kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۶۲۲
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۹
نشریه آمریکایی ترامپت گزارش داد

مواضع بنیادین ایران در زمینه هسته‌ای بدون تغییر باقی‌ مانده است

یک رسانه آمریکایی طی گزارشی خاطرنشان ساخت که ایران نه تنها از مواضع بنیادین خود کوتاه نیامده بلکه خواهان افزایش توان هسته‌ای خود نیز است.
به گزارش فارس، نشریه آمریکایی «ترامپت» طی تحلیلی در زمینه «عدم تغییر مواضع و رفتار ایران در امور هسته‌ای و مسائل خاورمیانه با وجود تقلای آمریکا و متحدینش» نوشت: غرب در تلاش برای توقف برنامه‌های هسته‌ای ایران در تولید بمب اتمی است و این کار را با اعمال محدودیت و نظارت بر برنامه‌های این کشور انجام می‌دهد اما ایران نیز با کمک حقوق خود در «ان‌پی‌تی» و با استفاده پوششی از آنها به سمت ساخت جنگ افزار هسته‌ای به پیش می‌رود.
بنابر این گزارش، آمریکا در حالی مذاکرات هسته‌ای را موفقیتی آشکار برای خود می‌داند که شکاف‌های زیادی در آن دیده می‌شوند. این شادی در طرف ایرانی نیز دیده می‌شود  و البته باعث نگرانی است. سوال اصلی اینجاست چگونه  دو طرف می‌توانند خوشحال باشند در حالی که یک طرف به سمت هسته‌ای شدن پیش می‌رود و طرف دیگر سعی در توقف آن دارد؟
نشریه فوق در ادامه با ذکر دلایل چرایی عدم خرسندی آمریکا و متحدینش و عدم تغییر رفتار ایران می‌نویسد: در ایران هنوز شعارهای ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی رایج‌ترین شعار‌ها هستند و سران ایرانی بار‌ها عنوان می‌کنند که خاورمیانه جای صهیونیست‌‌ها نیست و صهیونیست‌‌ها غده سرطانی محسوب می‌شوند.ایران همچنین کماکان حامی گروه‌های مقاومتی است که در فهرست سیاه دولت آمریکا جا دارند و ایران کمک به این گروه‌‌ها را ادامه می‌دهد.
ترامپت می‌نویسد: این درست است که سران ایرانی مدعی عدم تلاش در ساخت بمب هسته‌ای هستند اما این کشور برخلاف لیبی عمل کرده است زیرا «معمر قذافی»، رهبر سابق لیبی تمامی تاسیسات هسته‌ای خود را در این زمینه برچیده و برای غرب ارسال کرد اما در مورد ایران چنین مواردی به چشم نمی‌آید. در واقع مواضع ایران همانی است که قبلا بودند. باید دید که ما در کجا هستیم  و مواضع ایرانیان در کجا است. از ایران درخواست شده بود نیمی از سانتریفیوژهایش را  از بین ببرد  اما «آیت‌الله خامنه‌ای» رهبر این کشور از نیاز  190000  سو این کشور یعنی افزایش 900 درصدی خبر داده است.