kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۸۴۸
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰

جوابیه وزارت خارجه و پاسخ کیهان

روابط عمومی وزارت امور خارجه با انتشار اطلاعیه‌ای در پاسخ به یادداشت کیهان 99/5/7 با عنوان «چه کسانی کره‌ای‌ها را گستاخ کردند؟» آورده است:

۱. اساساً هیچ‌گاه تماس تلفنی از سوی سخنگوی وزارت خارجه کره با سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در سئول حاصل نشده و این ادعا از اساس نادرست است.
۲. ملاقات سفیر جمهوری اسلامی ایران در سئول با مدیرکل مسئول حوزه خاورمیانه بوده و در این ملاقات کمترین‌ اشاره‌ای به اظهارات رئیس کل محترم بانک مرکزی نشده است.
۳. در پی این ملاقات، خبرگزاری کره‌ای یونهاپ خبری بی‌اساس مبنی بر احضار سفیر جمهوری اسلامی ایران منتشر و اظهاراتی را به سفیر منتسب کرد که طی اطلاعیه روابط عمومی وزارت امور خارجه در تاریخ ۳۱ تیر ماه اعلام شد: «متأسفانه خبرگزاری یونهاپ در اقدامی غیرحرفه‌ای، خبری بی‌اساس را منتشر کرده است. سفیر جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی به وزارت خارجه محل احضار نشده، بلکه دعوت شده است.»
۴. در دو سال گذشته، تامین دسترسی به منابع مالی بانک مرکزی در کره، دستور کار اصلی و محوری روابط با کره جنوبی بوده و در این راستا، علاوه ‌بر پذیرش فرستاده ویژه این کشور، ده‌ها ملاقات در تهران و سئول با مقامات کره‌ای انجام شده است. بدیهی است که ماهیت وظایف وزارت امور خارجه اقتضاء می‌نماید که همه اقدامات خود را خبری نکند.
۵. وزارت امور خارجه طبق وظایف ذاتی خود، عمدتاً تسهیل‌کننده روابط خارجی و از جمله روابط اقتصادی با سایر کشورهاست و در راستای اجرای این مأموریت، در کنار سایر نهادهای کشور قرار دارد. بدیهی است این امر نافی یا جایگزین وظیفه ذاتی سایر نهادها نبوده و وزارت خارجه نمی‌تواند به جای آنها اقدام کند. به همین دلیل طرح دعوی علیه بانک‌های متخلف کره‌ای در محاکم صالحه، توسط نهادهای ذی‌ربط در دست پیگیری است و این موضوع توسط ریاست محترم بانک مرکزی اعلام شده است.
کیهان: در یادداشت روز کیهان
۷ مردادماه جاری با عنوان «چه کسانی کره‌ای‌ها را گستاخ کردند؟» به گستاخی دولت کره ‌جنوبی و نمونه‌هایی از قانون‌شکنی دو شرکت «سامسونگ» و «ال‌جی» اشاره شده و آمده بود « اوایل سال ۹۷ و پس از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا که در پی خروج ‌‌ترامپ از برجام صورت گرفت زمزمه ‌‌ترک بازار لوازم خانگی ایران از سوی دوقلوهای کره‌ای داغ شد و در نهایت هم این شرکت‌ها از ‌ترس ارباب آمریکایی‌شان در ظاهر بازار ما را رها کردند. البته همه واقعیت این نبود بلکه این دو شرکت با یک تیر دو نشان زدند یعنی هم با خروج ظاهری از بازار ایران از جریمه‌های آمریکا مصون ماندند و هم از پرداخت عوارض گمرکی اندکی که به ما بابت واردات رسمی ‌‌کالاهایشان می‌دادند فرار کردند. به عبارتی سامسونگ و ال‌جی باز هم به لطف حامیان داخلی‌شان سود سرشار بازار ایران را به جیب زدند فقط این‌بار از طریق قاچاق!». و در ادامه یادداشت به اقدام غیرقانونی دولت کره که مبلغ ۷ میلیارد دلار دارایی ایران را به بهانه تحریم‌های آمریکا بلوکه کرده و حاضر به بازگرداندن آن نیست، پرداخته و از قول آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی آمده بود که «اگر بانک‌های کره‌ای به توافقات بین‌المللی خود با ما پایبند نباشند، ما این حق را داریم که تحت قوانین بین‌المللی به اقدامات قانونی روی آوریم و ما مقامات کره ‌جنوبی را در این فرآیند مسئول
می‌دانیم».
در یادداشت کیهان آورده بودیم که دولت کره به اظهارات جناب همتی اعتراض کرده ولی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اعتراض سخنگوی وزارت خارجه کره اظهار داشته است که نظر آقای همتی موضع رسمی ‌دولت ایران نیست!
وزارت امور خارجه کشورمان این خبر را که از سوی خبرگزاری رسم دولت کره «یونهاپ» منتشر شده بود، تکذیب کرده است و توضیح داده است که «متأسفانه خبرگزاری یونهاپ در اقدامی غیرحرفه‌ای، خبری بی‌اساس را منتشر کرده است. سفیر جمهوری اسلامی ایران در کره ‌جنوبی به وزارت خارجه محل احضار نشده، بلکه دعوت
شده است.»!
گفتنی است موضوع مورد انتقاد کیهان، اظهارات سفیر کشورمان در پاسخ به مقام وزارت خارجه دولت کره است که گفته بود؛ اظهارات آقای همتی موضع رسمی ‌دولت ایران نیست! ولی جوابیه وزارت خارجه در این خصوص ساکت است و تنها به این اکتفا کرده است که سفیر ایران احضار نشده بلکه دعوت شده است! و حال آن که موضوع انتقاد کیهان اظهارات غیرمسئولانه سفیر است
و نه احضار و یا دعوت از ایشان!
از سوی دیگر خبرگزاری یونهاپ، خبرگزاری رسمی ‌دولت کره‌ جنوبی است و چنانچه وزارت خارجه کشورمان خبر آن خبرگزاری را کذب و غیرواقعی می‌داند، باید رسماً اظهارات سفیر درباره موضع آقای همتی را تکذیب کند
و نه اینکه احضار سفیر و یا دعوت از ایشان را به مناقشه بکشد!