kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۵۱۷
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸
رئیس سازمان شیلات:

توقف صید ترال تا دو سال دیگر ادامه دارد

رئیس سازمان شیلات تاکید کرد توقف صید ترال ماهیان تا دو سال دیگر ادامه خواهد داشت .




به گزارش خبرگزاری فارس، دیروز نبی‌الله خون میرزایی رئیس سازمان شیلات کشور در نشست خبری اعلام کرد: صید فانوس ماهیان در دریا به روش ترال از آذرماه متوقف شده و تا دو سال دیگر ادامه خواهد داشت. در این مدت بررسی‌ها و مطالعات در زمینه ذخایر دریاها انجام و صید به روش بهتر در صورت امکان جایگزین خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر ناوگان‌های فردوس، کیش، فانوس‌ماهیان و طبس که پیش از این صید فانوس ماهیان را به روش ترال انجام می‌دادند، متوقف شده‌اند و روش‌های صید را مورد بازبینی قرار می‌دهیم و اگر روش‌های صیدی وجود داشته باشد که به محیط زیست آسیب کمتری وارد کند، جایگزین خواهیم کرد.
خون میرزایی تأکید کرد: کشتی‌هایی که اقدام به صید ترال می‌کردند با مجوز داخل کشور بودند و 50 درصد سهام آنها هم ایرانی بود.
وی در پاسخ به این سوال که چطور همچنان با توقف صید ترال در برخی مواقع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشتی‌های متخلف را متوقف و با آنها برخورد می‌کند، گفت: این سؤال را از خود آنها باید پرسید، اما در حال حاضر با توجه به ممنوعیت صید هر نوع صیدی که وجود داشته باشد تخلف محسوب می‌شود.
بر اساس این گزارش، در چند سال گذشته بحث‌های زیادی درباره صید ترال که گفته می‌شد توسط شرکت‌های چینی انجام می‌شود، وجود داشت و انتقاداتی می‌شد که تمام ذخایر دریایی را از بین می‌برد و همه نوع ماهیان توسط این کشتی‌ها صید می‌شوند. سازمان شیلات ایران قرارداد صید ترال ماهیان را با توجیه ضرورت آن برای افزایش صید و نیز ادامه حیات دیگر گونه‌های ماهی منعقد کرده بود.
میانگین قیمت کنسرو ماهی
24 هزار و 500 تومان
خون میرزایی در ادامه نشست، درباره دلایل بالا بودن قیمت کنسرو ماهی گفت: طبق تفاهمی که با سندیکای تولید  کنسرو داشته‌ایم، قیمت نباید بیش از 30 هزار تومان باشد، اما قیمت پایین‌تر باید به صورت رقابتی اعمال شود، بنابراین قیمت متوسط کنسرو در نیمه اول امسال 28 هزار و 500 تومان بود که در سه ماهه پاییز به 24 هزار و 500 تومان رسید و اکنون نیز در فروشگاه‌ها بین 22 تا 26 هزار و 900 تومان عرضه می‌شود.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که قیمت ماهی تیلاپیا کیلویی 114 هزار تومان شده و چه دلیلی دارد که به رغم جایگاه نخست ایران در تولید ماهی قزل‌آلا این ماهی وارداتی در کشور استفاده شود و به قیمت‌های گران به فروش برود و آیا امکان جایگزینی با تولیدات داخلی وجود ندارد، بیان کرد: قیمت 114 هزار تومان برای فیله ماهی تیلاپیا است و در صورتی که ماهیان داخلی هم به صورت فیله عرضه شود قیمت‌هایی در این حدود خواهد داشت. زمانی که ماهی به صورت فیله عرضه می‌شود قیمت سه برابر پیدا می‌کند.
این مسئول یادآور شد: تولید این نوع ماهی سال گذشته 500 هزار تن بوده و امسال نیز تاکنون 300 هزار تن پرورش یافته است و تولید آن در استان‌های کشور انجام می‌شود.
رئیس سازمان شیلات کشور اظهار کرد: قیمت عمده فروشی این ماهی اکنون 90 هزار تومان است و در خرده‌فروشی‌ها به قیمت 110 تا 115 هزار تومان به صورت فیله عرضه می‌شود.