kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۵۱۴
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸
بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران:

85 درصد حقوق کارگران صرف مسکن می‌شود

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران با ‌اشاره به اینکه هزینه مسکن حدود ۸۵ درصد حقوق کارگران را می‌بلعد گفت: این روزها جامعه کارگری برای تامین معیشت روزهای سختی را سپری می‌کند.



حمیدرضا امام قلی تبار در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره مشکلات کارگران تصریح کرد: این روزها جامعه کارگری برای تامین معیشت خانواده خود روزهای سختی را سپری می‌کند. این اتفاق در سایه سونامی افزایش قیمت‌ها و نابرابری درآمد و هزینه خانوارها بوجود آمده است که منجر به حذف اقلام زیادی از کالاهای ضروری سبد معیشت و در نتیجه کوچک شدن سفره آنان شده است.
وی ادامه داد: مسکن به عنوان یکی از نیازهای اساسی خانوارها قلمداد شده و حذف آن از نیازهای ضروری افراد غیرممکن خواهد بود. براساس اطلاعات اداره آمار، سهم مسکن در سبد هزینه خانوارهای کشور در سال 93 بالغ بر 33 درصد، درسال 96 معادل 35 درصد و در سال 98 این سهم به حدود 49 درصد رسیده است.
بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران گفت: بررسی‌های میدانی و حتی نهادهای نظارتی حاکمیتی بر افزایش حداقل یک و نیم‌تا دو برابری قیمت مسکن و متعاقب آن اجاره بها تاکید دارند. حال اگر براساس تعریف «خط بقا» که در کشورمان به زنده ماندن تعبیر می‌شود، یک خانواده چهار نفره صرفاً برای خوابیدن و نجات از گرما و سرما به یک آپارتمان 60 متری نیاز داشته باشد، به طور متوسط می‌بایستی برای تأمین هزینه اجاره، شارژ و آبونمان آن مکان حداقل سه میلیون تومان پرداخت کند و اگر متوسط حقوق و مزایای دریافتی قانونی ماهانه این پرسنل در حالت خوشبینانه سه‌میلیون و پانصد هزار تومان باشد سهم هزینه مسکن تقریباً 85 درصد درآمد خانوار کارگری را با خود می‌بلعد.
امام قلی تبار تصریح کرد: بعد از کسر هزینه اجاره با مبلغ 500 هزار تومان باقیمانده نمی‌توان یک ماه کامل برای دو وعده غذایی روزانه تخم مرغ و روغن و نان تهیه کرد تا صرفاً زنده ماند. حال هزینه‌های ضروری همچون آموزش، بهداشت و درمان و غیره را به این بخش اضافه کنیم قطعاً  کارگر از خط فقر به مرز فلاکت رسیده است.