kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۴۶۸
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۸
آمریکا و کاناد از مسابقات جهانی 2020 کنار کشیدند

واکنش مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد به انتقادات /برای المپیک رقابت‌های انتخابی برگزار می‌کنیم!

مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد در واکنش به انتقادات صورت گرفته درخصوص عدم برگزاری مسابقات انتخابی گفت: شیوع کرونا و نداشتن زمان کافی باعث شد نتوانیم این بحث را عملیاتی کنیم.، قطعا برای رویدادهای بعدی و مخصوصا المپیک شرایطی ایجاد خواهد شد که همه مدعیان برای رسیدن به دوبنده تیم ملی شانس داشته باشند!


سرویس ورزشی-

بعد از آنکه رئیس‌فدراسیون کشتی روسیه از احتمال لغو مسابقات جهانی 2020 در کشور صربستان خبر داد، این بار خبر رسید کشورهای آمریکا و کانادا از حضور در این رقابت‌ها انصراف داده‌اند. چهار روز قبل مامیاشویلی رئیس‌فدراسیون کشتی روسیه در اظهاراتی که در سایت رسمی فدراسیون کشتی این کشور منتشر شده اعلام کرد: در حالی که اعلام شده بود مسابقات قهرمانی جهانی کشتی در همان تاریخ اعلام شده برگزار می‌شود و بسیاری از کشورها از جمله روسیه منتظر آن هستند، اما شرایطی تغییر کرده است. به همین دلیل هنوز مشخص نیست که آیا رقابت‌های جهان در سال جاری برگزار می‌شود یا خیر. البته ما رقابت‌های قهرمانی کشور را با همین ذهنیت برگزار کردیم. رقابت‌هایی که به دلیل شرایط متفاوت کنونی در تاریخ مسابقات ما ثبت خواهد شد.  دیروز هم فدراسیون کشتی آمریکا با درج خبری بر روی سایت رسمی خود از عدم حضور تیم‌های کشتی این کشور در این مسابقات خبر داد. بر این اساس کمیته اجرایی کشتی ایالات متحده که به نمایندگی از هیئت مدیره فدراسیون کشتی آمریکا عمل می‌کند، در جلسه اخیر تصمیم گرفت به دلیل مسائل بهداشتی و ایمنی ناشی از همه گیری ویروس کرونا در جهان تیم‌های کشتی این کشور از حضور در رقابت‌های جهانی صرف نظر کنند.
کانادایی‌ها نیز عدم شرکت‌شان در جهانی بلگراد را به اتحادیه جهانی اعلام کرده‌اند. در این بین البته تناقض‌هایی باقی می‌ماند. آمریکا در شرایطی اعلام کرده که برای حفظ سلامت کشتی‌گیرانش در جهانی شرکت نمی‌کند که تماشاگران بدون هیچ تست و مراقبتی، توانستند مسابقات انتخابی را تماشا کنند. مسابقات انتخابی تیم‌های ملی روسیه هم در حضور تماشاگران برگزار شد.
بی‌انگیزگی کشتی‌گیران با لغو پیکارهای انتخابی
با وجود آنکه هر لحظه احتمال برگزار شدن مسابقات جهانی کمتر و کمتر می‌شود، در ایران عدم برگزاری رقابت‌های انتخابی همچنان سوژه روز کشتی است. چند روز قبل بود که علیرضا رضایی سرمربی تیم دانشگاه آزاد انتقادات تندی را متوجه فدراسیون کرد و عدم برگزاری رقابت‌های انتخابی را ظلم به استعدادهای کشتی دانست. دیروز هم مهدی محمدی مربی پیشین تیم ملی کشتی فرنگی و یکی از ملی‌پوشان پیشین ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر عنوان داشت: برگزار نشدن رقابت‌های انتخابی تیم ملی فقط موجب ناامیدی و بی‌انگیزه شدن کشتی‌گیران می‌شود. با وجود تصمیم رئیس‌فدراسیون کشتی مبنی بر برگزاری انتخابی، متأسفانه با توجه به شرایط کرونایی، فشارهایی برای عدم برگزاری مسابقات بر وی تحمیل می‌شود و همه چیز به کادر فنی محول شده است.
مربی پیشین تیم کشتی فرنگی نوجوانان ایران با تاکید بر اینکه عدم برگزاری انتخابی، به از بین رفتن انگیزه‌ها و روند پشتوانه ‌سازی در کشتی می‌انجامد افزود: ما نباید به لحاظ فنی و قانونی، یک بار کشتی‌گیران را سر وزن بیاوریم و با آزمون انتخابی محک بزنیم. متأسفانه هنوز به این نتیجه نرسیدیم که چطور و چگونه باید به‌صورت قانونمند مسابقات انتخابی را برگزار کنیم.
محمدی اظهار داشت: باور کنید هیچ اتفاق خاصی در اردوهای تیم ملی نمی‌افتد. اگر هم گاهی نتیجه می‌گیریم، نتیجه زحمت مربیان باشگاه‌ها و خود کشتی‌گیران است. به‌عنوان کسی که ۱۰ سال در اردوهای تیم ملی بودم باید عرض کنم برخی از اعضای کادر فنی در تیم ملی فقط کشتی‌گیران را تخریب می‌کنند و کار دیگری بلد نیستند. به واقع چرا باید در تاریخ المپیک و در کشتی فرنگی فقط ۳ مدال طلا کسب کرده باشیم و سپس هیچ‌گاه نتوانیم چنین موفقیتی را تکرار کنیم.
پاسخ مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد به انتقادات
اما پس از این انتقادات بود که محسن کاوه مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری ایسنا در مقام پاسخگویی برآمد و گفت: درباره مسابقات انتخابی تصمیمات خوبی اتخاذ شده که به زودی اعلام خواهد شد. حقیقت امر این است که نظر کادر فنی تیم ملی و مخصوصا رئیس‌فدراسیون کشتی این بود که شاهد برگزاری رقابت‌های انتخابی پویا برای تیم ملی کشتی آزاد باشیم اما شیوع کرونا و نداشتن زمان کافی باعث شد نتوانیم این بحث را عملیاتی کنیم.
مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد، افزود: با توجه به شرایط موجود مجبور شدیم رقابت‌های انتخابی را برگزار نکنیم. همه ما دوست داشتیم شاهد برگزاری رقابت‌های انتخابی با حضور همه مدعیان باشیم اما شرایط فعلی این اجازه را به ما نداد. قطعا برای رویدادهای بعدی و مخصوصا المپیک شرایطی ایجاد خواهد شد که همه مدعیان برای رسیدن به دوبنده تیم ملی شانس داشته باشند!
وی در پاسخ به این سؤال که چرا کشوری مانند روسیه با وجود شرایط مشابه شیوع کرونا و زمان کم می‌تواند انتخابی بگذارد اما ما از انجام آن خودداری می‌کنیم، گفت: ما در شرایط ویژه و خاصی هستیم و کشتی‌گیران بعد از ۸ ماه دور هم جمع شده‌اند. قطعا اگر شرایط اجازه این کار را می‌داد انتخابی را برگزار می‌کردیم.
مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد در پاسخ به این سؤال که آیا نمی‌شد همانند لیگ که شما یکی از مدافعان جدی برگزاری آن بودید، با گرفتن تست‌های لازم نسبت به برگزاری انتخابی با حضور حداکثر ۳ یا ۴ نفر در هر وزن اقدام کنید، گفت: ببینید لیگ شرایطی را ایجاد کرد که خود تیم‌ها مجاب شدند موارد بهداشتی را چه در تمرین یا مسابقه رعایت کنند که رعایت این موارد در برگزاری مسابقات آزاد دشوار است. مثلا در همین وزن ۶۵ کیلوگرم که قرار است انتخابی برگزار شود می‌توانستیم تعداد رو دو برابر کنیم اما شرایط موجود اجازه این کار را نداد. ما اگر می‌خواستیم انتخابی بگذاریم باید ۱۵ روز قبل از مسابقات اعلام کنیم، پس از آن هم کشتی‌گیران باید چند روز ریکاوری کنند، با این زمان کم باقی مانده تا رقابت‌های جهانی عملا امکان برگزاری انتخابی نبود.