kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۰۸۴۱
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۵
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

ثروتمندان 30 برابر فقرا از یارانه انرژی بهره می‌برند

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با‌ اشاره به اینکه ثروتمندان ۳۰ برابر دهک‌های کم درآمد از یارانه انرژی بهره‌مند می‌شوند، تأکید کرد: هفت نفر در کشور بیش از ۱۰۰دستگاه خودرو دارند، بیش از هزار نفر هم بین ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه خودرو دارند که همه آنها از بنزین یارانه‌ای استفاده می‌کنند.




به گزارش خبرگزاری فارس، مالک شریعتی در مراسم رونمایی از سامانه پایش اطلاعات انرژی در ساختمان‌ها ضمن‌ اشاره به نامطلوب بودن وضع عدالت در جامعه گفت: رهبری اخیرا در چندین نوبت عنوان کردند که در شاخص عدالت به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم که یکی از موارد مرتبط با این موضوع، مسئله تحقق نیافتن سیاست‌های کلی برنامه ششم است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در بیان اینکه یارانه باید به نیازمندان برسد و شاهد توزیع ناعادلانه یارانه‌ها هستیم، افزود: در بحث توزیع انرژی با سه سناریو مواجهیم که متأسفانه در شرایط کنونی از بدترین سناریو یعنی توزیع ناعادلانه یارانه بهره می‌گیریم.
وی با تأکید بر اینکه دهک‌های بالا بیشترین سهم از یارانه انرژی را دریافت می‌کنند، عنوان کرد: ثروتمندان ۳۰ برابر دهک‌های کم درآمد از یارانه انرژی بهره‌مند می‌شوند.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: دلیلی ندارد کسی که چند خودرو دارد از بنزین یارانه‌ای استفاده کند. هفت نفر در کشور بیش از ۱۰۰ دستگاه خودرو دارند، بیش از هزار نفر بین ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه خودرو دارند که همه آنها از بنزین یارانه‌ای استفاده می‌کنند.
شریعتی در تشریح راهکارهای موجود در حوزه انرژی، بیان کرد: سازوکار تعرفه‌گذاری حامل‌های انرژی در قالب ادبیات IBT باید مورد استفاده نهادهای کشور قرار گیرد تا شاهد تحقق شعار عدالت در این حوزه باشیم.
وی با‌ اشاره به راه‌اندازی سامانه پایش مصرف انرژی در ساختمان ادامه داد: در شرایطی قرار داریم که نابرابری اجتماعی در مصرف انرژی وجود دارد و هم در جنگ اقتصادی و شرایط تحریمی ‌هستیم که نیاز به ایجاد قرارگاه بالادستی برای کنترل مصرف انرژی داریم.
سخنگوی کمیسیون انرژی، با‌ اشاره به برگزاری جلسه روز گذشته اعضای کمیسیون انرژی مجلس با مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش انرژی گفت: مسئولان این شرکت اعلام کرده‌اند برنامه‌ای برای کنترل مصرف انرژی و سوخت در خودروهای عمومی داریم اما برخی وزارت‌خانه‌ها از‌ ترس برگزاری تجمع، جلوی اجرای آن را می‌گیرند.
شریعتی با تأکید بر اینکه چرا باید حق انشعاب آب، برق و گاز در مناطق ۱ با ۱۹ و ۲۰ تهران که هزینه تمام شده ساخت و ساز در این مناطق با هم متفاوت است، یکی باشد، یادآور شد: وزارت نیرو با تغییر حق ارائه انشعابات آب و برق به مناطق بالای تهران موافق است و پیش‌نویس طرح آن در کمیسیون انرژی در حال تدوین است.