kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۸۸۶
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱
سخنگوی وزارت خارجه:

تجارت میان ایران و ونزوئلا به دیگران ربطی ندارد به روابط با دوستانمان ادامه می‌دهیم

سیدعباس موسوی در نشست خبری گفت: روابط ایران با ونزوئلا و دیگر کشورهای آمریکای لاتین عادی و رسمی ‌بوده و به دیگر طرف‌ها ربطی ندارد، ما به روابط خود ادامه می‌دهیم، این اتفاق طبیعتاًً خوشایند برخی کشورها و به‌خصوص آمریکا نیست اما اراده ایران ادامه روابط دو کشور است.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با تبریک به مناسبت دهه کرامت، در مورد ادعای آمریکا برای به راه انداختن مکانیسم ماشه، تأکید کرد: ما گفته‌ایم که آمریکا حق استفاده از این مکانیسم را ندارد و با اقداماتی که این کشور در قبال برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ داشته در جایگاهی نیست که صحبتی در این امر کند. ما با مذاکراتی که با طرف‌های متعدد داشتیم معتقدیم شکستی دیگر در انتظار آمریکا است و ما توصیه داریم که راه رفته را نیازمایند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آخرین اخبار درباره قتل «منصوری» نیز تصریح کرد: این موضوع هنوز دارای ابهاماتی است و دولت رومانی به‌رغم درخواست‌های ما، شفاف‌سازی نکرده است. هم وزارت خارجه، سفارت ما و پلیس اینترپل پیگیر هستیم و درخواست داشته‌ایم که همه چیز شفاف شود.
موسوی با بیان اینکه متأسفانه هنوز جزئیاتی در این مورد دریافت نکرده‌ایم، اظهار داشت: من از مقامات رومانی می‌خواهم به‌دلیل حساسیت این پرونده ما را در جریان جزئیات این قتل قرار دهند.
وی در پاسخ به سؤالی در زمینه دیدگاه‌ تروئیکای اروپایی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران برای سه سال دیگر، تأکید کرد: رویکرد غربی‌ها و به‌ویژه آمریکا در قضیه توان دفاعی ما رویکرد امنیتی‌سازی است که ما آن را قبول نداریم. ما درخصوص توان دفاعی و موشکی خود با کسی تعارف و شوخی نداریم. همه پیشرفت‌هایی که در حوزه دفاعی به دست آمده است ذیل تحریم بوده و نشان می‌دهد که ما به تحریم توجه نداریم. اروپایی‌ها مجدداًً به بی‌راهه می‌روند. ادامه تحریم تسلیحاتی ایران مخالف قطع‌نامه ۲۲۳۱ است و باید عواقب آن را بپذیرند. نوع تعامل اروپا و آمریکا به ما ربطی ندارد و ما حاضر نیستیم که روابط خود را به روابط ارباب رعیتی اروپا و آمریکا گره بزنیم.
وی در مورد تهدید تجارت میان ایران و ونزوئلا و چشم‌انداز رابطه اقتصادی میان دو کشور، تصریح کرد: روابط ایران با ونزوئلا و دیگر کشورهای آمریکای لاتین عادی و رسمی ‌بوده و به دیگر طرف‌ها ربطی ندارد. ما به روابط خود ادامه می‌دهیم. اقدامات اخیر خارق‌العاده نبوده و یک تجارت عادی میان ایران و یک کشور مستقل بوده‌است. این اتفاق طبیعتاًً خوشایند برخی کشورها و به‌خصوص آمریکا نیست. اراده کشور ادامه روابط دو کشور است و این روابط ادامه خواهد داشت، سفری در پیش است که بعد از نهایی شدن، اعلام خواهد شد. ایران با دوستان خود در حد اعلای تعامل رفتار می‌کند.
وی در مورد استفاده از مکانیزم ماشه و تهدید رئیس‌جمهور برای استفاده از پاراگراف آخر نامه به اروپایی‌ها، اظهار داشت: خود اروپایی‌ها و طرف‌های برجام پیام را گرفته‌اند و می‌دانند واکنش ایران چه خواهد بود. دو سه اقدام ویژه تصمیم‌گیری شده که در آن مقطع اعلام می‌شود. امیدواریم با درایت طرف مقابل به اینجا نرسیم و معتقدیم با شرایط کنونی آمریکا به نتیجه نخواهد رسید.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه امروز دومین سالگرد دستگیری غیرقانونی اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی در کشور آلمان است. مقامات دستگاه دیپلماسی کشورمان در ماه‌های اخیر مدام از آزادی و تبادل زندانیان سخن می‌گویند و شاهد آزادی چند دانشمند ایرانی و چند جاسوس آمریکایی بوده‌ایم؛ با این وجود دلیل کوتاهی وزارت خارجه در پیگیری وضعیت و آزادی یک دیپلمات کشورمان چیست؟ چرا در مواضع علنی تاکنون شاهد هیچ پیگیری از جانب شخص وزیرخارجه و معاونین در این‌باره نبوده‌ایم؟ اظهار داشت: این پرونده در دستور پیگیری است و وکلای خوبی در حال کار روی موضوع هستند. ما برخی مسائل را علنی نمی‌کنیم چرا که می‌تواند در روند دادرسی اخلال ایجاد کند. ما پیگیر این موضوع هستیم و در تلاشیم که همه شهروندان ایرانی و دیپلمات کشورمان آزاد شوند.
موسوی در مورد تحریم برخی داروهای مورد استفاده برای جانبازان شیمیایی، افزود: بحث عدم امکان ورود دارو به کشور نقض حقوق بشر و نقض گفتار آمریکایی‌ها است. با اقداماتی که درخصوص مبادلات بانکی و تهدیدی که علیه شرکت‌های داروسازی و ‌ترانزیتی انجام می‌شود، عملاًً امکان ارسال دارو به کشور وجود ندارد.
وی با بیان اینکه ما شکایت کرده‌ایم و حکم نیز گرفته‌ایم، اظهار داشت: اما به‌رغم این موضوع هنوز صادرات دارو برای جانبازان و بیماران خاص مشکل است. ما هنوز پیگیر هستیم. برخی شرکت‌ها که به ظاهر ادعای حقوق بشری دارند، اسیر و تسلیم تهدید آمریکا شده‌اند. ما پیگیر هستیم تا با تسهیل روند واردات دارو، مشکلات این بیماران را کاهش دهیم.
وی در مورد طرح الزام خروج ایران از پروتکل الحاقی در کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز، اظهار داشت: وزارت خارجه هیچ مشکلی با طرح‌ها و لوایحی که تبدیل به قانون شود، ندارد و آن را اجرا می‌کند. اگر طرح مذکور نیز تصویب شود، وزارت خارجه از آن استقبال و آن را اجرا خواهد کرد.