kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۳۹۲۳
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
۷۹ میلیون نفر در معرض محدودیت‌های ابلاغی

اولین روز طرح جدید کرونایی در مناطق مختلف کشور اجرا شد

محدودیت‌های جدید کرونایی از دیروز در شهرهای مختلف کشور و بر اساس سطح هشدارهای 1 تا 3 به اجرا در آمد.





محدودیت‌های تصویب شده در ستاد ملی مقابله با کرونا طبق دستورالعمل ابلاغی از دیروز در بخش‌های زیادی از کشور به اجرا در آمد.
طبق مشاهدات میدانی و تصاویر منتشر شده اکثر مغازه‌ها و صنوفی که در گروه‌های شغلی ممنوعه قرار گرفته‌اند، دیروز با تبعیت از دستورالعمل محدودیت‌های جدید، از بازگشایی محل کار خود خودداری کردند. در این بین درصد‌اندکی از صاحبان مشاغل نیز متاسفانه با زیر پا گذاشتن محدودیت‌ها اقدام به ادامه فعالیت خود کرده بودند و عده‌ای نیز با کرکره‌های نیمه باز و به عبارتی در حالت نیمه تعطیل مشغول فعالیت بودند. از نکات جالب، شلوغی محل پارک خودروها در برخی مراکز تجاری از جمله خیابان لاله‌زار با وجود پایین بودن کرکره‌ها بود که این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کرد که صاحبان این خودروها که معمولا از کسبه هستند در شرایط تعطیلی مغازه خود، کجا هستند؟
البته آنچه که باید مورد توجه مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گیرد این است که در صورتی می‌توان به بسته بودن مغازه‌ها و اصناف امیدوار بود که با افرادی که محدودیت‌های مذکور را زیر پا گذاشته‌اند برخورد مناسب شود و گرنه در صورتی که کسبه شاهد برخورد الزام آوری با متخلفان نباشند، احتمال افزایش تعداد سرپیچی‌ها در این حوزه وجود دارد.
در سوی دیگر اجرای دورکاری ادارات بود، البته به علت بارندگی در مناطق زیادی از کشور و تاثیر آن در ترددها نمی‌توان تخمینی از میزان تردد مردم در سطح شهرها با وجود اجرای محدودیت‌ها و تعطیلی اصناف داشت.
برخورد با رانندگانی که قصد ورود به شهرهای دیگر با پلاک‌های غیر بومی را داشتند نیز از مهم‌ترین بخش‌های اجرای محدودیت‌های جدید بود که از اولین دقایق آغاز روز شنبه با جدیت از سوی نیروهای پلیس راهور در سطح جاده‌ها به اجرا درآمد.
خبر خوب از اجرای محدودیت‌های قبلی
در همین زمینه، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با‌اشاره به اعمال محدودیت‌های جدید گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، محدودیت‌های جدید اجرا شد و بر همین اساس جلسه دیروز ستاد با ۱۵ نفر برگزار شد و بقیه اعضا از طریق وبینار به جلسه وصل شدند. در این جلسه گزارشی از وضعیت و روند بیماری در کشور ارایه شد و موضوع مهمی که در مورد آن بحث شد، مبحث طرح بسیج محله محور و مقابله با اپیدمی کرونا بود که با کمک بسیج و مردم در سراسر کشور شروع شده است.
به گزارش ایسنا، علیرضا رئیسی افزود: همچنین گزارشی از روند بیماری در ۴۳ شهری که قبلا در آنها محدودیت ایجاد کرده بودیم، داده شد. خبر خوب این است که محدودیت‌های اعمال شده در این شهرها که وضعیت قرمز داشتند موثر بوده و ۴۱ شهر دارند روند نزولی بیماری را طی می‌کنند، در یکی از شهرستان‌ها نیز روند نزولی شروع شده و دو مورد دیگر هنوز زمان خواهد برد که روند نزولی بیماری شروع شود.
رئیسی افزود: در مجموع این موضوع نشان دهنده آن است که طرحی که ۵ آبان شروع کردیم کاملا موثر بوده است و بر اساس شواهد ایجاد محدودیت‌ها می‌تواند موثر باشد.
 79میلیون نفر در معرض محدودیت‌های ابلاغی
وی ادامه داد: محدودیت‌هایی نیز از دیروز برای ۱۶۰ شهر در وضعیت قرمز و ۲۰۸ شهر در وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد شروع شده است. جمعیتی که مشمول این طرح می‌شوند به این ترتیب است که در شهرهای قرمز بالغ بر ۵۳ میلیون نفر را شامل می‌شود. در مجموع حدود ۷۹ میلیون نفر جمعیت در وضعیت‌های هشدار ۳، ۲ و ۱ هستند؛ یعنی شهرهای قرمز، نارنجی و زرد. امیدوارم با رعایت مردم و همکاری دستگاه‌ها بتوانیم شاهد کاهش ورودی بیمار به بیمارستان‌ها، کاهش ابتلا و نهایتا بعد از چهار- پنج هفته شاهد کاهش مرگ و میرها خواهیم بود.
دورهمی‌های خانوادگی مهم‌ترین عامل ابتلا
در حال حاضر
معاون بهداشت وزیر بهداشت تاکید کرد: امروزه تحقیقات علمی نشان داده است که ۱۰ درصد مبتلایان می‌توانند باعث ۸۰ درصد ابتلا در سطح جامعه شوند و مهم‌ترین عامل ابتلا اکنون همین دورهمی‌های خانوادگی است. درست است کسب و کارها متاسفانه تعطیل می‌شوند اما از طرف دیگر باید کاملا مراقب باشیم اگر این پروتکل‌ها به دقت اجرا نشود ممکن است همه‌ زحمات ما به هدر برود. بنابراین از مردم می‌خواهیم پروتکل‌ها را جدی بگیرند.
افزایش تست‌های کرونا به ۱۰۰هزار تست روزانه
تا دو هفته آینده
رئیسی ادامه داد: ما هفت برنامه مشخص داریم که یکی از آنها بحث محدودیت‌های هوشمند است، اما بقیه برنامه‌ها هم باید اجرایی شوند. استفاده از تست‌های تولید داخلی آزمایش سریع کرونا (آنتی‌ژن) آغاز می‌شود و ۱۰۰ هزار تست دستمان رسیده است که بین مراکز بهداشتی درمانی کشور توزیع خواهد شد و انتظار داریم طی این هفته و هفته آینده بتوانیم میزان تست‌ها را به حدود ۷۰ هزار- ۸۰ هزار و طی دو هفته به مرز ۱۰۰ هزار تست روزانه برسانیم. این تست‌ها در مراکز بهداشتی رایگان انجام می‌شود و این کار در کنترل و قطع زنجیره بیماری بسیار موثر خواهد بود.
هشدارهای پلیسی
با آغاز محدودیت‌های جدید کرونایی
همزمان با آغاز مرحله جدیدی از محدودیت‌های کرونایی، معاون اجتماعی پلیس پیشگیری تهران بزرگ توصیه‌ها و هشدارهایی را به مردم ارائه کرد.
سرگرد وحید سلطانی‌ در گفت‌وگو با ایسنا، با‌ اشاره به آغاز طرح جامع محدودیت‌های کرونایی در شهر تهران، گفت: مجرمان همواره در شرایط خاص و با سوءاستفاده از این جو اقدام به سوءاستفاده از موقعیت می‌کنند در همین راستا نیز این احتمال وجود دارد که افراد سودجو و مجرم با غصب و جعل عناوینی نظیر مامور پلیس، مامور بهداشت، بازرس اتحادیه، تعزیرات و... اقدامات مجرمانه‌ای را انجام دهند که لازم است در این خصوص شهروندان هوشیاری خود را حفظ کنند.
هیچ ماموری جریمه کرونا را نقدی
و در محل دریافت نمی‌کند
سلطانی افزود: یکی از این موارد احتمال مراجعه افراد سودجو به صاحبان و متصدیان صنوف، شهروندان یا خودروهای آنان است که در این خصوص لازم است شهروندان حتما از جزئیات اجرای طرح‌ها آگاه باشند و بدانند که هیچ‌گاه ماموران اعم از پلیس، بهداشت و... با مراجعه مستقیم به شهروندان مبلغی را تحت عنوان جریمه اخذ نمی‌کنند. همچنین طبق اعلام نهادهای مربوطه خودرویی نیز در این طرح توقیف نمی‌شود و صرفا اعمال جریمه انجام خواهد شد که آن هم در سامانه رسمی پلیس راهور قابل استعلام
است.
وی ادامه داد: بنابراین اگر شهروندان با مواردی از مراجعه افراد به واحد صنفی یا در منازل خود روبه روشدند حتما صحت و سقم موضوع را بررسی کنند.هیچ ماموری برای اجرای محدودیت‌های کرونایی به در منازل مراجعه نخواهد کرد و به همین دلیل درخواست ما از شهروندان این است که حتما موضوع را به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.
معاون اجتماعی پلیس پیشگیری پایتخت با تاکید بر اینکه لازم است صاحبان صنوف نیز در همان ساعات مقرر و اعلام شده نسبت به تعطیلی واحد صنفی خود اقدام کنند، گفت: با توجه به خلوتی معابر، ممکن است افراد سودجو و سارق به واحدهایی که پس از ساعات مجاز فعال هستند مراجعه کرده و اقدام به سرقت از آنان کنند. همچنین این احتمال وجود دارد که به همین بهانه اقدام به اخاذی از صاحبان صنوف هم کنند.