kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۷۱۶
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۴
آیا جورجیا در آستانه جنگ داخلی است؟

نمایش قدرت «ارتش سیاه‌پوستان» دربرابر پلیس نژادپرست آمریکا

سرکوب شدید اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم توسط پلیس نژادپرست آمریکا سیاهان این کشور را به این نتیجه رسانده که آنها برای مقابله با پلیس باید دست به اسلحه شوند، مسئله‌ای که می‌تواند آتش جنگ داخلی را دوباره در این کشور شعله‌ور کند.



سرویس خارجی-

بیش از 45 روز از قتل وحشیانه «جورج فلوید» توسط پلیس نژادپرست آمریکا می‌گذرد. طی این مدت واکنش دولت آمریکا به این اعتراض‌ها به جای اصلاح ساختارهای نژادپرستانه، سرکوب شدید اعتراضات بوده و بر اساس گزارش‌ها بیش از 17 هزار نفر دستگیر، 23 نفر کشته و صدها نفر نیز زخمی شده‌اند. با
نا امیدی جنبش اصلاحی«جان سیاهان ارزش دارد» از حرکت‌های اصلاحی و رویکرد مسالمت‌آمیز، برخی سیاهان آمریکا کم کم به این نتیجه می‌رسند که برای مقابله با دولت نژادپرست آمریکا باید دست به سلاح شوند. افزایش 137درصدی فروش سلاح در آمریکا به روایت «نشنال اینترست» و مسلح شدن سیاهان آمریکا در کنار گزارش‌هایی که این روزها در مورد زمزمه‌های «انقلاب ساختاری» و «براندازی» از رسانه‌هایی مثل فاکس نیوز و خود ترامپ شنیده می‌شود ممکن است جنگ داخلی را نیز در آمریکا دوباره شعله‌ور کند. دیروز رسانه‌ها تصاویری از نمایش قدرت نظامی سیاهان آمریکا را در ایالت جورجیا به تصویر کشیدند. همان ایالتی که طی روزهای اخیر به دنبال گسترش خشونت‌های مسلحانه فرماندار برای کنترل اوضاع بیش از هزار نیروی گارد ملی را در آن مستقر کرده است. بر اساس این گزارش همزمان با بازگشایی یک یادبود کنفدراسیونی بحث‌برانگیز، اعضای حزب «پلنگ سیاه» مسلح به انواع سلاح‌های گرم و خودکار که نمونه آن تنها در فیلم‌های آخرالزمانی‌هالیوود دیده می‌شود! وارد پارک «استون مونتین» شدند تا مانع بازگشایی این نماد نژادپرستی شوند. «جورجیا» در میان ایالت‌های آمریکا، شرایطی به مراتب بدتر و ناآرام‌تر دارد.
گروه پلنگ سیاه چیست؟
گروه جدایی طلب «پلنگ سیاه» در دهه 60 میلادی با هدف نظارت بر رفتار مأموران اداره پلیس اوکلند در کالیفرنیا تشکیل شد و گشت‌های مسلحانه موسوم به «پایش پلیس» را به راه‌انداخت. مأموران پلیس اوکلند در آن مقطع به وحشیگری متهم شده بودند. اکنون که ۵۰ سال از آن زمان گذشته، معترضان به وحشیگری پلیس در پی مرگ جورج فلوید و چند آمریکایی سیاهپوست دیگر به دست پلیس بار دیگر دست به سلاح شده و به میدان آمده‌اند. در روزهای گذشته گزارش‌هایی از مسلح شدن سیاهان آمریکا منتشر شده بود. پایگاه اینترنتی نشریه «نیویورک تایمز» هفته گذشته در گزارشی نوشت؛ بسیاری از سیاه پوستان در آمریکا احساس می‌کنند برای حفظ جان خود باید مسلح شوند. روز شنبه نیز در برخی شهرهای این کشور سیاهان مسلح به سلاح گرم به میدان آمدند. فعالان مسلح «جان سیاهپوستان مهم است» و گروه‌های راست‌گرا در «ریچموند» ایالت ویرجینیا به نشانه حمایت متحدانه از متمم دوم قانون اساسی درخصوص آزاد بودن حمل سلاح گرم، گرد هم آمده بودند. دست‌کم ۲۰۰ نفر که اکثریت آنها تفنگ، سلاح‌های نیمه اتوماتیک و دیگر انواع سلاح گرم در دست داشتند بیرون میدان «کپیتول» جمع شدند تا علیه کنترل سلاح و نقض حقوق قانونی اعتراض کنند. در آتلانتا نیز گروهی از سیاهپوستان در حالی که سلاح گرم به دست داشتند روز شنبه تظاهرات کردند.
قتل یک سیاه پوست دیگر
در حالی که اعتراضات به نژادپرستی در آمریکا هنوز ادامه دارد گزارش‌ها از قتل نژادپرستانه یک سیاه پوست دیگر به دست پلیس حکایت دارد. بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی تیراندازی مرگبار روز شنبه پلیس در فینیکس در ایالت آریزونا به «جیمز پورتر گارسیا»  جوان ۲۸ ساله سیاه پوست در حالی که در داخل خودروی پارک شده‌اش در یک منطقه‌ای مسکونی بود، سبب خشم ساکنان این ایالت شده است. بر اساس تصاویر منتشر شده چهار افسر خودروی این جوان را محاصره کرده‌ و دو افسر تفنگ خود را به سمت خودروی وی نشانه گرفته‌اند. یک شاهد که از این تیراندازی فیلمبرداری کرده گفته، «گارسیا» داخل خودروی خود خوابیده بود و برخی دیگر که فرد مقتول را می‌شناسند گفتند که وی اصلا مسلح نبود! اما افسران پلیس مدعی هستند وی خود را مسلح کرده بود و به همین خاطر شروع به تیراندازی کرده‌اند. معترضان با برپایی تظاهرات برای روشن شدن قضیه خواستار انتشار تصاویر و فیلم‌های این تیراندازی شده‌اند.