kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۸۴۶
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷

محمود الزهار: نتانیاهو از ترس انتفاضه، به‌دنبال الحاق تدریجی کرانه‌باختری است

عضو دفتر سیاسی جنبش «حماس» اعلام کرد که رژیم صهیونیستی به دلیل انفجار اوضاع در اراضی اشغالی و نیز ترس از رویارویی مستقیم با مقاومت و شروع انتفاضه، به دنبال اجرای تدریجی نقشه الحاق اراضی کرانه باختری رود اردن است.

فردا زمان وعده داده شده توسط «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، برای الحاق 30 درصد از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی است. این طرح، مخالفت‌های گسترده جهانی را به همراه داشته و روزنامه گاردین اخیرا اعلام کرد که نتانیاهو در مورد اجرای این طرح به تردید افتاده است و حتی برخی رسانه‌ها از الحاق کوچک به معنای محدودن کردن طرح اولیه الحاق نیز سخن گفته‌اند. مقاومت فلسطین نیز وعده داد که اجرای این طرح به معنای آغاز قیام مردمی علیه رژیم صهیونیستی خواهد بود. به همین دلیل، بسیاری معتقدند که نتانیاهو قماری را شروع کرده که با آن، موجودیت اسرائیل را به خطر‌انداخته است و چه بسا وی از این طرح     عقب‌نشینی کند. در این راستا، «محمود الزهار» از چهره‌های سرشناس جنبش مقاومت اسلامی حماس، در گفت‌‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری تسنیم، درباره ماهیت اهداف رژیم صهیونیستی در اشغال اراضی کرانه باختری رود اردن و اینکه آیا هدف صهیونیست‌ها صرفا اجرای این نقشه است یا اهداف دیگری نظیر سوق دادن تشکیلات خودگردان به مذاکرات جدیدی را در سر می‌پرورانند، گفت:« در واقع، رژیم صهیونیستی به دنبال اجرای نقشه الحاق اراضی اما به طور «تدریجی» است؛ یعنی به میزان‌اندکی در آغاز کار. علت این امر هم آن است که نگران است که وضعیتی امنیتی به وجود بیاید که به نفعش نباشد. در نتیجه، رژیم صهیونیستی اکنون در‌اندیشه الحاق شهرک‌های صهیونیست نشین نزدیک اراضی اشغالی سال 1948 میلادی است که در آنها تعداد زیادی از اعراب سکونت ندارند و بنابراین امنیت شهرک نشینان را تامین می‌کند. از این رو، رژیم صهیونیستی به دنبال الحاق تدریجی اراضی است و نه آن الحاق اراضی که ترامپ آن را می‌خواهد و سود منافع انتخاباتی آینده‌اش است.»
وی درباره تبعات اشغال اراضی فلسطینی و خطر انفجار مردمی فلسطینی‌ها به طور خاص و انفجار مردم جهان عرب در قبال این مسئله به طور عموم گفت:«در واقع، باید اوضاع منفجر شده و فضا علیه این امر (اشغال اراضی جدید) شود اما متاسفانه جهان عرب (رژیم‌های عرب) یا همدست اشغالگران اسرائیلی هستند یا اینکه قادر نیستند که با ترامپ مخالفت کنند که دلایل آن هم برای همه شناخته شده است. رژیم صهیونیستی از بیم وقوع چنین انفجار (مردمی) در سرزمین فلسطین و برخی کشورهای پیرامون آن در آغاز کار تلاش می‌کند تا این الحاق تدریجی باشد و‌اندک‌اندک اراضی را ببلعد و به اهداف مورد نظر خود برسد.»
الزهار افزود:« این اقدام باعث فعال ‌سازی نقش مقاومت خواهد شد. مشکل در تشکیلات خودگردان فلسطین است که به شدت به مقاومت فشار می‌آورد و اگر این تشکیلات دست خودش را از روی مقاومت بردارد، ابزارهایی هستند که مقاومت می‌تواند از طریق آن این روند (الحاق اراضی) را متوقف کند و چه بسا وضعیت به یک انتفاضه بزرگ تبدیل شود که منجر به بیرون راندن اشغالگران از مناطق به جای الحاق آن خواهد شد.»
تداوم مخالفت‌های اردن
از سوی دیگر، منابع صهیونیستی اعلام کرده‌اند که دولت اردن به رژیم صهیونیستی هشدار داده است که هیچ تفاوتی میان الحاق بزرگ با الحاق کوچک کرانه باختری برای اردن وجود ندارد و قاطعانه با اشغال محدود این مناطق مخالفت خواهد کرد و پاسخ این کشور به آن همانند پاسخ به اشغال وسیع خواهد بود.
یکی از منابعی که این خبر را منتقل کرده از جمله حاضران در نشست میان عبدالله دوم، پادشاه اردن و یوسی کوهن، رئیس‌سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) بوده است که هفته پیش برگزار شد. در این دیدار، کوهن موضع اردن را در صورت الحاق محدود مناطق صهیونیست‌نشین یا اشغال تعداد‌اندکی از شهرک‌ها بررسی کرد.مقامات صهیونیستی اشاره کردند که پاسخ اردن این بود: «هیچ تفاوتی میان الحاق بزرگ با الحاق کوچک برای ما وجود ندارد. اردن این را برای آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی شفاف ساخته تا از هرگونه عدم اطمینان درباره موضع اردن درباره این اقدام جلوگیری شود.» این در حالی است که رسانه‌های صهیونیستی از دیدار نماینده ویژه ترامپ و بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره طرح الحاق کرانه باختری، خبر داده‌اند.
در همین حال،«یوسی کوهن» رئیس‌سازمان اطلاعات و عملیات ویژه (موساد) رژیم صهیونیستی مدعی شده که اجرای طرح اشغال کرانه باختری در 2 الی 3 ماه آینده پایان می‌یابد. او به رادیو اسرائیل گفت: «یک فرصت تاریخی در برابر اسرائیل قرار گرفته است تا این طرح را تا موعد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به سرانجام برسانیم.»
تردید نتانیاهو
شدت مخالفت‌ها با طرح الحاق باعث شده که بسیاری از تردید نتانیاهو در مورد اجرای این طرح خبر دهند. آیلت شاکد وزیر پیشین دادگستری اسرائیل در مصاحبه با شبکه رادیویی «گالاتز» گفته که «بنیامین نتانیاهو» با تسلیم شدن در برابر فشار کشورهای عربی و همچنین شرکای خود در کابینه، مقیاس طرح اشغال کرانه باختری را کوچک‌تر کرده است. به نوشته پایگاه «عروتص‌شوع»، شاکد با ادعای اینکه اطلاعات محرمانه‌ای را درباره آخرین نسخه از طرح اشغال به دست آورده، اظهار داشت، طرحی که اکنون مد نظر قرار دارد، شامل الحاق دره اردن نمی‌شود. البته این در حالی است که نتانیاهو در نشست ویدئوکنفرانسی سازمان «مسیحیان متحد برای اسرائیل» با تاکید بر تصمیم خود برای اجرای طرح اشغال 30 درصدی کرانه باختری، مدعی شده که آمادگی نشستن بر سر میز مذاکره با فلسطینی‌ها را دارد.