kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۱۰۲
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۸

مشکل اصلاح‌طلبان، کارنامه آنهاست نه ترامپ یا بایدن(خبر ویژه)

یک حامی برجام در گذشته، تاکید کرد حتی روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا هم اصلاح‌طلبان را احیا نمی‌کند.

روزنامه صبح نو در این‌باره نوشت: جریان اصلاح‌طلب که این روزها در یکی از منفعلانه‌ترین شرایط سیاسی خود طی دو دهه گذشته به سر می‌برد، امید دارد با تغییر موازنه قدرت در کاخ سفید و پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا، بتواند نقش کنشگری بیشتری در آینده سیاسی ایران ایفا کند. اطلاح‌طلبان بار دیگر، تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد خارج قرار داده‌اند.
نوع رفتار سیاسی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم و پس از آن تاکنون، نشان می‌دهد که به انفعال سیاسی سختی دچار شده‌اند. رصد رسانه‌های منتسب به جریان اصلاح‌طلبی طی سه ماه گذشته، به وضوح نشان می‌دهد که آنها به شدت روی پیروزی بایدن حساب باز کرده‌اند.
این در حالی است که پس از خروج آمریکا از برجام و سپس بی‌تعهدی طرف اروپایی نسبت به انجام وظایف برجامی خود، ایده‌های سازش‌گرایانه اردوگاه اصلاحات نامعتبر شده است. به باور تحلیلگران، مبنای سیاست‌ورزی دموکرات‌‌ها و جمهوری‌خواهان، تفاوت فاحشی با یکدیگر ندارد و صرفا در برخی روش‌ها، افتراق دارند؛
«بهشتی‌پور» از حامیان برجام، در این زمینه به روزنامه «صبح نو»، گفت: موضوعی که این روزها در کشور دنبال می‌شود این است که اگر آقای بایدن پیروز انتخابات آمریکا شود، به نفع دولت و کشور است. نگاه من این است که به جای اینکه از پیروزی بایدن یا ترامپ در انتخابات جاری آمریکا سخن بگوییم باید در داخل کشور برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه تحولات منطقه از موضوعاتی است که بایدن نسبت به آنها واکنش نشان می‌دهد، افزود: اگر هم بایدن پیروز شود، حتما مشکل خواهیم داشت چرا که موضوعاتی مثل تحولات منطقه غرب آسیا نمی‌گذارد که کاخ سفید از استعمارگری خودش دست بردارد.
بهشتی‌پور ادامه داد: روش صحیح این است که هر کس که رئیس‌جمهور شد ابزار  تحریم را از دست آمریکا بگیریم؛ چه بایدن باشد یا ترامپ، ما باید تلاش‌مان بر این باشد تا سلاح ترامپ را از دست کاخ سفید بگیریم. شاید رئیس جمهوری‌های آمریکا در روش اجرا با یکدیگر متفاوت باشند اما همه آنها نظام سلطه و استثمارگری را دنبال می‌کنند.
وی گفت: دولت آقای روحانی اگر به امید پیروزی بایدن است تا شاید  اصلاح‌طلبان بتوانند با باز شدن درهای مذاکره و دیگر موضوعات در مسائل سیاسی و انتخاب آتی کشور عرض‌اندام کنند، سخت در اشتباه هستند. آنها برای چنین نگاهی شانسی ندارند. اگر بایدن هم به کاخ سفید راه یابد،‌به این معنا نیست که اصلاح‌طلبان در انتخابات خرداد ایران پیروز می‌شوند. 10 ماه دیگر تا انتخابات آتی ریاست جمهوری کشورمان باقی مانده است؛ آیا فضای کشور به گونه‌ای خواهد شد که یکی از این اصلاح‌طلبان رئیس جمهور شود؟ یقینا خیر. مردمی که این همه کم‌کاری از اصلاح‌طلبان در دولت و مجلس قبلی دیده‌اند، آيا فرصت پیروزی یا شانس دوباره حضور در پاستور را به اصلاح‌طلبان می‌دهند؟