kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۰۸۶۱
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶

گفت‌وگوی صریح و رودرروی کشاورزان و حاشیه‌نشینان زابل با رئیس مجلس /قالیباف: برای حل همین مشکلات اینجا هستیم

رئیس مجلس دیروز در ادامه سفر استانی خود به سیستان و بلوچستان از برخی مناطق مانند پایانه‌مرزی میلک و برخی پروژه‌ها مانند پروژه آبرسانی 46 هزار هکتاری بازدید کرد و به سخنان و انتقادهای مردم گوش داد، قالیباف در پاسخ پیرمرد کشاورز گفت که برای رسیدگی به همین گلایه‌ها اینجا هستیم.



«محمدباقر قالیباف» رئیس‌مجلس شورای اسلامی که روز دوشنبه، ۲۱ مهر سفر 3روزه استانی خود را به سیستان و بلوچستان آغاز کرده بود، دیروز در دومین روز نظارت میدانی خود وارد شهر زابل شد.
نظارت میدانی رئیس مجلس از محل پروژه آبرسانی 46 هزار هکتاری در زابل و بررسی ‌اشکالات متعدد اجرایی و عملیاتی پروژه درگفت‌وگوی بی‌واسطه با کشاورزان بومی‌نخستین برنامه دیروز بود.
قالیباف در واکنش به انتقاد و اعتراض کشاورزان بومی ‌درباره وجود ایرادات و ‌اشکالات در زیرسازی این پروژه، عنوان کرد: ‌اشکالات مطرح شده به اجرای طرح آبرسانی وارد است و برای رسیدگی به همین گلایه‌ها به این بازدید آمده‌ایم. این ایرادات احصا و فوراً برای حل این مشکلات تصمیم‌گیری خواهد شد تا پروژه آبرسانی 46 هزار هکتاری به نحو درستی به مردم منطقه خدمات‌رسانی داشته باشد.
رئیس مجلس یادآور شد: واقعاً همه کشور به‌ویژه رهبر معظم انقلاب به این منطقه نگاه ویژه‌ای دارند و بودجه خاص برای این پروژه در نظر گرفته شده است.
قالیباف اضافه کرد: همه کسانی که کار اجرایی کرده باشند، می‌دانند که ممکن است در بهره‌برداری از 14 هزار حوضچه یک یا دو درصد خطا وجود داشته باشد ولی ‌اشکال دیگری که در این پروژه وجود دارد، نبود نظام بهره‌برداری و نظام حفظ و نگهداری است. با توجه به اینکه زراعت در این منطقه غرقابی بوده باید مشخص شود حجم آب لوله به چه صورت مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
کمیسیون کشاورزی پیگیر اجرای صحیح پروژه
وی تصریح کرد: در مجلس به‌ویژه در کمیسیون کشاورزی که رئیس کمیسیون آقای ساداتی‌نژاد اینجا نیز حضور دارد، پیگیر کار خواهد بود و آقای استاندار نیز به جزئیات کار مسلط است؛ قطعا این مشکلات با پیگیری حل خواهد شد و با اطمینان به شما قول می‌دهم علاوه ‌بر 47 هزار هکتار، همه این 200 هزار هکتار الگوی کشت در آنها انجام می‌گیرد.
رئیس‌مجلس همچنین با حضور در حاشیه شهر زابل با اهالی این منطقه نیز گفت‌و‌گو کرد و از نزدیک با مسائل و مطالبات آنان آشنا شد. در این بازدید برخی اهالی شهرک‌ها و روستاهای اطراف زابل به بیان مشکلات خود که بیشتر ناظر به شرایط کشاورزی و وضعیت آب منطقه بود با دکتر قالیباف پرداختند.  همچنین قالیباف در ادامه بازدیدهای دیروز خود از مناطق مرزی بازدید کرد. در آن منطقه برخی از اهالی بومی ‌به سخن گفتن و بیان مشکلاتشان با رئیس‌مجلس پرداختند. یکی از جانبازان دفاع مقدس در حاشیه بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از منطقه سیستان از بی‌توجهی مسئولان به مرزنشینان منطقه و همچنین احداث دیوار مرزی به شدت گلایه کرد.
دیگر اینکه قالیباف، رئیس‌مجلس شورای اسلامی در ادامه نظارت‌های میدانی از استان سیستان و بلوچستان از پایانه مرزی «میلک» بازدید کرد.
تأکید ویژه رهبرانقلاب
 در مورد سیستان­ و بلوچستان
دیگر اینکه سیدجواد ساداتی‌نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نظارت میدانی خود از پروژه 46 هزار هکتاری زابل استان سیستان و بلوچستان، گفت: با دستور مقام معظم رهبری پروژه 46 هزار هکتاری استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است.
نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با‌ اشاره به اینکه نظام بهره‌برداری از پروژه 46 هزار هکتاری سیستان و بلوچستان مشخص نشده است، ادامه داد: نظام نگهداری پروژه بعد از واگذاری به مردم نیز مشخص نیست و بعد از واگذاری مشکلاتی را به همراه دارد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ‌اشکالاتی در اجرای پروژه 46 هزار هکتاری سیستان و بلوچستان وجود دارد، عنوان کرد: یکی از بخش‌های مغفول در پروژه‌های بزرگ عدم استفاده از مشاوران و بهره‌برداران بومی‌است.
ساداتی‌نژاد با بیان اینکه اگر موارد مذکور درخصوص پروژه‌ 46 هزار هکتاری مورد توجه قرار می‌گرفت شاهد بروز مشکلات فعلی نمی‌شدیم، گفت: با دستور رئیس‌مجلس شورای اسلامی مقرر شد کمیسیون کشاورزی به‌صورت مستمر بر اجرای پروژه 46 هزار هکتاری سیستان و بلوچستان نظارت داشته باشد تا مردم نتیجه و فواید پروژه را که هدیه مقام معظم رهبری است شاهد باشند.
وی با‌ اشاره به بررسی‌های متعدد مشکلات این طرح با حضور مسئولان استانی و دولتی در مجلس افزود: قبول داریم که دو ‌اشکال در اجرای پروژه آبرسانی 46 هزار هکتاری در زابل وجود دارد؛ نخست اینکه مدیرانی که در این پروژه کار کردند طول عمرشان پایین بوده و این یکی از دلایلی است که کار به سرانجام نرسیده و دوم اینکه مردم در جریان امور قرار نگرفته‌اند در حالی که همین مردم بهره‌بردار اصلی این پروژه هستند.