kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۷۳۰
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳

رئیس اسبق موساد: مردم ایران را اسلام متحد کرده است(خبر ویژه)

رئیس اسبق سرویس جاسوسی موساد گفت:‌ توافق هسته‌ای (برجام) به مدت 15 سال، اتمی شدن کامل ایران را به تاخیر انداخت.



شابتای شابیت که به مدت دو سال و نیم هم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در ایران حضور داشته، به مناسبت انتشار کتاب جدید خود، با روزنامه تایمز اسرائیل گفت‌وگو کرد.
او گفته است: توافق هسته‌ای (برجام) به مدت پانزده سال دستیابی حکومت ایران را به سلاح اتمی به تاخیر انداخت و از وقتی که ترامپ از این توافق خارج شد مقامات ایران اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی ظرف چند ماه را دارا هستند.
به گفتۀ رئیس پیشین موساد، اسرائیل باید خود را به یک وسیله حقیقتاً بازدارنده نه فقط علیه جمهوری اسلامی ایران، بلکه حتی در برابر حزب‌الله تجهیز کند و از اعلام علنی سخنانی از این دست خودداری ورزد که مثلاً «اسرائیل نخواهد گذاشت ایران به سلاح اتمی دست یابد.» زیرا، به گفته «شابیت»: «وقتی شما تهدید می‌کنید، حرف کافی نیست باید عمل هم بکنید» و درخصوص جمهوری اسلامی ایران عمل کردن یعنی اقدام نظامی.
به گفته رئیس پیشین موساد باید در قبال حزب‌الله لبنان در صورتی که این گروه قصد داشته باشد مثلاً موشک‌هایش را به روی اسرائیل پرتاب کند باید یک وسیله حقیقتاً بازدارنده داشت و اگر بازدارندگی کافی و موثر نباشد باید «بیرحمانه عمل کرد.»
«شابتای شابیت» در بخش دیگری به ویژگی جامعۀ ایران، ماهیت و ترکیب قدرت به‌ویژه در چهل سال اخیر پرداخته و گفته است : «ایرانیان ملت یکدستی نیستند. حدود 35 گروه قومی در این کشور وجود دارد و آنچه آنان را به هم وصل کرده، اسلام شیعی بوده است.»