kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۱۶۲
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۴

تظاهرات میلیونی در پاکستان علیه عادی‌‌سازی روابط اعراب و اسرائیل

با برگزاری راهپیمایی میلیونی معترضان پاکستانی علیه عادی ‌سازی روابط با رژیمِ آپارتایدِ صهیونیستی، تصاویر و ویدیوهایی این تظاهرات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.



این تجمع عظیم روز پنج‌شنبه از سوی حزب «جمعیت علمای اسلام-فضل»، که در رأس اپوزیسیون سیاسی این کشور قرار دارد و در مخالفت با هرگونه عادی ‌سازی روابط با رژیمِ آپارتایدِ صهیونیستی برگزار شد. «سلیم الله الوازی»، رهبر حزب «جمعیت علمای اسلام-فضل» در یک تجمع جداگانه در روز دوشنبه گفته بود «اسرائیل در نسل کشی مسلمانان در فلسطین دست دارد و ما هرگز اجازه نخواهیم داد دولت فدرال به برقراری روابط دیپلماتیک با آن بپردازد».
چندی پیش و پس از اعلام توافقات علنی ‌سازی روابط میان رژیم آپارتاید صهیونیستی و کشورهایی مثل بحرین و امارات، دولت پاکستان این‌که خود به سمت برقراری چنین توافقی می‌رود را قویا تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، تصاویر راهپیمایی روز پنجشنبه نشان داد معترضان پرچم‌های راه راه سفید و سیاه حزب «جمعیت علمای اسلام-فضل» را که در دهه ۱۹۸۰ از «حزب مادر» یعنی «جمعیت علمای اسلام» جدا شد حمل می‌کردند.
«عمران خان»، نخست‌وزیر پاکستان، پیشتر در مصاحبه‌ای گفته بود: «وضعیت در کشمیر دقیقا همان وضعیت در فلسطین است. اگر ما تصاحب اراضی فلسطینی از سوی اسرائیل را به رسمیت بشناسیم سپس ما همچنین مجبوریم کاری که هند در کشمیر کرده را نیز به رسمیت بشناسیم بنا براین ما کاملا جایگاه اخلاقی را از دست می‌دهیم». گفتنی است، دولت پاکستان به علت فشارهای اجتماعی شدید که از طرف مردم این کشور به آن وارد می‌شود، در صورت تمایل نیز برای عادی ‌سازی راه پر خطری پیش رو خواهد داشت. اولاً این‌که عادی ‌سازی روابط با رژیم آپارتایدِ صهیونیستی در جامعه پاکستان امری شدیداً قبیح است؛ ثانیاً بسیج شدن توده‌های مردم در این کشور علیه دولت به مراتب راحت‌تر از کشورهای عربی صورت می‌گیرد، از این رو همواره دولت‌های پاکستان با نگرانی از خشم عمومی برای این مسئله رو‌به‌رو هستند که مانع برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی می‌شود.