kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۴۹
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۸

تصمیمات شورای عالی بورس برای بهبود بازار سرمایه

شورای عالی بورس در جلسه اخیر خود تصمیماتی برای بهبود بازار سرمایه اتخاذ کرد.


در این جلسه که در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد، مقرر شد در مواردی که نماد شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه، به دلیل ابهامات اساسی خارج از حیطه اختیار و عملکرد شرکت، متوقف می‌شود، ضریب شناوری شرکت صرفا بر اساس روزهای معاملاتی نماد شرکت محاسبه شود.
با این مصوبه، ضمن افزایش ضریب شناوری شرکت‌ها، تعداد بیشتری از شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه، مشمول بهره‌مندی از سقف معافیت مالیاتی خواهند شد.
در جلسه فوق همچنین ضمن ارائه گزارش تفصیلی در خصوص نقش بازار سرمایه در تامین مالی و خروج از رکود اقتصادی، نقشه راه بازار سرمایه در این خصوص به تایید شورا رسید.
شورای عالی بورس همچنین طرح آزادسازی سهام عدالت، در قالب راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس را در صورت تایید سایر مراجع ذیربط، بلامانع دانست.
شورای عالی بورس در این جلسه مقرر کرد شرکت فرابورس ایران در همکاری با بانک مسکن، راهکارهای لازم برای ایجاد تعادل در بازار اوراق تسهیلات مسکن را اتخاذ نماید.
تصویب دستورالعمل تشکیل کمیسیون تخصصی شورای عالی بورس، از دیگر تصمیمات جلسه شورای عالی بورس بود.
در ابتدای جلسه نیز گزارشی در خصوص شرایط کلی بازار سرمایه و اقدامات صورت گرفته و در راستای بهبود شرایط بازار، ارائه شد.
رشد 635 واحدی شاخص
از سوی دیگر در جریان معاملات دیروز بورس تهران، قیمت شرکتها افزایش پیدا کرد و روند صعودی در تالار شیشه‌ای حاکم شد به طوری که دماسنج بازار سرمایه با 635 واحد افزایش مواجه شد و به کانال 74 هزار و 526 واحد رسید.
در بازار سه‌شنبه برخلاف روزهای گذشته، شرکتهای مطرح بازار باعث رشد شاخص شدند به طوری که شرکتهای هلدینگ خلیج‌فارس، تاپیکو، توسعه معادن و فلزات، دارویی تامین، سرمایه‌گذاری خوارزمی و پتروشیمی خارک بیشترین تاثیر را در رشد شاخص بورس گذاشتند.
همچنین در بازار دیروز هلدینگ خلیج‌فارس، گروه صنعتی بارز و سرمایه‌گذاری ساختمان ایران از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شده و سرمایه‌گذاری خوارزمی، پارس پامچال و سیمان درود بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که در بازار روز سه‌شنبه محصولات شیمیایی بالاترین تاثیر را در شاخص بورس گذاشت و به همراه استخراج کانه‌های فلزی، مواد دارویی و سیمان در صدر جدول قرار گرفت.
در بازار دیروز به دلیل افزایش قیمت جهانی فلز، گروه فلزات اساسی با تشکیل صف‌های خرید مواجه شد و اکثر نمادهای این گروه با افزایش تقاضا مواجه شدند. علاوه بر این گروه دارو نیز به دلیل انتشار گزارش مثبت 3 ماهه با صف‌های خرید پرتعداد مواجه شد و نمادهای این گروه برترین صف‌های تقاضا را به نام خود کردند.
به این ترتیب در بازار مثبت روز گذشته فعالیت خریداران در گروه‌های مختلف بیشتر شد به طوری که سرمایه‌گذاران حقیقی در صنایعی همچون محصولات شیمیایی، سرمایه‌گذاری‌ها، انبوه‌سازی، فلزات اساسی و سایر واسطه‌گری‌های مالی بیشتر سرمایه‌گذاری کردند.
به گزارش ایسنا در بازار دیروز میزان مشارکت سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی متعادل بود به طوری که حقیقی‌ها 386 هزار و 655 میلیون سهم خریداری کرده و در مقابل 321 هزار و 347 میلیون سهم فروختند یعنی بعد از مدتها در بازار سه‌شنبه میزان خرید سرمایه‌گذاران حقیقی از فروش آنها بیشتر بود. در مقابل حقوقی‌ها بیشتر فروشنده بودند به طوری که 88 هزار و 579 میلیون سهم خریداری کرده و در مقابل 153 هزار و 886 میلیون سهم فروختند.