kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۱۵
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۵
افشاگری یک روزنامه چاپ برلین

آمریکا در 4 وزارتخانه آلمان جاسوس دارد

یک روزنامه آلمانی فاش کرد ده‌ها جاسوس آمریکا در وزارتخانه‌های آلمان مشغول به کار هستند.
ابعاد رسوایی‌های جاسوسی آمریکا هر روز گسترده‌تر می‌شود. پس از افشای اسناد جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) از صدر اعظم و مردم آلمان و پس از آن دستگیری یک مامور اطلاعاتی آلمان که برای آمریکایی‌ها جاسوسی می‌کرد خبر می‌رسد، آمریکا در وزارتخانه‌های این کشور مهم اروپایی نیز ده‌ها مامور استخدام کرده است.
خبرگزاری فارس با انتشار این خبر نوشت: روزنامه «بیلد» آلمان نوشته «سیا» ده‌ها جاسوس در چهار وزارتخانه دفاع، اقتصاد، کشور و توسعه آلمان دارد. این جاسوس‌ها کارمندان دولت آلمان هستند که به‌عنوان منبع دریافت اطلاعات به کار گرفته می‌شوند.
در بخشی از این گزارش آمده:‌ آمریکا از وزارت توسعه آلمان به این دلیل جاسوسی می‌کند که بتواند از فعالیت‌های محرمانه این کشور در خارج از آلمان در زمینه توسعه آگاه شود. روزنامه «بیلد» اعلام کرده این اطلاعات محرمانه را از «دایره اطلاعات محرمانه ایالات متحده» به دست آورده است.
بنابر اطلاعات به دست آمده تعداد زیادی از این افراد چندین سال برای سرویس امنیت کار کرده‌اند اما هنوز شواهدی مستدل مبنی بر دیدار میان آنها و ماموران سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در آلمان پیدا نشده است.
با این حال این موضوع در دست بررسی است که آیا آمریکا ماموران خود را به ورشو و پراگ فرستاده است تا آنجا کار کنند یا خیر.
همزمان هفته‌نامه «اشپیگل» نیز ابعاد تازه‌ای از جاسوسی ماموران اطلاعاتی آلمان برای آمریکایی‌ها منتشر کرد.
طبق گزارش این هفته‌نامه آلمانی، جاسوسی که در سرویس امنیتی آلمان برای آمریکایی‌ها کار می‌کرده، از سفارت آمریکا در «وین» اتریش هدایت می‌شده است.
پیش از این تصور بر این بود که آمریکا از طریق سفارت خود در برلین اقدام به هدایت جاسوس آلمانی‌اش می‌کرده اما اشپیگل می‌گوید اطلاعاتی به دست آورده که نشان می‌دهد این جاسوس 31 ساله از سال 2012 از اتریش هدایت می‌شده است.
به گزارش فارس، وی در موارد متعددی در «سالزبورگ» با طرف‌های آمریکایی دیدار داشته و در ازای در اختیار گذاشتن اطلاعات، پول دریافت کرده است.
اشپیگل همچنین به اطلاعاتی دسترسی پیدا کرده که نشان می‌دهد این شخص با 2 نفر  از ماموران سیا در زمینه تبادل اطلاعات در ارتباط بوده است. از این رو تحقیقات برای شناسایی این افراد ادامه دارد.
افشای جاسوسی‌های آمریکا از آلمان به تنش در روابط 2 کشور منجر شده است، طوری که آلمان 2 مرتبه سفیر آمریکا را در واکنش به این رسوایی احضار کرده است. برلین حتی رئيس مقر اطلاعاتی آمریکا در آلمان را هم اخراج کرده است. اقدامی که حمایت «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان را نیز به دنبال داشت. اشتاین مایر در این باره اعلام کرد، کشورش چاره‌ای جز اخراج این مقام اطلاعاتی از برلین نداشت.
انتشار این خبر می‌تواند علاوه بر مسایل موجود به بروز مشکلاتی برای رؤسای اطلاعاتی اتریش هم منجر شود.