kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۷۱۶۰
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۵
یک مسئول:

متقاضیان «مدیریت مستقیم» سهام عدالت باید کد بورسی بگیرند

یک مقام مسئول در سازمان خصوصی‌سازی گفت: مشمولان سهام عدالتی که کد بورسی ندارند، در صورتیکه «روش آزادسازی مستقیم» را انتخاب کرده باشند، باید در «سامانه سجام» ثبت نام کنند.





مهدی طریحی مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان خصوصی‌سازی در گفتگو با خبرگزاری مهر، گفت: آن دسته از هموطنان سهام دار سهام عدالت که کد بورسی ندارند، در صورتی که «روش آزاد سازی مستقیم» را انتخاب کرده باشند، می‌بایست متعاقباً نسبت به ثبت نام در «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان (سجام)» با نشانی اینترنتی
https://www.sejam.ir و مطابق با دستورالعمل و فرآیندهای مربوطه نسبت به دریافت کد سجام اقدام نمایند.
وی افزود: در فرآیند عملیاتی سامانه سهام عدالت، پس از آنکه سهام‌دار وارد سامانه سهام عدالت شده و یکی از دو روش آزادسازی را انتخاب کند، شماره ملی آن فرد در بانک اطلاعاتی سامانه به شیوه آزاد سازی انتخاب شده اختصاص داده می‌شود. مقرر گردیده تا اطلاع ثانوی، این اطلاعات به صورت هفتگی برای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه برای انجام مراحل آتی، ارسال شود.
وی در پایان گفت: پس از انتقال اطلاعات به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، اطلاع رسانی‌های آتی از طریق بسترهای ارتباطی توسط شرکت مذکور، خطاب به سهام دارانی که فاقد کد سجام هستند انجام خواهد.
نحوه آزادسازی سهام عدالت
به گفته علیرضا صالح رئیس‌کل سازمان خصوصی سازی، آزاد سازی سهام عدالت برای 49 میلیون و 152 هزار و 741 نفر مشمول بعد از 13 سال به دو روش مدیریت مستقیم بورسی و مدیریت غیر مستقیم از طریق شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی و با انتخاب مشمول انجام می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، برای انتخاب روش آزاد سازی سهام عدالت، باید مشمولان وارد سامانه سهام عدالت به نشانی https://www.samanese.ir
شوند و با وارد کردن اطلاعات خود مرحله به مرحله اقدام کنند.
برای ورود مشمولان سهام عدالت به سامانه سهام عدالت و گزینش نحوه آزادسازی سهام، ‌یک ماه (از 10 اردیبهشت 99 تا 10 خرداد 99) فرصت وجود دارد.
صالح این را هم گفت که اگر کسی یک روش آزاد سازی سهام عدالت را انتخاب کرد، ‌دیگر امکان برگشت از تصمیم خود را نخواهد داشت،‌ بنابراین مشمولان در گزینش روش آزادسازی سهام عدالت خود با مشورت و علم کافی اقدام کنند.
تاثیر آزادسازی سهام عدالت بر جیب مردم
یک کارشناس اقتصادی ضمن برشمردن تاثیرهای مثبت آزادسازی سهام عدالت همچون بخشیدن رونق و عمق بیشتر به بورس، افزایش قدرت خرید و درآمدزایی برای مردم، به دارندگان سهام عدالت توصیه کرد: برای فروش سهام عدالت عجله نکنند، زیرا ممکن است با توجه به شرایط مناسب در بورس ارزش این سهام چندین برابر شود و در آینده بیشتر سود ‌کند.
وحید شقاقی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تاثیر آزادسازی سهام عدالت بر اقتصاد و جیب مردم اظهار کرد: اکنون بازار سرمایه به سرعت در حال رشد کردن است و قیمت سهام با رشد بالایی مواجه شده است. بر اثر آزادسازی سهام عدالت مردم متوجه خواهند شد که سهامدار کدام بنگاه و شرکت دولتی هستند. قیمت این سهام هم که ۵۰۰ هزار تومان بود، اکنون چندین برابر شده است؛ یعنی زمانی که این سهم به مردم داده شود، آن ۵۰۰ هزار تومان شاید معادل ۱۰ میلیون تومان
باشد.
وی با اعتقاد به اینکه با توجه به وضعیت مناسب کنونی بازار سرمایه، قیمت سهام عدالت رشد خواهد کرد، ادامه داد: آزادسازی سهام عدالت به بازار سرمایه هم عمق خواهد بخشید که بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد ارزش سهام عدالت است و وقتی وارد بازار سرمایه شود، عمق خوبی را به این بازار می‌دهد. تا حدودی جلوی حبابی شدن بازار سرمایه را خواهد گرفت و شفافیت را به بورس منتقل خواهد کرد.