kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۷۹۵
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
وزیر اقتصاد:

نقدینگی ۷۰ هزار میلیارد تومانی بورس را به سمت تولید هدایت می‌کنیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تلاش می‌کنیم نقدینگی 70 هزار میلیارد تومانی وارد شده به بازار سرمایه را حفظ کنیم و به حوزه تولید و توسعه سرمایه‌گذاری سوق دهیم.


فرهاد دژپسند با‌اشاره به بند 9 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از فعال شدن بازار سرمایه به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های تحقق این سیاست‌ها نام برد و گفت: تعداد کد‌های سهامداری در بازار سرمایه تا پایان خرداد ماه 15 میلیون و 251هزار کد و با احتساب سهام عدالت به 48 میلیون و 500 هزار کد رسیده است. همچنین ارزش معاملات بورس در چهار ماهه اول سال نسبت به کل سال 98، معادل 145 درصد و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته معادل 625 درصد است.
دژپسند عرضه اولیه سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس در چهار ماه اول سال را معادل 137 هزار میلیارد ریال و نزدیک به دو و نیم برابر کل سال 98 اعلام کرد و افزود: از ابتدای سال تاکنون ورودی حقیقی و حقوقی خالص به بازار سرمایه معادل 70 هزار میلیارد تومان بوده است که در تلاش هستیم این سرمایه ورودی را حفظ کنیم و به بازار اولیه و نهایتاً به حوزه تولید و توسعه سرمایه‌گذاری سوق دهیم. وی از راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات و امتیازات با سرمایه اولیه پنج هزار میلیارد تومانی خبر داد. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، عزت الله اکبری تالارپشتی؛ رئیس‌کمیسیون صنایع و معادن مجلس با‌اشاره به ضرورت هدایت نقدینگی به سمت تولید، گفت: تدوین طرح دو فوریتی که بر اساس آن دولت ملزم شود سرمایه و نقدینگی موجود در بازار بورس را با سازوکار خاصی به سمت تولید و صنعت هدایت کند، در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار دارد. وی با‌اشاره به انتقادات مطرح شده از رشد بورس، گفت: بهتر است به جای انتقاد راهکار ارائه کنند و از این ظرفیت برای رونق تولید و بهبود وضعیت صنعت استفاده شود.
رئیس‌کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: از آنجایی که در حوزه نفت و صنایع در گذشته مسئولیت‌هایی داشتم، باور دارم، هر سفارشی که به شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان داده شود، توان ساخت آن را دارند.
اکبری تالارپشتی با بیان اینکه تحریم فرصت است و نباید با اعمال محدودیت‌ها دست پاچه شد، اضافه کرد: برخی بدون توجه به منافع کشور تمام تلاش خود را برای واردات کالاهایی که امکان ساخت آنها در داخل وجود دارد به کار می‌برند؛ به طور مثال علیرغم اینکه بخش معدن ارزآوری دارد اما موظف است بخشی از این ارز را به شرکت‌های خودروسازی برای واردات قطعات اختصاص دهد که مایه تاسف است زیرا ارز صادراتی حاصل شده در بخش معدن، باید صرف توسعه و نوسازی همین بخش شود.