kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۱۶۹
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۴
یک پایگاه خبری-تحلیلی آمریکایی:

شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران را نمی­‌توان کتمان کرد

یک وبگاه خبری - تحلیلی آمریکایی در یادداشتی سیاست‌های «دونالد ترامپ» در قبال ایران از جمله سیاست «فشار حداکثری» را شکست خورده دانسته و نوشته این شکست‌ها را نمی‌توان کتمان کرد.



وبگاه خبری - تحلیلی «دیفنس وان» در یادداشتی به قلم «رایان کاستلو» اذعان کرده که سیاست‌های «دونالد ترامپ»، چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا از جمله سیاست «فشار حداکثری» وی در قبال ایران شکست خورده است. در ابتدای این یادداشت به پیام‌های توئیتری اخیر «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا که ظاهراً برای خداحافظی و تمجید از سیاست‌های دولت ترامپ در چهار سال گذشته انتشار یافته‌اند ‌اشاره شده و این پیام‌ها را در جهت منحرف کردن افکار عمومی دانسته است.
پمپئو در یکی از پیام‌های اخیر خود در تاریخ ۱۲ ژانویه ۲۰۲۱ نوشته بود: «ما در کنار مردم ایران ایستاده‌ایم.» وی همچنین در پیام‌های دیگر خود به تمجید از سیاست‌های دولت ترامپ پرداخت و سیاست فشار حداکثری در قبال ایران را کار‌آمد توصیف کرده بود.
نویسنده یادداشت با‌اشاره به اظهارات پمپئو در این خصوص نوشت، حقایق اجازه نمی‌دهند که وی بر «شرمندگی ناشی از چهار سال شکست» سر‌پوش بگذارد. در ادامه، نویسنده پیشنهاد داده که درباره اظهارات پمپئو، جهانیان به واقعیت‌ها نظری بیندازند. وی نوشت: تقریباً با هر معیاری، خروج از توافق هسته‌ای برجام به نفع آمریکا نبوده است.
رایان کاستلو در یادداشت خود به ادعای مقام‌های آمریکایی در این خصوص که ایران برجام را نقض کرده پاسخ داد و نوشت: «از روز اجرای این توافق در ژانویه ۲۰۱۶ تا یک سال بعد از خروج ترامپ از آن یعنی ماه مه ۲۰۱۹، ایران از تعهدات هسته‌ای خود تبعیت کرده است و این موضوع را آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تأیید کرده است. غنی‌سازی اورانیوم به نیرو‌گاه هسته‌ای نطنز محدود شده بود، ذخیره‌سازی اورانیوم نیز محدود به اورانیوم با درصد غنی پایین بود.»
در ادامه آمده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به برنامه‌های هسته‌ای ایران دسترسی گسترده‌ای داشته و به طور بی‌درنگ پیشرفت آن را رصد می‌کند و هر ساله ذیل پروتکل الحاقی، بازرسی‌های جامعی به منظور تأیید اطلاعات و بررسی مسائل حل نشده انجام می‌دهد. نویسنده یادداشت در ادامه نوشته ایران در واکنش به نقض توافق برجام توسط دولت ترامپ، تبعیت خود را از محدودیت‌های مختلف ذیل این توافق متوقف کرد.
وی نوشت: رویکرد ترامپ در مورد منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، یک شکست عظیم بود، اما آسیب ناشی از آن به همین جا ختم نمی‌شود. مقامات دولت اوباما روشن ساختند که برجام فقط یک توافق هسته‌ای است و هدف آن حل بسیاری از اختلافات باقی مانده میان ایران، آمریکا و بازیگران مختلف منطقه‌ای نیست.
نویسنده این یادداشت در پایان به تنش‌هایی که میان آمریکا و ایران در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به وجود آمد از جمله ترور «سردار قاسم سلیمانی» فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران‌اشاره کرد و نوشت: آمریکا باید در توانایی خود در دستکاری سیاست سایر کشور‌ها معتدل باشد.
نویسنده همچنین از جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا خواست از رویکرد‌های ترامپ فاصله بگیرد و وضعیت کشور را به حالت عادی گذشته بازگرداند. وی نوشت، این امر مستلزم اقدام سریع آمریکا برای تبعیت از برجام و سپس دنبال کردن مذاکرات بعد از آن است.