kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۷۰۸
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴
اقتصادهای پیشرفته تحت فشار

آوار کرونا بر سر اقتصاد ژاپن /780شرکت ورشکسته شدند

بر اساس گزارش‌ها، به دنبال شیوع کرونا، صدها شرکت ژاپنی تنها طی یک ماه گذشته اعلام ورشکستگی کرده‌اند.



کرونا اقتصاد کشورهای توسعه یافته را نیز مثل ژاپن به زانو در آورده است. بر اساس گزارش بلومبرگ، به دنبال شیوع کرونا تنها طی یک ماه گذشته حدود 780شرکت ژاپنی ورشکستگی خود را اعلام کرده‌اند که نسبت به ماه پیش از آن در همین سال، ۱۴۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، همه گیری کرونا به صنعت هتل داری و رستوران‌های ژاپن به شدت لطمه زده است. انتظار می‌رود دولت ژاپن تا پایان امسال بودجه دیگری را برای حمایت از اقتصاد کشور تعریف کند. پیش از این نیز شبکه «ان اچ کی» گزارش داده بود که 120 شرکت در ماه آوریل(اردیبهشت) به دنبال شیوع کرونا اعلام ورشکستی کرده‌اند.
درگیری در صربستان
نیروهای پلیس صربستان نیز با استفاده از گاز اشک‌آور و باتوم، به سمت هزاران معترضی که مقابل پارلمان صربستان به دنبال محدودیت‌های کرونایی در بلگراد تجمع کرده بودند، حمله کرد تا آنها را متفرق کند. «الکساندر ووچیچ» رئیس‌‌جمهور صربستان، روز سه‌شنبه از وضع مجدد محدودیت‌هایی به منظور پیشگیری از همه‌گیری ویروس کرونا در این کشور خبر داده بود. به دنبال اظهارات ووچیچ، جمعیتی بالغ بر 10هزار نفر از سه‌شنبه شب مقابل ساختمان پارلمان صربستان تجمع کرده و خواستار استعفای ووچیچ شده‌اند. طبق این گزارش، برخی از معترضان تلاش کردند وارد ساختمان پارلمان بلگراد شوند که با مقاومت پلیس ضدشورش این کشور مواجه شدند و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن جمعیت، از گاز اشک‌آور و باتوم استفاده کردند.
رئیس‌جمهور کرونایی
رسانه‌ها عصر سه‌شنبه اعلام کردند که تست ابتلا به کرونای رئیس‌جمهور برزیل مثبت شده است. برزیل هم از لحاظ ابتلا و هم از نظر تعداد فوتی‌ها، بعد از آمریکا در جایگاه دوم کشورهای کرونازده قرار دارد. مردم و رسانه‌های برزیل از عملکرد رئیس‌جمهور این کشور در مقابله با شیوع کرونا به شدت انتقاد می‌کنند. برزیل در حال حاضر بیش از یک میلیون و 500 هزار مبتلا به کرونا داشته و بیش از 65 هزار نفر در این کشور به دلیل ابتلا به کرونا، جان خود را از دست داده‌اند.نکته قابل توجه این است که سران هر دو کشور آمریکا و برزیل جدیت شیوع ویروس کرونا را نادیده گرفته بودند.رئیس‌جمهور برزیل در ماه‌های نخست، شیوع ویروس کرونا را یک «آنفولانزای کوچک» توصیف کرده و معتقد بود که تعطیل کردن اقتصاد، پیامدهای بدتری برای کشور از همه گیری ویروس کرونا به همراه خواهد داشت.
بی اعتمادی مردم به ترامپ
در آمریکا نیز 70 درصد از شهروندان این کشور می‌گویند درخصوص مقابله با ویروس کرونا، به فرماندار ایالت خود بیش از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کشورشان، اعتماد دارند. بر اساس گزارش «ان بی‌سی نیوز»، از هر ۱۰ شهروند آمریکایی، ۷ نفر به فرماندار ایالتی که در آن زندگی می‌کنند بیشتر از رئیس‌جمهور این کشور اعتماد دارند.با وجود عبور شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا از مرز 3 میلیون نفر، ترامپ در سخنرانی روز استقلال گفت، ۹۹ درصد از موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور «کاملاً بی‌خطر هستند».
روز سه‌شنبه حدود ۳۵۰ نهاد بهداشت عمومی و محلی و همچنین، گروه‌های ذی‌نفوذ در زمینه بهداشت و درمان در آمریکا، طی نامه‌ای به «الکس ازار»، وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا، خواستار توقف دخالت‌های سیاسی در امور بهداشتی این کشور شدند.با این حال، ترامپ شامگاه سه‌شنبه گفت که دولت وی بر فرمانداران ایالت‌ها فشار خواهد آورد تا مدارس در فصل پاییز بازگشایی شوند.
وزیر جنگ صهیونیست‌ها در قرنطینه
«بنی گانتر» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، به علت دیدار با یک فرد مبتلا به کرونا، در قرنطینه خانگی قرار گرفت. به نوشته روزنامه معاریو، وی یکشنبه گذشته با یک فرد مبتلا به کرونا دیدار کرده بود و به توصیه پزشکان باید تا زمان انجام آزمایشات پزشکی در خانه بماند.طبق آخرین آمار وزارت بهداشت این رژیم، تا روز سه شنبه، ۳۱ هزار و 886 نفر در سرزمین اشغالی به بیماری کووید-۱۹ دچار شده و ۳۴۲ تن دیگر جان خود را از دست داده‌اند. حال ۸۶ نفر نیز وخیم است و ۳۴ تن دیگر به دستگاه تنفس مصنوعی وصل هستند. شیوع موج دوم کرونا، این رژیم را در آستانه قرنطینه کامل قرار‌داده است.