kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۶۶۲۲
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۵
رئیس‌سازمان هواپیمایی مطرح کرد

هشدار نسبت به بهره‌برداری سیاسی از سانحه هواپیمای اوکراینی

رئیس‌سازمان هواپیمایی نسبت به هرگونه بهره‌برداری سیاسی از سانحه هواپیمای اوکراینی هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، تورج دهقانی زنگنه دیروز در نشست اعلام نتیجه بازخوانی اطلاعات جعبه‌سیاه هواپیمای بوئینگ اوکراینی گفت: پس از وقوع این حادثه، جعبه‌های سیاه هواپیما از 27 تیر 99 تا 3 مرداد 99 در آزمایشگاه بررسی سانحه دفتر تحقیقات هواپیمایی کشوری BAE در فرانسه بازخوانی شد.
وی ادامه داد: این کار تحت مسئولیت سازمان هواپیمایی ایران و با مساعدت کشور فرانسه انجام شد. نماینده آمریکا به عنوان کشور سازنده، نماینده اوکراین به عنوان کشور بهره‌بردار و نماینده فرانسه به عنوان کشور ارائه‌دهنده خدمات، سازمان هواپیمایی کشوری را در این فرآیند کمک کردند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ‌از کشورهای کانادا، انگلیس و سوئد که اتباع آنها در حادثه بوئینگ اوکراینی جان باختند، دعوت شد تا در این فرایند نماینده داشته باشند. نماینده ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی) هم جهت تسهیل همکاری بین کشورها در این فرایند حضور داشت.
دهقانی زنگنه یادآور شد: داده‌ها به خوبی بازیابی شد و به اطلاعات قابل تحلیل تبدیل شد.
وی تأکید کرد: همزمان با زمان محاسبه شده درباره عمل کردن فیوزهای مجاورتی موشک، ضبط اطلاعات در ضبط‌کننده داده‌های پروازی در ساعت شش و 14 دقیقه و 56 ثانیه همه متغیرهای پروازی عادی و هواپیما در شرایط نرمال بوده و CVR هواپیما تا 19 ثانیه پس از انفجار موشک، اپل را ضبط کرده است.
این مسئول، با بیان اینکه اقدامات و مشارکت صورت‌گرفته در فرایند بازخوانی براساس استانداردهای «انکس13» بوده است، گفت:‌ در داخل کابین پرواز سه نفر «کرو» (خدمه) و یک نفر معلم خلبان بوده است که هر سه با توجه شرایط غیرعادی و تا آخرین لحظات مشغول هدایت هواپیما بوده‌اند.
دهقانی زنگنه بیان کرد: معلم خلبان بعضی راهنمایی‌ها را انجام می‌دهد؛ از جمله اینکه وی به خلبان اعلام می‌کند که هر دو موتور هواپیما فعال هستند.
وی افزود: با توجه به اینکه صدای کابین 19 ثانیه پس از انفجار قطع می‌شود و موشک دوم 25 ثانیه پس از آن شلیک و به مجاورت هواپیما رسیده، تحلیلی در مورد عملکرد و آثار موشک دوم از جعبه‌های سیاه هواپیما به دست نمی‌آید، چرا که قطعات ناشی از موشک اول و اصابت آن به هواپیما موجب قطع همزمان جعبه‌های CVR و FDR در 19 ثانیه پس از آن شده است.
رئیس‌سازمان هواپیمایی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی ایران از دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشور فرانسه جهت همکاری‌های بازخوانی تشکر می‌کند، توضیح داد: اطلاعات استخراج‌شده در اختیار نمایندگان کشورهای ذیربط قرار گرفته است تا تحلیل‌های ایمنی و فنی خود را در چارچوب استانداردهای ایکائو به سازمان هواپیمایی ایران ارائه کند.
دهقانی زنگنه افزود: این اقدامات با هدف ایمنی و جلوگیری از رخدادهای مشابه صورت می‌گیرد و هر نوع استفاده سیاسی از این فرایند، ضمن اینکه در تعارض با اهداف مورد تصریح ایکائو است، روند رسیدگی به سانحه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
وی گفت: سازمان هواپیمایی ایران از تمام ذینفعان درخواست می‌کند که از هر نوع استفاده از این اطلاعات که در راستای ایمنی نباشد خودداری کنند.