kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۰۵۲
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳

همه آنچه درباره نخستین نمایشگاه مجازی کتاب باید بدانید

نخستین تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، روز گذشته آغاز شد و به رغم کمبود اطلاع‌رسانی اما در همان روز اول، با استقبال قابل‌توجهی مواجه گشت.


گروه ادب و هنر-


به گزارش خبرنگار کیهان، نمایشگاه کتاب تهران هر سال در اردیبهشت و فصل بهار برگزار می‌شد، اما پس از لغو برگزاری در آن زمان، قرار شد تا تیرماه برگزار شود، اما با افزایش انتشار ویروس کووید 19 برگزاری این نمایشگاه اساسا لغو شد. اما همچنانکه این بیماری، صدمات گسترده‌ای به صنعت نشر ایران زده بود، عدم برگزاری نمایشگاه کتاب سالانه نیز یک بحران دیگر برای ناشران بود، چرا که مراکز نشر کتاب هر ساله در نمایشگاه کتاب تهران بود که به رونق می‌رسیدند و محصولاتشان را می‌فروختند. به همین دلیل، با طراحی صورت گرفته، این نمایشگاه به طور مجازی برگزار شد. این اتفاق، نخستین نمایشگاه مجازی کتاب در جهان است و پیش از این سایر نمایشگاه‌های کتاب بزرگ و معتبر جهان، به این شیوه برگزار نشده بودند.
در نخستین دوره نمایشگاه مجازی تهران، کتاب‌های تولیدی چاپ اول و مجدد ناشران از سال 1392 به بعد طبق فهرست ثبت شده در خانه کتاب، به معرض دید و انتخاب و خرید علاقه‌مندان و کتاب‌خوانان قرار گرفته‌اند. نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا ششم بهمن با مشارکت هزار و ۷۳۲ ناشر داخلی و ۱۸۰ ناشر خارجی با عرضه بیش از ۱۲۰ هزار عنوان درحال برگزاری است.
نقاط ضعف و قوت نمایشگاه مجازی کتاب
این نمایشگاه پس از مراسم افتتاحیه، از دیروز چهارشنبه اول بهمن فروش کتاب را آغاز کرد. اما در همان دقایق اول، با مشکلاتی مواجه شد. ازجمله می‌توان به کندی سامانه اینترنتی ارائه دهنده کتاب‌های نمایشگاه و همچنین حذف کتاب‌های انتخاب شده برای خرید‌اشاره کرد. فرشید فرح‌خواه، مدیر فنی و اجرایی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران دلیل این مشکل را مراجعه بسیار زیاد در روز اول اعلام کرد.
مهدی محمدخانی مدیر انتشارات روایت فتح در گفت وگو با کیهان گفت: از نقاط مثبت نمایشگاه مجازی کتاب این است که با وجود بیماری کرونا فروش برای ناشران سخت شده است و این نوع نمایشگاه فرصتی برای جلب توجه مخاطبین به انتشارات مختلف و فروش کتاب‌ها است که مخاطبین با مراجعه به یک سایت و مشاهده اطلاعات انتشارات و کتاب‌ها و از طریق پست به راحتی کتاب را تهیه می‌کنند.بدون تردید برگزاری چنین نمایشگاهی به فرهنگ‌سازی و سوق دادن مخاطبین به سمت کتاب در شرایط کنونی کمک می‌کند.
وی درباره نقاط ضعف این نمایشگاه نیز توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه اولین تجربه نمایشگاه کتاب به صورت مجازی است، مشکلاتی دیده می‌شود. برای مثال در روز اول برگزاری با مشکل لود نشدن سایت نمایشگاه و تماس مکرر مخاطبان مواجه شدیم؛ بسیاری از مخاطبان نمی‌دانند بابت این مشکل باید با انتشارات یا با وزارت ارشاد تماس بگیرند! ازطرفی هم ناشران به واسطه تعدد کتاب‌هایی که دارند باید مراحل مختلفی را از نظر ارشاد طی کند تا کتابی قابلیت فروش در نمایشگاه را پیدا کند که این محدودیت باعث شد خیلی از کتاب‌های ما در دوره‌های مختلفی از تجدید چاپ ،به مشکل برخورند و امکان ثبت و رسیدن به مخاطب را نیافتند. این مشکلات در نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران پیش نمی‌آمد و کتاب‌هایی که مجوز گرفته بودند را می‌توانستیم درمعرض فروش قرار دهیم. ما درحال حاضر حدود ۳۰۰ عنوان کتاب داریم اما بخاطر وجود این نوع مشکلات فقط حدود ۱۵۰ عنوان را نتوانستیم بیشتر ارائه دهیم.مشکل بعدی این است که بعضی از کتاب‌ها دچار تغییر جلد شده‌اند و گرافیک‌هایشان عوض شده، ولی متاسفانه الان قابلیت تغییر جلد‌ها در صفحه نمایش کتاب‌ها در سایت نمایشگاه وجود ندارد و این را باید خانه کتاب انجام دهد،الان در بیشترکتاب‌ها جلد‌ها تغییر کرده ولی مشتری با همان جلد قدیمی آنها را مشاهده می‌کنند.
مدیر انتشارات روایت فتح همچنین از عرضه بیش از 200 عنوان کتاب با موضوع تاریخ شفاهی دفاع مقدس و حماسه‌سازان محور مقاومت در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران خبر داد و گفت: مجموعه «نیمه پنهان ماه» در رابطه با همسران شهدا ،مجموعه «مادران» در رابطه با مادران شهدا،مجموعه «اینک شوکران» در رابطه با همسران جانبازان ،مجموعه «آسمان» در رابطه با شهدای خلبان و... از مجموعه آثار ارائه شده در این نمایشگاه است. همچنین «مجموعه مدافعان حرم» که یک مجموعه خاص با ۱۵ عنوان کتاب است و به غیر از آن حدود ۱۲عنوان کتاب جدید با موضوع مدافعان حرم هم توسط روایت فتح عرضه شده است.