kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۱۰۶
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۲
گفت وگو با زید الغرسي، كارشناس رسانه از يمن:

تلویزیون های ايران ياريگر مظلومان يمني در عرصه جهاني هستند



محمد پارسا نجفی
دولت‌هايي كه جنگ عليه مردم يمن را به راه انداختند، تنها از بمباران و محاصره اقتصادي استفاده نمي‌كنند بلكه برنامه‌هاي خود را با فعاليت‌هاي عظيم رسانه اي نيز تكميل مي‌كنند. اين نبرد نابرابر در حالي ادامه دارد كه اين ملت قهرمان توانسته خود پايداري خويش را حفظ كرده و به سختي از ميهن خود دفاع مي‌كند. در اين شرايط شبكه‌هاي برون مرزي ايران چه كرده‌اند و چه مي توانند انجام دهند تا هم از مردمي ستمديده حمايت كنند هم دسيسه‌هاي دشمن مشترك را خنثي نمايند به همين منظور با زيد الغرسي كارشناس يمني در امور رسانه به گفت‌وگو نشستيم كه از نظرتان مي گذرد.
فعاليت شبكه‌هاي برون مرزي ايران مانند الكوثر، پرس تي وي، العالم و. .. را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در ابتدا از شبكه‌هاي جمهوري اسلامي تشكر مي كنم كه با قدرت بيان و نمايش تصاوير مظلوميت آنرا به چشم جهانيان عرضه مي كنند آن هم در زماني كه اكثر رسانه‌هاي جهان از وظيفه خود درباره اطلاع رساني درخصوص حقايق يمن شانه خالي مي كنند و در اصل جاي قرباني مظلوم را با جلاد خون آشام به‌صورت وارونه نشان مي دهند.  
چنان‌که می‌دانید یمن  در محاصره و تهدیدات مستمر دولت سعودی، آمریکا و انگلیس قرار دارد و بخشی از آن جلوگیری از انتقال درست حقایق یمن است تا مظلومیت این ملت مخفی بماند و در مقابل آنها   تلاش می‌کنند تا جنایاتی که در کشور ما مرتکب می‌شوند را با استفاده از رسانه‌های قدرتمندی که دارند توجیه نمايند. به این صورت اقدامات خود را درست نشان داده و مردم مظلوم یمن را خطرناک معرفی می‌کنند.
با این حال با وجود کمبود منابع و تجهيزات اندکی که در یمن داریم تا حد امکان با نبرد رسانه‌ای متجاوزان به یمن مقابله می‌کنیم. به دلیل مظلومیتی که به مردم یمن تحمیل شده است در داخل و محیط پیرامون می‌توانیم شیطنت سعودی و آمریکا را خنثی کنیم اما متأسفانه صدای مظلومیت يمن از طریق رسانه‌های ما در خاورمیانه و سراسر جهان شنیده نمی‌شود. از این‌رو به کمک رسانه‌های دیگر برای آشکار شدن حقانیت ستمدیدگان یمنی و افشای دروغ‌های مستمر و مکرر دولت سعودی و متحدانش نیاز داریم.
در این شرایط رسانه‌های برون ‌مرزی ایران مانند الکوثر، هیسپان تی وی، پرس‌تی‌وی، العالم و سحر چگونه می‌توانند به کودکان و دردمندان یمنی یاری رسانند؟  
به همان روشی که تاکنون شما ایرانیان مظلومیت يمني‌ها را به جهان مخابره کرده‌اید. البته مي توان فراتر هم پيشنهاد داد. برای مثال؛ همکاری با منابع محلی در اعلام وضعیت میدانی در یمن. تبادل خبر و تصاویر میان شبکه‌های برون‌مرزی ایران و منابع یمنی و از طرف ديگر استفاده رسانه‌های ما از تجربه‌هاي همكاران ایرانی به منظور تقویت شیوه‌های اطلاع‌رسانی در یمن.
افشاي حقايقي كه تلويزيون‌هاي غربي و سعودي وارونه نشان مي دهند و پاسخ‌هاي متقن به آنها به وسيله ابزارهاي مختلف فرهنگي و رسانه اي در سطح جهان.
همچنين مشاركت تلويزيون‌هاي ايراني و يمني در توليد و نمايش فيلم‌هاي مستند درخصوص مظلوميت ملت يمن و حقيقت آنچه در آن كشور روي مي دهد.
شبکه‌های ايراني می‌توانند جنايت‌هايی که دولت‌هاي متجاوز در حق شهروندان بي گناه مرتكب می‌شوند و فجايعي كه آنها در حق زنان و كودكان و سالخوردگان و معلولان يمني می‌آفرینند را به سراسر جهان سریع و دقیق مخابره کنند.
همچنین رسانه‌های محور مقاومت می‌توانند به شکل جدی در پررنگ نشان دادن وضعیت یمن اهتمام به خرج دهند جدای از فعالیت‌های خبری و گزارش‌های خبرنگاران. همچنین هر مسیری که بتواند به ستمدیدگان و مستضعفان یمن یاری رساند.
پرداختن شبکه‌های برون‌مرزی ایران به آنچه ائتلاف عربی و غربی در یمن انجام می‌دهند آیا می‌تواند موجب آشنایی مردم مناطق دوردست مانند اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی با ماهیت حقیقی عربستان سعودی شود به نحوی که به سود مردم یمن باشد؟
قطعا انعکاس دادن مظلومیت یمن و اقدامات وحشیانه و ستمگرانه‌ای که دولت‌های سعودی و آمریکا در حق شهروندان یمنی انجام می‌دهند کمک به بیان حقیقت و نشان دادن ماهیت وجودی دشمنان متجاوز غربی و سعودی است.
این پرده برداشتن از چهره حقیقی حکومت سعودی در شبکه‌های بین‌المللی مانند پرس‌تی‌وی، العالم و الکوثر گامی‌اساسی در تغییر دادن یا تعدیل رویکرد دولت‌هایی بود که از تجاوز نظامی به یمن در ابتدا حمایت می‌کردند و اکنون همکاری با آن را رد و محکوم می‌کنند. بنابراین این نوع اطلاع‌رسانی توسط شبکه‌های محور مقاومت در سطح جهان می‌تواند به توقف جنگ علیه یمن منجر شود.
شبكه‌هاي خبري وابسته به آمريكا، انگليس و عربستان سعودي وضعيت يمن را چگونه نشان مي دهند؟
از ابتدای انقلاب 21 سپتامبر در یمن دشمنان آمریکايي، عربستان سعودی و. .. ائتلافی رسانه‌اي تشکیل دادند تا حقایق كشور ما را وارونه به جهان نشان دهند. آنها سعی کردند به نحوی مزورانه تصویری از مردم یمن به جهان مخابره  كنند به نحوي كه انگار مردم یمن شورشیاني در خدمت بیگانگان مانند ایران یا دیگر کشورها هستند و در مقابل تلاش کردند نیروهای یمنی را وابستگان به ایران و خادم به فرهنگ فارسی و نيز خطري براي امنيت جهان عرب معرفي كنند. در اصل آنها دست به جنگ روایت‌ها زده‌اند.
اين در حالي است كه آنها در پنج سال گذشته وقتي فجايع خونين عليه شهروندان به ويژه زنان و كودكان يمني مرتكب مي شوند آن مظلومان را جنگجویان حوثي معرفي مي كنند تا جنايت خود را قانوني نشان دهند. با این حال به فضل خدا و با کمک رسانه‌های عربی و شبکه‌های محور مقاومت و آزادگان امت اسلامی دشمن سعودی و آمریکایی در این نقشه شیطانی خود شکست خورده و ضایع شد.
آیا انتشار دسیسه‌های انگلیسی در شبکه‌های پرس‌تی‌وی، العالم و. .. درخصوص تجزیه یمن و ایجاد نفاق و درگیری دائمی‌میان مردم یمن می‌تواند آنها را از وضعیت درگیری مستمر نجات دهد؟
به یقین افشای نقشه‌های دولت‌های استکباری آمریکا و اسرائیل و نیز منافقین که در راس آنها عربستان سعودی و امارات هستند چه در یمن و چه در سایر کشورهای منطقه می‌تواند ملت‌ها را با حقیقت دشمنی و فریب‌ها و‌ترفندهای دشمنان آشنا کند. این اقدام کمکی به خنثی شدن برنامه‌های استکبار است.  
به درستی که بخشی از این نبرد، همانا جنگ شناختی است و دشمن تلاش می‌کند تا از طریق مدیریت ادراک به اهداف شوم خود دست یابد. از این رو آگاه کردن ملت‌ها از طریق وسائل ارتباط جمعی می‌تواند آنها را برای اجرای مسئولیت ذاتی خود در مقابله با دشمن خویش برانگیزاند که نتیجه آن می‌تواند به شکست دسیسه‌های دشمن منجر شود.
آیا می‌توان از شبکه‌ای مانند الكوثر، آی‌فیلم و
... برای انتقال تجربیات اجتماعی موفق مقاومت یمنی‌ها در شرایط جنگ برای سایر ملت‌ها استفاده کرد؟
بله حتما ما به نیابت از یمنی‌ها دعوت می‌کنیم تا تجربه موفق یک ملت که در برابر يك ائتلاف جهانی ایستادگی کرده را به سایر ملت‌های منطقه و امت اسلامی نشان دهید به این خاطر که این اقدام حرکتی در جهت ارتقای روحیه و آمادگی معنوی مردم برای تحقق آرزوهای شان و شکست دادن آمریکا و رژیم صهیونیستی است.
هدف دولت‌های واشنگتن و تل‌آویو در خلال سال‌های گذشته این بود که روحیه ملت‌ها را درهم بکوبند و آنها را از این فکر که می‌توان آمریکا و اسرائیل را شکست داد ناامید سازند. همان گونه که تجربه تحقق پیروزی انقلاب اسلامی و پیروزی‌های حزب‌الله لبنان در افزایش امید و روحیه خودباوری ملت‌های مسلمان داشته است. تجربه ملت یمن و پیروزی‌های آنان هم می‌تواند اثری مشابه داشته باشد.  
بنابراین تقاضا دارم همکاری میان رسانه‌های یمنی و تلویزیون‌های محور مقاومت به‌ ویژه شبکه‌های برون‌مرزی ایران به شکل کامل و گسترده آن هم دائمی‌گسترش یابد.  
آیا آرزویی هست که تمایل داشته باشید اولین بار خبر وقوع آن را از شبکه‌های ایرانی تماشا کنید؟
این شبکه‌ها و مانند آن-ها به وظیفه کاری و مسئولیت انسانی خود از ابتدای جنگ در یمن عمل کرده‌اند و در مسیر انتقال مظلومیت مردم هرگز کوتاهی نکرده‌اند.
ان‌شاء‌الله امنیت و آرامش با پیروزی یمن تحقق یابد و مسئولان این شبکه‌ها در جشن پیروزی الهی گونه ملت ما در یمن حضور یابند. از خدا می‌خواهم که فعالان این شبکه‌ها را در اجر مجاهدان راه خدا و آنانی که در جبهه‌های دفاع از وطن مشارکت کردند سهیم و شریک گرداند.