kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۹۷۹
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸

فـروپاشـی قـدرت نـرم آمـریکا



در پی افزایش تنش‌ها در آمریکا و حمله اخیر طرفداران «دونالد ترامپ» به کنگره این کشور، رسانه آمریکایی «بلومبرگ»‌، زوال «قدرت نرم» آمریکا در جهان را اعلام کرد.
این خبرگزاری طی یادداشتی به قلم «رُزالیند متیسون» یکی از سردبیران ارشد خود، به بررسی تاثیرات حمله اخیر طرفداران ترامپ به کنگره پرداخت.
متیسون در تحلیل خود، که با عنوان «بایدن با فروپاشی قدرت نرم آمریکا مواجه است»، آغاز شده است، نوشت: «‌ترامپ چند روز بعد از اینکه طرفدارانش را به «جنگیدن» برای نگهداشتن او در مقام ریاست جمهوری آمریکا تشویق کرده بود، رسما به شکست خود به جو بایدن اذعان و حمله خشونت‌آمیز به کنگره را محکوم کرد».
این روزنامه‌نگار ارشد آمریکایی ادامه داد،  پیامدهای دوره پس از انتخابات، برای آمریکا گزاف خواهد بود  
و این کشور برای بازسازی وجهه واشنگتن در جهان، کار سختی پیش رو دارد.
 به گمان متیسون، پیامدهای ناشی از تحولات بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و عدم پذیرش نتیجه آن توسط ترامپ، سنگین بوده و چالش‌هایی را برای آمریکا ایجاد خواهد کرد.
او مدعی شد:«یکی از بزرگ‌ترین عناصر جذب‌کننده در رابطه با رهبری جهانی آمریکا، موفقیتش به عنوان یک نظام دموکراتیک بوده است و این باعث تحقق موضوعی شده که به «استثناگرایی آمریکایی» شهرت دارد و به این کشور اجازه داده با صدای بلند علیه نقض حقوق بشر در دیگر کشورها و وضعیت سیاست داخلی آنها اظهارنظر کند».
سردبیر ارشد بلومبرگ ادامه داد: «استثناگرایی (آمریکا) البته قبل از ترامپ هم رو به زوال بود، اما همان‌طور که «مارک چمپیون» (خبرنگار ارشد بلومبرگ در امور روابط بین‌الملل) در یادداشت خود نوشته است، خشونت در کنگره و حملات لفظی مداوم ترامپ به فرایندهای انتخاباتی و نهادهای مرتبط، باعث تعجیل در مرگش شده است و برای آمریکا سخت‌تر خواهد شد که بخواهد در برابر چین، روسیه، ترکیه و دیگر کشورها از موضع بالا اظهارنظر کند».
وی نوشت: «حتی با وجود اینکه بایدن بر عزم خود برای همکاری با متحدان (آمریکا) در امور مربوط به امنیت، تغییرات اقلیمی و مراودات تجاری تاکید کرده است، اما امکان این نیست که کارها را به مسیرهایی که از نظر برخی‌ها، «نرمال» است، بازگرداند».
خبرنگار ارشد بلومبرگ افزود: «برای نمونه، به معاهده جدید سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا و پکن نگاه کنید؛ این توافق، یک پیام دارد و آن این است که اروپا به طور خودکار در موضوعات جهانی، عرصه را به آمریکا واگذار نخواهد کرد و این موضوع شامل مسائل مرتبط با چین، که بزرگ‌ترین چالش بالقوه برای آمریکا است،
هم خواهد شد».
منبع: خبرگزاری فارس