kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۹۹۴
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴

هشدار رؤسای ۳ بیمارستان‌ تهران درباره افزایش مبتلایان بدحال کرونا و خستگی کادر درمان

روسای سه بیمارستان امام خمینی(ره)، شریعتی و سینا، با هشدار نسبت به افزایش مراجعات مبتلایان به کرونا اعلام کردند که این‌بار عمده بیماران بدحال را جوانان به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش ایسنا، رئیس‌مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، درباره وضعیت کرونا در این بیمارستان، ‌گفت: متاسفانه طی ۱۰ روز گذشته با رشد جدی بیماران مبتلا به کرونا مواجه شدیم و تقریبا مراجعین ما در زمینه کرونا سه برابر شده است و تعداد بستری‌های ما نیز سه برابر شده است.
دکتر خسرو صادق‌نیت افزود: نکته نگران‌کننده‌تر این است که تعداد بیماران بدحال که نیازمند بستری در آی‌سی‌یو هستند، نسبت به بیماران بستری بیشتر شده است؛ به طوری بیمارانی که نیازمند آی‌سی‌یو هستند، تعدادشان بیش از ۴۰ درصد بیماران بستری است. همچنین تعداد بیمارانی که در آی‌سی‌یو بستری هستند و با کمک دستگاه تنفسی، تنفس می‌کنند، بالا رفته است.
افزایش ابتلای جوانان به کرونا
صادق‌نیت ادامه داد: نکته نگران‌کننده دیگر این است که متاسفانه شاهد ابتلای جوانان‌مان هستیم؛ به طوری که تعداد قابل توجهی از بیماران بستری در آی‌سی‌یو افراد جوان زیر ۳۰ سال هستند که این موضوع نگرانی ما را بیشتر کرده است.
کادر درمانی خسته‌اند
وی تاکید کرد: در عین حال اکنون تعداد همکاران پزشک و پرستاری که مبتلا شدند، افزایش یافته‌اند. کادر درمانی ما طی چهار ماهه اخیر فرصت استراحت نداشتند و الان هم با بار فزاینده‌ای مواجهند. نیروهای ما خسته‌اند، اما با تمام وجود خدمت‌رسانی را ادامه می‌دهند. در حال حاضر با شرایط متفاوتی مواجهیم که مردم باید توجه بیشتری به مسائل پیشگیری داشته باشند.
حمله ناجوانمردانه کرونا
علاوه‌بر این رئیس‌بیمارستان شریعتی تهران نیز گفت: متاسفانه اوضاع خوبی نداریم. تقریبا از ۱۰ روز قبل مورد حمله ناجوانمردانه کرونا قرار گرفتیم. تصور نمی‌کردیم در تیر ماه دچار این حمله شویم و داشتیم برای مهر ماه برنامه‌ریزی می‌کردیم، اما اسم این وضعیت را یک شبیه‌خون می‌گذارم که تقریبا از ۱۰ روز قبل به آن دچار شدیم. واقعا من و همکارانم که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستیم، با یک حمله جدی مواجهیم.
دکتر مهرپور تاکید کرد: از مردم می‌خواهیم که وضعیت را جدی بگیرند. من به عنوان کسی دارم صحبت می‌کنم که هر روز بالای سر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ هستم و افزایش موارد بیماری را دارم به چشم می‌بینم. کادر درمان دارند با بیماری درگیر می‌شوند. شرایط را خطرناک می‌دانم و به عنوان سربازی که در خط مقدم در حال مبارزه است، از مردم می‌خواهم که وضعیت را جدی بگیرند.
مردم به خودشان و کادر درمانی
رحم کنند
رئیس‌بیمارستان سینا تهران نیز درباره وضعیت این بیمارستان در زمینه کرونا، گفت: حقیقتا از سوم اسفند ماه که کار را شروع کردیم، موج شدیدی داشتیم و امیدوار بودیم که بعد از عید شرایط بهتر شود که همین اتفاق هم افتاد و تا سه هفته قبل داشتیم بیمارستان را پاک‌سازی می‌کردیم، اما اینکه اکنون چه اتفاقی افتاد، نمی‌دانم. این اتفاق باعث شد که موج زیادی از بیماران در سنین پایین‌تر و در شرایط نامناسب‌تر به بیمارستان مراجعه کرده‌اند و در حال سرویس‌دهی هستیم.
دکتر طالب‌پور افزود: با توجه به حجم مراجعات مجبور شدیم دو بخش را باز کنیم و نزدیک ۵۰ تخت برای بیماران مبتلا به کرونا، ۲۰ تخت در اورژانس و ۱۵ تخت آی‌سی‌یو با سرعت زیادی در عرض دو هفته پر شدند. بعد از چند ماه خستگی تیم درمان، دوباره کار را از نو شروع کردن، دشوار است. از مردم خواهش می‌کنم هم به خودشان رحم کنند و هم به تیم‌های پزشکی رحم کنند. این یک بیماری عفونی است که باید برای فرار از آن و گیر نیفتادن در باتلاق کرونا، دستورالعمل‌ها را جدی بگیریم. داریم مرگ عزیزان‌مان را می‌بینیم که می‌تواند تراژدی دردناکی باشد. اگر همین مسیر را طی کنیم، تمام بیمارستان‌ها پر می‌شوند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر سایر بیمارانی که چند ماه برای دریافت ارائه خدمات مورد نیازشان منتظر مانده‌اند نیز به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، ادامه داد: اکنون مانند ایام عید نیست که بیمارستان‌ها تقریبا خالی باشد و ظرفیت‌شان را به کرونا اختصاص دهیم، بلکه اکنون بیمارستان‌ها پر از بیماران غیرکرونایی است و باید این حجم زیاد بیماران کرونایی را هم پاسخگو باشیم، فشار مضاعفی به مراکز بیمارستانی وارد می‌شود، امیدوارم با درایت مسئولان و همراهی مردم این موج مجددا فروکش کند.
 هشدارِ عدم تاب‌آوری
سیستم درمانی!
همچنین،معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری که در این دانشگاه برگزار شد، اظهارداشت: باید توجه کرد که مهم‌ترین عامل در بیماری کووید_۱۹ بحث پیشگیری از ابتلای مردم به کروناست. اگر پیشگیری از طریق فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی انجام نشود، بعد از ابتلا قطعا بیمارانی نیازمند بستری هستند و قطعا برخی از این افراد دچار مرگ و میر می‌شوند.
دکتر فرشاد علامه افزود: باید بدانیم که سیستم درمانی کشور یک ظرفیتی دارد. در دانشگاه علوم پزشکی تهران چهار هزار تخت بستری در حوزه بیمارستان‌های دانشگاهی‌مان داریم که نزدیک به ۵۰۰ تخت برای بیماران مبتلا به کروناست. از ۴۸۵ بیمار مبتلا به کرونا که در این بیمارستان‌ها بستری هستند، ۱۷۷ بیمار در بخش‌های ویژه هستند. همچنین ۹۴ بیمار در بیمارستان‌های غیردانشگاهی تحت نظارت ما بستری هستند.
علامه با بیان اینکه اکنون تمام تخت‌هایی که برای مبتلایان کرونا در نظر گرفتیم، تقریبا پر هستند، ادامه داد: حال اگر روند به همین صورت ادامه یابد، باید از تخت‌های دیگرمان کم کنیم و آنها را به کرونا اختصاص دهیم. این انعطاف هم تا جایی وجود دارد. اگر از بروز بیماری پیشگیری نکنیم، این گلوله برف بزرگ شده و ممکن است در جایی تاب آوری سیستم درمانی دیگر پاسخگو نباشد.
وی با بیان اینکه از ۱۷ تا ۲۲ اسفند ماه اوج بستری بیماران کرونا را داشتیم، گفت: اگر مجددا به این آمار برسیم که با توجه به شرایط و سیر بیماری احتمال آن وجود دارد و از آن رد شویم، دیگر تاب آوری وجود نخواهد داشت.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهارداشت: در حوزه کرونا نیازمند ایزولیشن هستیم و باید بخش‌های کرونا را از سایر بخش‌ها جدا کنیم. اکنون در مرحله‌ای هستیم که داریم بخش کرونایی اضافه می‌کنیم که شرایطی مانند اسفند ماه است. اگر این شرایط ادامه یابد، پاسخگویی سخت خواهد بود و مجبوریم خدمات معمول را مگر در موارد اورژانسی به تعویق اندازیم که در این صورت ممکن است عوارضی برای سایر بیماران به دنبال داشته باشد.
علامه تاکید کرد: در بیمارستان‌های دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران ۵۰۰ بیمار مبتلا به کرونا بستری هستند و اگر این تعداد افزایش یابد، مشکلات برای درمان‌شان بیشتر خواهد شد. از مردم می‌خواهیم که نکات بهداشتی و فاصله گذاری را رعایت کنند. همچنین در صورت داشتن علائم به مراکز ۱۶ یا ۲۴ ساعته مراجعه کنند تا در صورت نیاز در آنجا مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز به صورت رایگان از آنها تست گرفته می‌شود و اگر نیاز باشد، به بیمارستان ارجاع می‌شوند.