کارشناسان بینالمللی:
کریدور هند- روسیه-ایران اثر تحریمها را خنثی میکند
ایده ایجاد یک کریدور حملونقل بین هند و روسیه از طریق ایران در دهه 2000 میلادی مطرح شد و در آن زمان توافقنامهای برای ایجاد یک مسیر حملونقل 7500 کیلومتری بین مسکو، تهران و دهلینو امضا شد.
خبرگزاری فارس به نقل از اسپوتنیک گزارش داده؛ موضوع ایجاد یک مسیر حملونقل ترکیبی بین روسیه و هند از طریق ایران به دهه 2000 میلادی و زمانی که توافقنامه ایجاد این مسیر 7500 کیلومتری بین سه کشور امضا شد، بازمیگردد. این مسیر شامل خط دریایی، زمینی و ریلی بود که دسترسی هندیها را حتی به بازارهای اروپایی فراهم میکرد.
اوایل ماه جاری عبدالرحیم کردی، مدیر سازمان منطقه آزاد تجاری چابهار، بااشاره به مزایای استفاده از این مسیر حملونقل بین بمبئی، سن پترزبورگ و حتی هامبورگ از طریق بندر چابهاراشاره کرد و گفت این کریدور از بندر چابهار در جنوب شرق ایران به بندر انزلی در ساحل دریای خزر و سپس به منطقه آستارا خان روسیه و نهایتا به شمال اروپا خواهد رفت.
کردی گفت: حملونقل سریع و تقویت مناسبات ایران با کشورهای همسایه از جمله مزایای مهم اجرای این طرح است.
این مقام ایرانی مدعی شد استفاده از این کریدور مدت زمان حمل کالا از هند به روسیه را از 38 روز به کمتر از نصف کاهش داده و به 14 تا 16 روز خواهند رساند.
مصریها نگران کانال سوئز نیستند
جرج صفوات، مقام مصری و سخنگوی سازمان بهرهبرداری کانال سوئز، بااشاره به طرح ایران برای تبدیل شدن به یک کریدور اصلی سازمان حملونقل گفت این مسیر ترکیبی 7500 کیلومتری نخواهد توانست در زمینه انتقال کالا از هند به هامبورگ با کانال سوئز رقابت کند. چرا که از طریق این مسیر کالاها باید هم از دریا و هم جاده و ریلی حمل شوند.
وی مدعی شد مدت زمان رسیدن کشتیها به هامبورگ 19 روز است اما از کریدور هند- ایران و روسیه بیش از 20 روز طول خواهد کشید. با این حال اما محمد السعید ادریس، کارشناس امور ایران مؤسسه تحقیقات استراتژیک و سیاسی الاهرام مصر تاکید کرد هدف از اجرای پروژه کریدور هند- ایران و روسیه ضربه زدن به منافع مصر نیست بلکه این مسئله بر مبنای منافع خود ایران با توجه به تحریمهای آمریکا دنبال میشود.
اوایل سال جاری شیشیر اوپادهیایا، کارشناس هندی در امور دفاعی و استراتژیک، تاکید کرده بود که بهرهبرداری از کریدور هند- ایران و روسیه که مدتهاست منتظر آن هستیم نه تنها به افزایش مبادلات بین این سه کشور منجر خواهد شد بلکه به خنثی شدن اثر تحریمها علیه ایران نیز منتج میشود.
وی تاکید کرد این کریدور جدید مدت زمان رسیدن کالاها از هند به روسیه را 62 درصد کاهش داده و به مسکو و دهلینو در تحقق چشم انداز رسیدن مبادلات دوجانبه به 30 میلیارد دلار تا سال 2025 کمک خواهد کرد.
ایران قفل آسیای میانه را باز میکند
کارشناس هندی بااشاره به تلاشهای اخیر مسکو برای امضای توافق تجارت آزاد بین هند و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی، گفت فعال شدن کریدور هند- ایران و روسیه میتواند فرصتهای زیادی را برای کشورهای حوزه آسیای میانه که از نظر دسترسی بسیار محدود هستند فراهم خواهد کرد.
انتظار میرود بهرهبرداری از این کریدور طی ماههای آینده آغاز شود و در همین مسیر توافقنامهای هم بین شرکت راهآهن روسیه و شرکت حملونقل کانتینر هند درباره جزئیات انتقال کالا از هند به روسیه از طریق ایران امضا شده است. پیشبینی میشود با بهرهبرداری کامل این کریدور بینالمللی موسوم به شمال به جنوب سالانه 20 تا 30 میلیون تن کالا از طریق آن جابهجا شود.
یکی دیگر از ابعاد بلند پروازانه این پروژه ایجاد یک کانال 765 کیلومتری از سواحل ایران در دریای عمان به دریای خزر است که هزینه اجرای آن بین 6 تا 10 میلیارد دلار برآورد شده و همین امر باعث شده تا این بخش از پروژه فعلا کنار گذاشته شود.