تفاهمنامه عملیات تکمیلی خط یک قطار شهری اهواز امضاء شد
آیین انعقاد تفاهمنامه احداث و عملیات تکمیلی خط یک قطار شهری اهواز روز یکشنبه با حضور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء، استاندار خوزستان و شهردار اهواز برگزار شد.
شهردار اهواز، در آیین انعقاد تفاهمنامه احداث و عملیات تکمیلی خط یک قطار شهری اهواز بیان کرد: عملیات اجرایی پروژه قطار شهری اهواز از سال ۱۳۸۵ با مبلغ ۷۹۰ میلیون دلار اعتبار آغاز شد و طبق برنامهریزی باید در مدت چهار سال این پروژه به اتمام میرسید.
موسی شاعری، افزود: پس از گذشت حدود ۱۵ سال از زمان برگزاری مناقصه این پروژه شاهد پیشرفت ۲۸درصدی هستیم با وجود آنکه مبلغی حدود دو برابر تمام مبلغ اولیه بخش سیویل پروژه قطار شهری اهواز پرداخت شده است.
شاعری با بیان اینکه همه مسئولان تلاش کردند تا قفل این پروژه شکسته شود گفت: از یک مقطع به بعد هدف ما تعیین تکلیف این پروژه بود زیرا پاسخی بابت اتمام نرسیدن این پروژه نداشتیم. برخی از کلانشهرها که احداث پروژه مترو را پس از ما آغاز کردند درحال ساخت خط چهار مترو خود هستند.
وی ادامه داد: فسخ قرارداد با پیمانکار قبلی، ابلاغ آن و برنامهریزی برای اجرای پروژه هدف ما بود. در سال ۹۸ نشستی با معاون اقتصادی وزارت کشور برگزار کردیم و شرکت کیسون (پیمانکار پروژه) تعهداتی داد که به آن عمل نکرد.
شاعری با بیان اینکه مذاکراتی با قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء برای تکمیل پروژه قطار شهری اهواز داشتیم، گفت: در بحث تامین مالی پروژه پنج هزار میلیارد ریال از طریق اوراق مشارکت در بودجه ۹۸ پیشبینی شد که البته دیر ابلاغ شد اما برای سال ۹۹ تلاش میکنیم تا این مبلغ جذب شود.
قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص)
مترو اهواز را میسازد
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) گفت: این قرارگاه با تکیه بر دانش فنی و عمرانی خود، پروژه قطار شهری اهواز را میسازد تا خسارت وارده در نتیجه طولانی شدن زمان تکمیل آن جبران شود.
سرتیپ سعید محمد، در نشست انعقاد تفاهم نامه احداث و عملیات تکمیلی خط یک متروی اهواز با اعلام آمادگی درخصوص تکمیل این پروژه بیان کرد: از یک سال پیش شهردار اهواز خواستار همکاری در حوزه مدیریت شهری اهواز شد و ما نیز اعلام آمادگی کردیم.
محمد، با اشاره به اینکه در مجموع ۲۱۰ ایستگاه مترو تاکنون توسط این قرارگاه احداث و یا درحال احداث است توضیح داد: این قرارگاه هماکنون ۳۳۰ کیلومتر خط مترو در فازهای مختلف در مشهد، قم، شیراز، تهران و تبریز در دست اجرا دارد که این رقم معادل ۵۰ درصد پروژههای قطار شهری است. وی ادامه داد: بخش عمدهای از تجهیزات مورد نیاز در این حوزه را با استفاده از توان و تجربه داخل ساختهایم که سبب جلوگیری از خروج ارز شدهاست.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: از دغدغههای همه مسئولان خوزستان بحث حاشیهنشینی شهر اهواز است و توافق کردیم تا قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء به صورت تهاتر ملک در حاشیه شهر و محلات کمتر برخوردار بخشهای مختلف از جمله معابر، امکانات شهری، پارک و فضاهای بازی و ورزشی را ساماندهی کند.
محمد، افزود: همکاران ما در قرارگاه سازندگی چند روز پیش فاز سوم پروژه آبرسانی غیزانیه اهواز را به بهرهبرداری رساندند. لایروبی کانالهای آبیاری و زهکشی یکی دیگر از خواسته اهالی بود که با دستور استاندار خوزستان در مدت ۱۰ روز ۳۳ کیلومتر کانال آبیاری با عمق پنج و عرض نیم متر لایروبی شد.
به گفته سردار محمد یکی از بزرگترین پروژههای این قرارگاه احداث سد کرخه بود و پس از آن در ساخت بخشهایی از سد کارون سه و چهار ورود کرد، و تا حدودی در توسعه خوزستان نقشآفرین بود.