواریم موضوع دوباره در فرمانداری مطرح شود و ما نیز پیگیر آن خواهیم بود.
مشخص نیست در این بازه زمانی که شهر به دلیل گسترش ویروس کرونا دچار محدودیت‌های منع تردد از ساعت 9 شب تا 4 صبح است و مسائل مغفول مانده‌ای همچون عدم عمل به تعهدات دولت در پرداخت مطالبات حمل‌ونقل عمومی و کم کاری شهرداری و شورا در دفاع از حقوق مردم در این زمینه به چشم می‌خورد و در شرایطی که شهروندان بین موضوعاتی مانند استفاده از مترو، اتوبوس یا وسائل شخصی در ایام کرونایی و لزوم رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از تجمعات غیر ضروری سردرگم هستند، این همه اتلاف زمان و جلسات شورای شهری‌ها برای تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی و اهتمام به ایجاد نقاطی برای تجمع شبانه شهروندان در دوران کرونا با چه اهدافی از سوی برخی از اعضای شورای شهر پیگیری می‌شود؟