علیرضا کوهفر، مدیر مرکز مهنا در گفتوگو با کیهان:
اجرای نمایش «محشر» برای جبران کمکاری نهادها در دوران کرونا تأثیر مرگباوری بر سبک زندگی
محمدعلی میرزایی
وقتی پرده روزمرگیها و درگیری به کم و بیش زندگی مادی را کنار میزنیم و کمی ژرفتر به درون خود مینگریم، درمییابیم انسان ذاتاً و در عین داشتن ترس و دلهره نسبت به ناشناختهها، برای علم به آنها نیز میل و اشتیاق دارد و همین شوق است که او را در مسیر رویاپردازیها و بلندپروازیها پیش برده و فصل اکتشافات و اختراعاتی را که زمانی شبیه به معجزه میبود، در کتاب حیاتش رقم زده است. اما فارغ از ناشناختههای مادی و این دنیایی، هستند اموری ماورایی و غیرقابل درکِ این زمینی برای ابنای بشر که برای سر درآوردن از آنها راههای مختلف را تجربه کرده
است.
«مرگ» از جمله همین امور ماورایی و ناشناخته تاریخی انسان است که علیرغم همه ترسهایی که با چهره ترسناک و دلناچسب خود در جان بشر ریخته و با آنکه در ظاهر بزرگترین سد مقابل تامین میل او به جاودانگی است. نمایش «محشر» با نگاهی متفاوت به «مرگ» هر شب تا 25 مهرماه در دو سانس 19 تا 20:30 و 21:30 تا 23 در پارک ارم اجرا میشود.
* * *
علیرضا کوهفر تهیهکننده نمایش محشر در گفتوگو با کیهان با بیان اینکه موسسه مهنا بهعنوان یکی از زیرمجموعههای سازمان اوج از سال ۹۳ برای اجرای نمایشهای میدانی تشکیل شده است، گفت: سازمان اوج از سال ۹۱ اینگونه نمایشی را اجرا کرد اما برای ارزانسازی اجرای این نمایشها نیازمند پیادهسازی زیرساختی بودیم تا یکبار هزینه کنیم و چندین بار از آن بهرهبرداری کنیم و در این قالب، نیرو تربیت شود و همچنین در همه موارد وابستگی به افراد متخصص گرانقیمت نداشته باشیم و جوانترها آموزش ببینند و وارد عرصه شوند؛ تحقق تمامی این اهداف موسسه مهنا راهاندازی شد.
دلیل پرداختن به موضوع مرگ آگاهی
در نمایش محشر
کوهفر با اشاره به اینکه برای غنیسازی محتوای این نمایش به سراغ موضوع روز مردم رفتیم تصریح کرد: مرگ آگاهی از جمله موضوعاتی است که در میان مردم جنبههای مختلفی مورد بحث قرار میگیرد برخی بهطور کامل مرگ را فراموش کردند و زندگی خود را بدون با توجه به آن برنامهریزی میکنند و برخی نیز به شدت از آن میترسند در حالی که هر دو روش با واقعیت متضاد است بنابراین تصمیم گرفتیم بر روی این موضوع کار کنیم. نگارش فیلمنامه این نمایش سال گذشته توسط آقای فتاحی آغاز شد زیرا از اساس موضوع سختی بود.
وی گفت: سختی این موضوع به حدی است که تاکنون حتی هیچ فیلمی هم درخصوص آن تولید نشده است؛ اثری هم اگر تاکنون به این موضوع پرداخته است با رویکردی سطحی آن را مطرح کرده است. طراحی کاراکترهای مختلف در آن دنیا سخت است؛ طراحی فرشتههای الهی نکیر و منکر و غیره با اطلاعات موجود بسیار دشوار بود، زیرا از اساس نمیدانستیم آنها شبیه انسان هستند یا غیره. خانههای برزخی به چه صورت است که با مشابه دنیایی آن مقایسه نشود. شاید ویلاهایی وجود داشته باشد که بسیار زیباتر از طراحی ما باشند. بنابراین طراحی این کار نیز بسیار سخت بود و با توجه به اینکه ما از بودجههای کلان سینمایی برخوردار نبودیم کار بسیار سختتر بود. زیرا اگر بنا بود فیلم سینمایی با این موضوع طراحی شود چندین برابر بیش از ما هزینه میکردند.
تلاش برای جبران کمکاری سازمانهای فرهنگی در دوران کرونا
کوهفر با بیان اینکه این نمایش بنا بود در ماه رمضان اجرا شود اما به دلیل اینکه از اسفندماه دچار ویروس کرونا شدیم اجرای آن به تعویق افتاد گفت: سازمان اوج در ایام کرونایی این تصور را داشته که تمام نهادهای فرهنگی دست روی دست گذاشتند و عقب کشیدند و بهدلیل کرونا فعالیتهای خود را تعطیل کردند و جایگزینی برای آن نمیاندیشند. سازمان اوج ابتدا ایده سینما ماشین را اجرایی کرد و به سینما در ایام کرونایی موضوعیت داد تا مردم بتوانند فیلم مورد علاقه خود را روی پرده بزرگ مشاهده کنند که در چند نقطه این ایده اجرایی شد. پس از آن احساس شد این مدل نمایشی بهدلیل وسعت لوکیشن و آنکه زیر سقف آسمان اجرایی میشود و میتوان با کاهش ظرفیت، صندلیها را با فاصلهگذاری چیدمان کرد تا مردم بتوانند از این فضا بهتر استفاده کنند وارد این میدان شدیم.
تهیهکننده نمایش بزرگ محشر ادامه داد: در نمایش امسال این سختی را به جان خریدیم که در دو سانس با تمام مشکلات اجرا داشته باشیم تا بتوانیم این مدل را برای اجرا در ایام کرونایی ارائه کنیم که الحمدلله بازخورد خوبی از مردم گرفتهایم.
وی با اشاره به اینکه این نمایش با حضور ١٠٠ هنرور آقا و ٢٠ هنرور خانم اجرا میشود، گفت: در مجموع ٢۵ بازیگر تئاتر داریم. هفت گروه تخصصی صحنه و دکور، جلوههای ویژه، نور، صدا، تصویر، تولید و تدارکات، کارگردانی،گریم در نمایش فعال هستند که مجموعا میتوان گفت حدود ٢٣٠ نفر عوامل این نمایش هستند.