kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۰۶۰
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۶
یک مسئول خبر داد

صرفه‌جویی 70 درصدی در منابع ارزی با داخلی‌سازی تجهیزات دریایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از صرفه‌جویی 70 درصدی در منابع ارزی با داخلی‌سازی قطعات تجهیزات دریایی خبر داد.

‌محمد راستاد در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس با ‌اشاره به موضوع حمایت از داخلی‌سازی قطعات گفت: در همین بخش قطعات مورد استفاده و تجهیزات دریایی و بندری تولید داخل، توانسته‌ایم با 768 قطعه‌ای که توسط شرکت‌های داخلی برای ما تولید شده است، 70 درصد صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: اگر می‌خواستیم این قطعات را از خارج کشور وارد کنیم معادل ریالی 872 میلیارد ریال هزینه ارزی داشت. در حالی که در تولید داخل، برای تهیه این قطعات و تجهیزات، 55 میلیارد ریال هزینه شد. ‌در بندر شهید رجایی هم تعاملات خوبی با شرکت راه‌آهن برقرار شد، هم برای افزایش سهم ریل در جابه‌جایی بار بنادر و هم برای آنکه رویه‌های جدید برقرار شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: همچنین در بخش ریل و سوزن، در بندر شهید رجایی بهسازی و نوسازی تجهیزات به صورت متناوب و طبق زمان‌بندی انجام می‌شود. خطوط ریلی که در محدوده بندر امام خمینی(‌ره) و بندر شهید رجایی وجود دارد، همه بازسازی و نوسازی شده است.
بنابراین گزارش، بندر شهید رجایی با برخورداری از ۵۸ کیلومتر خطوط ریلی داخلی ظرفیت جابه‌جایی سالانه بیش از ۲۰ میلیون تن انواع کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی را داراست.
طبق اعلام پایگاه‌ وزارت راه و شهرسازی، مبلغی بالغ بر۳۴۰ میلیارد ریال برای باز‌سازی و نوسازی خطوط ۴ و ۵ ریلی بندر شهید رجایی هزینه شده است و مدت زمان اجرای این پروژه ۲۰ ماه تعیین شده بود. به دلیل همجواری این خط با انبارهای ۱۰ تا ۱۳ بندر که محل ذخیره‌سازی و نگهداری کالاهای اساسی است، روند ترخیص کالاها شتاب بیشتری خواهد گرفت. همچنین وسعت مناسب خطوط، اتصال به شبکه سراسری ریلی و قرار گرفتن در رهگذر شمال- جنوب  که خود مسیری مطمئن برای ترانزیت دریایی- ریلی کالا به کشورهای همسایه است را می‌توان مهم‌ترین مزایا و دستاوردهای حاصل از افتتاح این خطوط قلمداد کرد.