مولان، سوژهای برای حمایت از تکفیریها (هالیوود زیر ذرهبین)
احسان رشیدی
«مولان» پرخرجترین فیلمیاست که یک زن در تاریخ سینما کارگردانی کرده (با بودجه 200 میلیون دلار) اما همزمانی اکران فیلم با حوادث سیاسی و بحران کرونا سبب شد فروش مناسبی نداشته باشد و تا کنون با شکست تجاری مواجه شده است.
این فیلم، اقتباسی از افسانه قدیمیمولان است که انیمیشن آن هم در سال 1998 به پرده سینما آمد. در فیلم «مولان» بازیگرانی چون جت لی در نقش امپراطور، دانی ین در نقش فرمانده، لیو ییفئی در نقش مولان بازی کردهاند.
والت دیزنی در نسخه جدید این أثر سعی کرده با یک نسخه لایو اکشن از دولت چین دلجویی کند و نکاتی که باعث دلخوری چینیها در نسخه قبلی شده است را حذف کند، مانند علاقه کاپیتان به مولان که حذف شده و در مقایسه با انیمیشن مولان و خواهر مولان به داستان اضافه شده که نقش زیادی در فیلم ندارد و وفاداری به امپراطور تا پای جان اولویت اصلی فیلم قرار گرفته است؛ مولان با اصلاح امپراطوری و به دست آوردن جایگاه خود توانست بدون خیانت به کشور خود جایگاه زنان را تثبیت کند. فیلم مولان روایتی از قصه دو زن است که یکی وفادار به کشور(مولان) و دیگری در خدمت بیگانگان(جادوگر داستان) است؛ یکی برای جفاهای گذشته به سمت مغولان رفته و خیانت میکند و زن دیگر برای نجات جان امپراطور و خانواده خود داوطلب میشود و هویت خود را پنهان میکند و با هویت مردانه وارد لشکر امپراطوری میشود.
جلوههای ویژه کامپیوتری و فرم
فیلم «مولان» ازجلوههای ویژه رایانهای برخوردار است که فیلم را از حالت انسانی خارج میکند. این جلوهگری به قدری آشکار است که فرم را با مشکل مواجه ساخته. پالت قرمز در فیلم مولان نقش پررنگی دارد و نشان وحدت کشور چین و از رنگهای پرچم این کشور و رنگ اژدها نیز هست. علی رغم اینکه اژدهای انیمیشن در فیلم حضور ندارند ولی از رنگ او در تمام فیلم استفاده شده، فیلم مولان با سنگ اندازی گروههای حامیحقوق بشر روبرو و با شکست مواجه شد.
مولان تا وقتی که با هویت مردانه در لشکر چی حضور دارد قدرت واقعی را کسب نمیکند و با رهایی از قالب ساختگی قدرت او نیز به اوج خود میرسد و پیام برتری واقعیت و حقیقت را به مخاطب انتقال میدهد. در فیلم «مولان» اژدها که در نسخه انیمیشن وجود داشت و جنبه فانتزی قضیه را برعهده داشت و البته استاد راهنمای مولان هم بود،حذف شده و انرژی چی، جای آن را گرفته! البته نویسنده نتوانسته درست این مسیر تغییر مولان را بیان کند و مخاطب نمیتواند ارتباطی مناسب با موضوع برقرار کند؛ کارگردان نیز بالطبع نتوانسته این نکته اساسی در فیلم را به تصویر بکشد.
والت دیزنی از تمام عناصر برای یک آشتی فرهنگی بین دو ملت استفاده کرده تا بتواند از طریق سینما با مردم چین سخن بگوید و اختلافات کنونی بین دولتها را بزداید و حتی جلوی گروهها و فعالان حوزههای مختلف بایستد و از بازیگری موافق دولت چین استفاده کرده است.
فیلم باکسب نمره 5.4 از 10 نمره ضعیفی از سایت IMDB کسب کرد. در زمان اکران، «مولان» با اعتراض برخی بهخاطر حمایت نقش اول از پلیس هنگکنگ برای برخورد با نیروهای جداییطلب هنگ کنگ مواجه شد که خواستار تحریم فیلم در برخی از کشورهای آسیایی شدند. لیو ییفئی در آن هنگام متنی از روزنامه دولتی خلق چین در شبکه اجتماعی ویبو قرار داد و گفت: «حیف هنگ کنگ.». مدتی بعد هشتگ «مولان را بایکوت کنید» در توییترترند شد.
فیلم مولان را میتوان آشتی فرهنگی بین دو ملت دانست که وحدت ملی و همبستگی مهمترین خصوصیت فیلم مولان است.
شبهه در قرارداد ایران و چین و بازی دادن جریان داخلی
بعد از مطرح شدن قرارداد بلندمدت ایران و چین شبهات زیادی به آن وارد شد که هیچ کدام اثبات نشد این قرارداد هنوز هم به امضای مجلس ایران نرسیده است. اما آنچه در این میان به فیلم «مولان» مرتبط است،یک شایعه بود که بیش از همه خودنمایی میکرد. آن سرکوب مسلمانان توسط حکومت چین بود و ایران را زیر سؤال میبرند که بهخاطر این قرارداد سکوت کرده است! برخی جریانهای داخلی نیز متأسفانه با این دروغپردازی همراه شده و در پازل دشمنان بازی کردند! فیلم «مولان» در اکران نیز به علت فیلمبرداری در منطقه سینکیانگ چین که مسلمان نشین هستند با شکست تجاری مواجه شد.
واقعیت ماجرا چیست؟
برای درک بهتر مسئله، گزارشی که سایت مشرق منتشر کرده را مرور میکنیم:«با اینکه ایالت خود مختار و غالباً مسلمان نشین سین کیانگ یا (از نگاه مخالفان اویغورستان و یاترکستان شرقی) چین بیش از ۲۰ هزار کیلومتر از کشور سوریه فاصله دارد، اما برآورد میشود، بیش از ۳ هزار نیروی مسلح از این منطقه چین طی سه سال گذشته به همراه اعضای خانواده خود به سوریه مهاجرت کردهاند.
نکته حائز اهمیت درخصوص این مسلمانان چینی که به «اویغورها» مشهور هستند، ادامه روند مهاجرت آنها از چین به سوریه و حتی سیر صعودی یافتن میزان این مهاجرتها به دلیل تشدید فشارهای پکن بر مسلمانان این ایالت است. فشارهایی که به تازگی حتی وارد حوزه فرهنگ و هویت فرهنگی این جامعه شده و آنها را از سادهترین و ابتداییترین حقوق فرهنگی شان محروم کرده است.
با این حال مقامات پکن با وسواس و دقت بسیار مهاجرت اویغورهای سین کیانگ به سوریه و فعالیتهای آنها را در این کشور دنبال میکنند، بهگونهای که در دو سال اخیر شاهد افزایش فعالیتهای اطلاعانی چین در مناطق مختلف سوریه هستیم.
عمده فعالیتهای اطلاعاتی و امنیتی چین در سوریه پیگرد عناصرحزب اسلامگرایترکستان است و حتی برای غلبه بر این حزب و فروپاشی آن، کمکهای لجستیکی و نظامی را به نظام سوریه ارائه میدهد.
اواسط سال ۲۰۱۶ میلادی ۳ سال بعد از اعلام موجودیت و فعالیت حزب اسلامگرایترکستان شاخه سوریه، این حزب ضمن اعلام عدم مشروعیت خلافت اسلامی خود خوانده «داعش» در بیانیهای خواستار اقدام برای تاسیس «خلافت اسلامی بر اساس قوانین شرع» شد.
حزبترکستان سوریه از حیث ایدئولوژی به گروه تروریستی تکفیری «جبهه النصره»، شاخه القاعده در سوریه که بعدها از القاعده جدا شده و نام خود را به فتح الشام تغییر داد، نزدیک است.
حزبترکستان شاخه سوریه یکی از مهمترین ارکان تشکیلدهنده گروه تروریستی تکفیریجیش الفتح است که از اواسط سال ۲۰۱۵ میلادی در تمام عملیاتهای مسلحانه و تروریستی این گروه در استان ادلب بهویژه تصرف شهرهایی چون جسر الشغور، أریحا، ادلب و خان طومان و اواخر سال گذشته میلادی استان حماه مشارکت داشته است.
در این میان تشویقها و فتواهای «عبدالله المحیسنی» مفتی تکفیری سعودی سهم بسزایی در ادامه حضور و فعالیت اویغورها در صفوف گروههای تروریستی داشته است.
بارزترین ویژگی تروریستهای تکفیری اویغوری عدم جدا کردن سلاح از خود حتی هنگام خوردن غذا و استراحت است. آنها به ندرت میخندند و طی دو سال گذشته حدود ۱۵۰۰ نفر از تروریستهای اویغوری در نبردهای مختلف به هلاکت رسیدهاند.»
شکست فیلم به دلیل فیلمبرداری در سینکیانگ
یکی از دلایل شکست تجاری فیلم مولان فیلمبرداری در منطقه سینکیانگ عنوان میشود زیرا دولت چین در حال برخورد با تروریستهای تکفیری این منطقه است که جنایتهای زیادی در سوریه مرتکب شدهاند و بر اساس سیاستهای گذشته، حامیان دروغین حقوق بشر اینبار با دفاع از داعشیان و جبهه النصره به میدان آمده سعی در تحریک مسلمانان این منطقه و آتشافروزی دارند.