kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۷۴۰۴
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
وزیر اقتصاد:

50 درصد ظرفیت تولید در کشور خالی است

وزیر اقتصاد گفت: در حال حاضر 50 درصد ظرفیت تولید در کشور خالی است که نیاز به سرمایه‌گذاری و ارتقاء بهره‌وری دارد.




به گزارش خبرگزاری فارس، فرهاد دژپسند در حاشیه نشست بررسی فرصت‌های استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تأمین مالی بنگاه‌ها در جمع خبرنگاران اعلام کرد: بورس املاک و مسکن به زودی راه‌اندازی می‌شود و املاک مازاد دولت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم از طریق بورس مستقل املاک واگذار می‌کنیم.
وی افزود: ارزش دارایی‌های دولت زیاد است و برآوردی که شده بیش از 7 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. مثلاً ساختمان وزارت اقتصاد دارایی ملک با ارزشی است که البته قابل واگذاری نیست. اگر 20 درصد دارایی‌های دولت قابل واگذاری باشد، 1400 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که با تجدید ارزیابی این رقم بیشتر هم می‌شود.
وزیر اقتصاد همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا دارایی‌های دولت در قالب صندوق‌های قابل معامله بورسی عرضه می‌شود که مدیریت آن در نهایت دست دولت باشد، پاسخ داد: با واگذاری سهام شرکت‌های دولتی از طریق صندوق‌های قابل معامله بورسی (ETF) برای دوره میان مدت مدیریت این صندوق‌ها در اختیار دولت خواهد بود.
سهام عدالت ارزش بازار سرمایه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شدت بالا می‌برد
دژپسند، با بیان اینکه آزادسازی سهام عدالت ارزش بازار سرمایه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شدت بالا می‌برد، افزود: برنامه وسیعی برای عرضه اولیه شرکت‌ها داریم،‌ در نیمه اول امسال دو صندوق قابل معامله دیگر هم وارد بورس می‌شوند، همچنین تعداد زیادی از شرکت‌های دولتی آماده عرضه در بورس هستند.
وی ادامه داد: باید با تأمین مالی بنیان اقتصاد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بالا ببریم و برای دستیابی به جایگاه مناسبی در اقتصاد بین‌المللی روش‌های مختلف توسعه و تأمین مالی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دنبال کنیم و به واسطه اینکه در سال‌های گذشته منابع نفت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی هدایت کردیم، بنابراین امکان سرمایه‌گذاری در کشور ما بالاست.
وزیر اقتصاد اضافه کرد: در حال حاضر 50 درصد از ظرفیت تولید در کشور خالی است که نیاز به سرمایه‌گذاری و ارتقاء بهره‌وری دارد. از طرفی باید نرخ بیکاری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به یک نرخ مطلوب برسانیم. باید عزم خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جزم کنیم تا به افزایش سرمایه‌گذاری و پر کردن ظرفیت اسمی شرکت‌ها بپردازیم. در حال حاضر حجم نقدینگی 2400 هزار میلیارد تومان شده است.
دژپسند افزود: گرچه به صورت سنتی تأمین مالی از طریق بانک انجام می‌شود و بانک‌ها در سال گذشته 975 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند که اگر بگوییم 70 درصد از این تسهیلات تمدید اعتبار و جایگزینی تسهیلات قبلی بوده و فقط 30 درصد هم فقط تسهیلات جدید باشد باز هم 300 هزار میلیارد تومان وام به بنگاه‌های تولیدی پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه از طریق بازار سرمایه نیز 275 هزار میلیارد تومان تأمین مالی شرکت‌ها صورت گرفت، گفت: تأمین مالی از طریق بازار سرمایه هم برای شرکت‌های خصوصی، هم نهادهای عمومی و هم برای دولت از طریق انتشار اوراق بوده است. برای جهش تولید باید گام‌های گسترده و متنوع برداریم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد:‌ باید تقسیم کار صورت گیرد. اگر بخواهیم رشد مقبول صورت گیرد باید حداقل 1000 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در کشور صورت گیرد و شرکت‌ها باید بتوانند از دریای خروشان نقدینگی منافع خودشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دست آورند و از حضور مردم در بازار استفاده کنیم.
دژپسند ادامه داد: امسال با آزادسازی سهام عدالت ظرفیت جدیدی در بورس ایجاد می‌شود و 400 هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سرمایه اضافه می‌شود،‌ هر چه سازمان بورس قوی‌تر باشد ما می‌توانیم برای تأمین مالی 1000 میلیارد تومان که لازمه جهش تولید است به بازار سرمایه مراجعه کنیم.
به گفته وی، امسال عرضه اولیه سهام شستا، صبا تأمین، در بورس انجام شد. هم‌چنین اولین صندوق واسطه‌گری مالی پذیره‌نویسی می‌شود که پیش‌بینی می‌شود 17 هزار میلیارد تومان نقدینگی جمع‌آوری شود، گرچه ارزش این صندوق 23 هزار و 700 میلیارد تومان است، اما با تخفیف 20 تا 30 درصدی به مبلغ 17 هزار میلیارد تومان به مردم عرضه می‌شود.
روزانه یکصد هزار نفر کد بورسی دریافت می‌کنند
وزیر اقتصاد همچنین در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما اظهار داشت: در حال حاضر روزانه یکصد هزار نفر کد بورسی دریافت می‌کنند و این رقم طی دو هفته آینده با تقویت زیرساخت‌ها که در دست اجرا می‌باشد  به آمار یک میلیون کد بورسی در روز افزایش خواهد یافت.
دژپسند افزود: بهترین نوع خصوصی‌سازی، خصوصی‌سازی است که  بر مبنای هدف اصلی تامین مالی نباشد، بلکه برای کارایی بیشتر و تسهیل مردم در حکمرانی اقتصاد است. با این رویکرد دارایی‌های در اختیار دولت را به عامه مردم و بخش خصوصی واگذار می‌کنیم.