kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۴۱۷
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲
آخرین گزارش‌ها از وضعیت کرونا در دنیا

وقتی صبر کادر درمانی آمریکا از مدیریت افتضاح ترامپ لبریز می‌شود

همزمان با افزایش انتقادات از مدیریت افتضاح و فاجعه‌بار ترامپ در بحران کرونا، اعضای بزرگ‌ترین اتحادیه پرستاری آمریکا نیز با تجمع مقابل کاخ سفید، به ناتوانی «دونالدترامپ» در مبارزه با کرونا اعتراض کردند.




آخرین گزارش‌ها از شیوع کرونا در جهان حاکیست تا عصر دیروز بیش از 2 میلیون و 573 هزار و 605 نفر به این ویروس مبتلا و شمار فوتی‌ها نیز متاسفانه از 178 هزار و 562 نفر فراتر رفته است. براساس داده‌های وب سایت «ورلد امترز»، آمریکا همچنان با 819 هزار و 175 مبتلا و 45 هزار و 343 نفر فوتی در صدر جدول قرار دارد. در قاره اروپا نیز شمار تلفات کرونا از مرز 110 هزار نفر عبور کرده است. بدین ترتیب، بیش از 70 درصد تلفات کرونا به اروپا و آمریکا مربوط می‌شود. آمار تلفات کرونا در برخی کشورهای جهان از جمله انگلیس و ترکیه نیز کماکان نگران‌کننده است، به طوری در انگلیس طی شبانه‌روز گذشته،  828 تن بابت ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.
اعتراضات پرستاران آمریکا
در حالی که روز سه‌شنبه تعداد قربانیان کرونا در آمریکا رکورد ۴۵ هزار نفر را رد کرد، ترامپ طی یک کنفرانس خبری مدعی شد نرخ مرگ‌ومیر به دلیل ابتلا به کرونا در آمریکا بین کمترین‌ها در میان کشورهای جهان است! وی که در کنفرانس خبری روزانه در کاخ سفید صحبت می‌کرد، گفت که ۲۰ ایالت این کشور قصد دارند فعالیت‌های اقتصادی را از سر بگیرند. اظهارات متناقض اقدامات دیرهنگام و کمبودهای شدید امکانات پزشکی و بهداشتی در ایالت‌های آمریکا اعتراضات بسیار گسترده‌ای را در این کشور به دنبال داشته است. روز سه شنبه اعضای بزرگترین اتحادیه پرستاری این کشور مقابل کاخ سفید در اعتراض به ناتوانی دولت در محافظت از آنها مقابل کرونا، تجمع برگزار و اعلام کردند که ترامپ از ملت و خصوصا کارکنان حوزه سلامت، در مقابل ویروس کرونا محافظت نکرده است. بر اساس گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی میل»، پرستاران با رعایت مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی، عکس‌هایی را در دست داشتند و نام بیش از ۴۰ نفر از کارکنان بهداشت و درمان این کشور را که بر اثر «کووید-۱۹» جان خود را از دست داده‌اند، با صدای بلند خواندند.یکی از اعضای این اتحادیه بیانیه‌ای را با این محتوا قرائت کرد: شما در محافظت از دکترها، پرستارها و سایر کارکنان خدمات درمانی موفق نبودید. معترضان همچنین، نیاز خود به داشتن تجهیزات حفاظتی، به خصوص ماسک‌های «ان۹۵ » را مطرح کردند.«اتحادیه ملی پرستاران» در آمریکا در بیانیه‌ای مطبوعاتی، که پیش از برگزاری تجمع منتشر کرده بود، اعلام کرد، بیمارستان‌های سراسر آمریکا با کمبود ماسک، دستکش و سایر تجهیزات حفاظتی برای کارکنان خود در بحبوحه شیوع کرونا در این کشور مواجهند.این گروه اعلام کرد: پرستاران و سایر کارکنان حوزه سلامت در بسیاری از بیمارستان‌ها، تجهیزات کافی برای حفاظت از خود در برابر ویروس ندارند.
 به نوشته پایگاه «اسپوتنیک»، «آیانا پریسلی»، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، نیز واکنش ترامپ به شیوع ویروس کرونا در آمریکا را مورد انتقاد قرار‌داد و گفت، اقدامات رئیس‌جمهور (آمریکا) در بحبوحه بیماری کرونا، «مانند جنایت جنگی» است. این نماینده دموکرات آمریکایی در ادامه گفت، پاسخ کاخ سفید به این بیماری همه‌گیر نیز مانند «یک بحران در میان یک بحران دیگر» بود.
«نانسی پلوسی»رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا، نیز سه‌شنبه شب از ترامپ بابت «شکست کامل» دولت او در اخذ تست کرونا از شهروندان، انتقاد کرد.
تظاهرات طرفداران ترامپ
همزمان با عتراض پرستاران علیه بی‌کفایتی ترامپ در مقابل کاخ سفید، هزاران نفر از طرفداران وی نیز با برگزاری تظاهرات در خیابان‌های «کارولینای شمالی»، «میسوری»، «آلاباما» و «فلوریدا»، از فرمانداران ایالات خود خواستند تا به قوانین قرنطینه مربوط به ویروس کرونا پایان دهند و مجدداً فعالیت‌های اقتصادی را از سر بگیرند. بنا به گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل»، این تظاهرات که چند روز است ادامه دارد، در حالی به توصیه رئیس‌جمهور آمریکا در چندین ایالت آمریکا برگزار می‌شود که کارشناسان بهداشت و درمان آمریکا هشدار داده‌اند که رعایت اصول و قوانین قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی به منظور جلوگیری از تسریع شیوع کرونا، امری بسیار ضروری است.در یکی از جدیدترین موارد این هشدارها، «رابرت ردفیلد» مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، روز سه شنبه در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست»، هشدار داد که موج دوم ویروس کرونا در زمستان سال آینده در آمریکا به واسطه احتمال همزمانی با شیوع آنفلوانزای فصلی بسیار بدتر و شدیدتر خواهد بود. طبق گزارش این روزنامه انگلیسی، تصاویر منتشر شده از تظاهرات روز سه شنبه نشان می‌دهد که معترضان با ایستادن در کنار یکدیگر در فاصله‌های بسیار کم، قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی را به استهزاء گرفتند.
2 برابر شدن گرسنگان جهان
برنامه جهانی غذای سازمان ملل نیز درخصوص پیامد‌های شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر قحطی و گسترش گرسنگی حاد در سراسر جهان هشدار داد و آن را یک «فاجعه بشر دوستانه جهانی» دانست.«دیوید بیسلی»، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا در این باره در یک کنفرانس ویدئویی به شورای امنیت سازمان ملل گفت: ما در آستانه ابتلا به اپیدمی گرسنگی هستیم.به گفته وی، شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان احتمال اینکه موجب قحطی شود و آمار افرادی که در جهان از گرسنگی حاد رنج می‌برند را به دو برابر افزایش دهد وجود دارد.«بیسلی» در حالی چنین هشداری داده است که برنامه جهانی غذا و سایر نهاد‌های وابسته به آن گزارش جدیدی درباره بحران غذایی در جهان منتشر کرد که در آن «ناامنی حاد مواد غذایی» در سایه شیوع ویروس کرونا افزایش افرادی که از گرسنگی حاد رنج می‌برند، پیش‌بینی می‌شد.طبق چهارمین گزارش سالانه برنامه جهانی غذا شمار افرادی که از گرسنگی حاد رنج می‌بردند سال گذشته و پیش از شیوع ویروس کرونا در حال افزایش بوده است و با شیوع این بیماری همه گیر امکان دو برابر شدن جمعیت گرسنگان جهان وجود دارد.
ناکارآمدی راهبرد دولت انگلیس
معاون وزیر بهداشت انگلیس در امور مراقبتهای اجتماعی ضمن اشاره غیرمستقیم به نادرست بودن راهبرد دولت «بوریس جانسون» در مقابله با شیوع کرونا، ناکافی بودن آزمایشهای تشخیصی این کشور را تایید کرد و گفت این مسئله «واقعاً مشکل‌زاست».روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»در این زمینه گزارش داد: بعد از هفته‌ها دفاعِ دولت انگلیس از آمار آزمایش‌های تشخیصی که در این کشور انجام می‌شود، «هلن ماتلی» اذعان کرد که دولت در این خصوص موفق نبوده است.وی گفت: که کارکنان خدمات درمانی نتوانستند در طرح آزمایشِ سیار شرکت کنند و واضح است این مسئله تا چه حد در راهبرد دولت برای افزایش ظرفیت انجام آزمایش مشکل‌زاست.به رغم اصرار وزرای دولت انگلیس مبنی بر توانایی انجام ۴۰ هزار آزمایش روزانه، در عمل کمتر از ۲۰ هزار آزمایش در روز انجام می‌شود. «مت هنکاک»، وزیر بهداشت انگلیس با انتقادهای رو به افزایشی حتی در داخل دولت به دلیل هدف‌گذاری ۱۰۰ هزار آزمایش بدون تعیین راهبرد چگونگی انجام آن مواجه است.در انگلیس در مجموع ۱۷ هزار و 337 نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان باخته‌اند. تعداد مبتلایان هم از  ۱۲۹ هزار نفر فراتر رفته است.