kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۷۱۸۸
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۲
گزارش خبری تحلیلی کیهان

19عضو کابینه عراق مشخص شدند/ رای اعتماد؛ همین هفته

نخست‌وزیر مکلف عراق می‌گوید بخش اعظم نفرات کابینه خود را مشخص کرده و قصد دارد به زودی از پارلمان رای اعتماد بگیرد. با توجه به تحولات سیاسی اخیر در عراق، برخی کارشناسان معتقدند ممکن است این بار نیز تشکیل کابینه به عقب بیفتند.




«عباس الزاملی» نماینده پارلمان عراق، اعلام کرده: به‌احتمال زیاد، دولت مصطفی کاظمی در جلسه‌ اواسط هفته جاری پارلمان، رأی اعتماد می‌گیرد. با این حال، وی این را نیز گفته که کاظمی در برنامه خود، به موضوع اخراج نیروهای بیگانه نپرداخته است.
یک منبع سیاسی آگاه عراقی هم دیروز از قطعی شدن اسامی 19 وزیر دولت کاظمی خبر داد و گفت که در حال حاضر تنها وزرای کشور، دارایی و نفت مشخص نشده‌اند، هر چند قرار است این وزارتخانه‌ها به ترتیب به جریان حکمت ملی‌،کردها، و ائتلاف فتح برسند.
این گزارش‌ها در حالی می‌رسد که حتی گروه‌هایی که با کاظمی بر سر ترکیب کابیه به توافق رسیده‌اند، در ارتباط با برنامه‌های او ناراضی هستند و حتی اغلب احزاب شیعه به کاظمی گفته‌اند که به دلیل مشخص نبودن موعد دقیق برگزاری انتخابات زودهنگام در برنامه کاظمی و همچنین، نداشتن بخش ویژه‌ای در زمینه اخراج نظامیان آمریکایی و خارجی از عراق، به کابینه او رأی نخواهند داد. همه این‌ها یعنی، ادامه بحران سیاسی در عراق!
برنامه دولت کاظمی
اما براساس اعلام شبکه عراقی«الدجله»، برگزاری انتخاباتی زودهنگام با همکاری سازمان ملل، بسیج همه امکانات برای مقابله با ویروس کرونا، اعمال حاکمیت دولت از طریق منحصر کردن سلاح در دست نهادهای دولتی و نظامی، تهیه پیش‌نویس قانون بودجه در سایه بحران اقتصادی کنونی و تبعات ناشی از سقوط قیمت نفت، آغاز گفت وگوی ملی و صریح مسئولان با همه اقشار جامعه عراق با هدف گوش دادن به خواسته‌های رهبران جنبش اعتراضی مسالمت‌آمیز، اجرای عدالت در حق عاملان ریختن خون عراقی‌ها و اهتمام به خانواده‌های شهدا و رسیدگی به مجروحان، تلاش فوری و جدی برای بستن پرونده آوارگان، پاسداری از حاکمیت و امنیت عراق‌، تلاش برای شکل‌دهی یک دیدگاه ملی مشترک برای مذاکره درباره آینده حضور نیروهای خارجی در عراق در چارچوب حفاظت از امنیت کشور و تداوم مبارزه با هسته‌های تروریستی‌، برنامه‌هایی هستند که کاظمی وعده اجرای آنها را به ملت عراق داده است.
شرایط پیچیده
اما با توجه به وضعیت سیاسی عراق و مخالفت‌هایی که با کاظمی شده، به نظر می‌رسد مواردی را که کاظمی در برنامه خود فهرست کرده و قرار است آنها را در پارلمان ارائه کند، تنها فایده‌ای که برای ملت عراق دارد این است که او مشکلات و مسائل جاری را صرفا نام برده است. والا همان طور که خودش پیش از این به ملت عراق گفته، هیچ کس نباید از دولت وی انتظار انجام کارهای بزرگ و ریشه‌کنی مشکلات جاری را داشته باشد. کاظمی اخیرا دولتش را یک دولت انتقالی دانسته و تصریح کرده بود که ماموریت اصلی دولت وی، برگزاری انتخابات آتی خواهد بود.
در این میان، نکته‌ای که در برنامه‌های منتسب به کاظمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، محافظه‌کاری بی‌حد و حصر او در رابطه با‌اشغالگر اعلام کردن آمریکا و قول شفاف به مردم عراق در‌باره اخراج نظامیان آمریکایی از عراق است. این نوع برخورد، با رویکرد جریان‌های سیاسی عراق و مطالبات مردم این کشور همخوانی ندارد.
در هر حال، آنچه مشخص است، این است که کاظمی از طرف جریان‌هایی در عراق، تحت فشار قرار دارد. وگرنه، برنامه‌ای که او آن را فهرست و مطالبه مهم عراقی‌ها(اخراج آمریکایی‌ها) را در میان آنها گم کرده است، نشانه‌ای است که پیشاپیش از شکست کاظمی در گرفتن رای اعتماد خبر می‌دهد.