kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۳۸۸۷
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۰
سرپرست سازمان امور عشایر اعلام کرد

کاهش 40 درصدی مصرف گوشت قرمز بر اثر شیوع کرونا

سرپرست سازمان امور عشایر گفت: با شیوع کرونا مصرف گوشت قرمز در کشور ۴۰ درصد کاهش یافته که این مسئله باعث انباشت دام و بیشترین ضرر به اقتصاد عشایر شده است.



به گزارش سازمان امور عشایر ایران، شاهپور علایی مقدم، درباره وضعیت عشایر اظهار کرد: ۶۶ هزار کیلومتر راه عشایری در کشور داریم که اطلس این راه‌ها تهیه شده و نیاز به رسیدگی دارند، از نمایندگان مجلس درخواست داریم طرح جامع ملی درخصوص راه‌های عشایری تصویب کنند.
سرپرست سازمان امور عشایر گفت: با شیوع کرونا مصرف گوشت قرمز در کشور ۴۰ درصد کاهش یافته و باعث انباشت دام شد و بیشترین ضرر را به اقتصاد عشایر زده است. از جمله دلایل کاهش مصرف گوشت؛ عدم برگزاری مراسم محرم و صفر و نذورات مردم، برگزار نشدن عروسی و عزا، بسته شدن رستوران‌ها و جلوگیری از صادرات دام است. ضمن اینکه میزان تولید پشم در کشور ۴۳ هزار تن است که ۱۳ هزار تن آن را عشایر تولید می‌کنند اما به دلیل اینکه خریداری ندارد سوزانده می‌شود. علایی‌مقدم توضیح داد: عشایر بیشترین ضرر را وقتی می‌دهند که دامشان را دلال‌ها و واسطه‌ها خریداری می‌کنند. با اجرای زنجیره تولید گوشت تاکنون دو هزار میلیارد تومان به عشایر پرداخت و دست دلال‌ها را کوتاه کرده‌ایم. وی ادامه داد: ۲۳۰ تعاونی عشایری در کشور داریم که همه عشایر بدون استثنا عضو این تعاونی‌ها هستند و میانگین سرمایه هر عشایر در این تعاونی‌ها که ۲۰۰ هزار تومان بود که به یک میلیون تومان افزایش داده‌ایم. سرپرست سازمان امور عشایر با ‌اشاره به اینکه تغییر الگوی تغذیه دام از جو به کنسانتره در مناطق عشایری در حال جا افتادن است، گفت: بهره‌وری جو تقریباً ۶۵ درصد است اما بهره وری کنسانتره یک و نیم برابر جو است که هزینه‌های تولید در مناطق عشایری را کاهش می‌دهد. علایی مقدم با انتقاد از اینکه در قانون بودجه سالانه، عشایر چندان دیده نمی‌شوند، افزود: ۸۴ میلیون هکتار مرتع در کشور داریم که ۳۴ میلیون هکتار آن در اختیار عشایر است. با بهره‌برداری از این مراتع هر نفر عشایر، گوشت ۱۶ نفر ایرانی را تأمین می‌کند.