kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۸۴۸
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷

برلین: خروج ترامپ از کاخ سفید هم روابط آلمان و آمریکا را ترمیم نمی‌کند

پس از صدر اعظم آلمان، وزیر خارجه این کشور نیز به مناسبات تیره با آمریکا اشاره کرد و گفت، روابط با واشنگتن با خروج «دونالد ترامپ» از کاخ سفید نیز ترمیم نخواهد شد.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، اخیراً به کشورهای اروپایی هشدار داده بود که به طور جدی درباره واقعیت جدیدی که جهان با آن مواجه است، فکر کنند؛ اینکه احتمالاً آمریکا دیگر نمی‌خواهد رهبر جهان باشد. او در جریان مصاحبه با خبرنگارانی از شش روزنامه اروپایی، از جمله «لوموند» فرانسه و «گاردین» انگلیس، اظهار داشته بود که دیگر نمی‌توان این موضوع را تایید کرد که آمریکا همچنان خواستار رهبری جهان است و با توجه به این واقعیت، لازم است که کشورهای اروپایی اولویت‌های خود را اصلاح کنند و ضروری است تا اروپا درباره جهانی بدون رهبری آمریکا عمیقاً فکر کند.
یکشنبه گذشته نیز «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان، به تیرگی روابط آلمان به عنوان رهبر اروپا با آمریکا اشاره کرد و گفت: تنش‌های کنونی میان آلمان و آمریکا با ناکامی ترامپ در پیروزی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نیز حل و فصل نخواهد شد. وزیر خارجه آلمان افزود: هر کس گمان می‌کند شراکت اروپا- آمریکا با حضور یک رئیس‌جمهوری دموکرات در آمریکا به آنچه بود بازمی‌گردد، تغییرات ساختاری را دست ‌کم می‌گیرد.
 به گزارش ایسنا، ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید در سال ۲۰۱۷، بارها از آلمان انتقاد کرده است. او از آلمان خواست که دو درصد تولید ناخالص داخلی خود را به امور نظامی اختصاص دهد و برلین را بابت عدم انجام این کار، «خاطی» دانست.ترامپ همچنین آلمان را بابت پروژه خط لوله نفت «نورد استریم- ۲ »، اسیر دست روسیه توصیف و تاکید کرده و گفته بود که رفتار آلمان با آمریکا در حوزه تجارت، «بسیار بد» است.  آمریکا سال گذشته تعرفه ۲۵ درصدی برای فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی برای آلومینیوم علیه اتحادیه اروپا اعمال کرد. این اقدام به شدت روی صنعت خودرو‌سازی آلمان تاثیر گذاشت. ترامپ همچنین اوایل ماه جاری میلادی از کاهش چشمگیر تعداد نظامیان آمریکایی در آلمان خبر داده بود.