kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۳۷۹
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱

مواد غذایی سنتی و خطر ابتلا به کرونا

رئیس ‌انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی گفت: برخی مواد غذایی سنتی مانند شیر، لبنیات، بستنی و شیرینی باید با ملاحظات فراوان مصرف شود تا امکان انتقال بیماری کرونا به حداقل برسد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید امیرمحمد مرتضویان در حاشیه نشست خبری تازه‌های غذا، تغذیه و کرونا در جمع خبرنگاران اظهارداشت: با احتمال بسیار زیاد غذا خودش نمی‌تواند خاستگاه انتقال کرونا باشد، اما اینکه غذا در اثر آلودگی ثانویه حامل ویروس کرونا باشد، بسیار محتمل است.
مرتضویان افزود: ما این موضوع را به‌خصوص در غذا‌های سنتی که با دخالت دست و انسان صورت می‌گیرد زیاد می‌بینیم و فرد آلوده از طریق سرفه، عطسه و آلودگی می‌تواند موجب آلودگی غذا شود که در غذا‌های صنعتی این نگرانی‌ها را نداریم. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ویروس کرونا چه مدت روی غذا زنده می‌ماند؟ گفت: بر اساس تحقیقی که برای اولین بار در جهان در دانشگاه شهید بهشتی انجام شده است به این نتیجه رسیده‌ایم که وقتی کرونا در مواد غذایی تزریق می‌شود تا مدت بسیار طولانی باقی می‌ماند و مثلا درباره بستنی تا دمای منفی ۸۰ هم تا سه ماه این ویروس می‌ماند و شاید تعداد آن افت کند، اما در حدی هست که ایجاد بیماری کند. سرپرست دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در دوغ که اسیدیته بالایی دارد اثبات شد که تا دو ماه ویروس می‌ماند و قابلیت بیماری زایی را دارد و در انواع مواد غذایی به خصوص غذا‌های پرچرب حتی اگر پاستوریزه هم باشند این ویروس دوام دارد مگر اینکه دما تا ۸۰ درجه و حداقل یک دقیقه باشد. مرتضویان اظهار داشت: اگر افراد غذا‌های فست فود مصرف می‌کنند قبل از خوردن حتماً در مایکروفر یا فر قرار دهند و درباره شیر سنتی نیز حداقل باید ۸۰ درجه و به مدت یک دقیقه گرم شود. وی افزود: ما مصرف بستنی سنتی را توصیه نمی‌کنیم چرا که راهی برای از بین بردن ویروس کرونا در آن نداریم و توصیه ما این است که بیشتر غذا‌ها و فرآورده‌های صنعتی مصرف شود. درخصوص نان هم به دلیل آلودگی‌های پس از پخت نان که می‌تواند از طریق نانوایان یا رعایت نکردن بهداشت منتقل شود توصیه می‌کنیم که حتما نان قبل از مصرف در مایکروفر گرم شود.