kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۱۴۱۱
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت:

افزایش مالیات منجر به خروج 30 هزار پزشک از بخش دولتی شده است!

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت گفت: پیشنهاد ما این است که مالیات پزشکان به شکل سابق و به نرخ ثابت گرفته شود.




به گزارش مهر، کریم همتی، روز گذشته در نشست خبری به تشریح مشکلات شیوه دریافت مالیات از پزشکان پرداخت و افزود: مشکل اینجاست که مردم نسبت به کارکرد پزشکان و درآمد آنان حساسیت دارند و معمولا یک نکته را نادیده می‌گیرند و آن این است که اگر پزشکان کم‌کاری کنند، درآمد بیمارستان‌های دولتی نیز کاهش می‌یابد.
همتی ادامه داد: افزایش مالیات پزشکان در بخش دولتی باعث شده تعداد زیادی از پزشکان تمام وقت جغرافیایی از این وضعیت خارج شده و بخشی از وقت خود را در مطب و بخش خصوصی سپری کنند.
وی تاکید کرد: با قوانین کنونی که نسبت به مالیات پزشکان سختگیری می‌شود از یک تا دو سال گذشته حدود ۳۰ هزار پزشک از وضعیت تمام وقتی در بخش دولتی خارج شده‌اند و این مسئله به خدمات و درآمد بیمارستان‌های دولتی آسیب زده است.
معاون حقوقی وزارت بهداشت گفت: اکنون به دو صورت از پزشکان در بخش دولتی مالیات گرفته می‌شود یکی مالیاتی که روی حقوق پزشکان گرفته می‌شود و یکی هم مالیات پلکانی که از دستمزد و کارانه پزشکان
 اخذ می‌شود.
اینکه پزشکان در بخش دولتی از دو جا مشمول مالیات و کسورات می‌شدند نارضایتی ایجاد می‌کرد به همین علت در بسیاری از جاها به خصوص مناطق محروم قرار بر این شد که مالیات پزشکان در بخش دولتی به شیوه قبل که همان مالیات ثابت ۱۰ درصد است، برگردد.
همتی افزود: بنابراین مالیات درآمد پزشکان در مناطق محروم مثل سیستان و بلوچستان یا کردستان به صورت ثابت ۱۰ درصد است و بقیه جاها نیز حداکثر ۱۵ درصد شده و پزشکان هر چقدر هم که بیشتر مریض ببینند و درآمد بیشتری داشته باشند سقف مالیات آنها در بخش دولتی از ۱۵ درصد بیشتر نمی‌شود.
وی اظهارداشت: زمانی که پزشکان از سیستم دولتی خارج شوند و درآمد بیمارستان کم شود، اداره بیمارستان مشکل می‌شود مثلا در یک بیمارستان که دو سال پیش ۱۰۰ پزشک داشته اکنون تعداد پزشکان تمام وقت به ۳۰ نفر کاهش پیدا کرده است.
معاون حقوقی وزیر بهداشت  ادامه داد: ۱۰ درصد درآمد بیمارستان‌ها که از محل فعالیت پزشکان است به پزشکان پرداخت می‌شود. ۹۰ درصد دیگر این درآمد باید صرف پرداخت به پرستاران، سایر پرسنل و هزینه‌های بیمارستان شود بنابراین وقتی درآمد بیمارستان کم شود، گرداندن بیمارستان سخت می‌شود. مردم بیشتر به ۱۰ درصدی که پزشکان به عنوان کارانه می‌گیرند توجه دارند غافل از اینکه اگر ۱۰ درصد پرداختی به پزشکان بیشتر شود، ۹۰ درصد بقیه هزینه‌های بیمارستان هم تامین می‌شود.
کانال سوئیس مشکل تحریم دارو را حل نمی‌کند
همچنین به گزارش ایرنا، همتی درباره کانال مورد ادعای سوئیس برای انتقال دارو به ایران گفت: این کانال مشکل تحریم ظالمانه دارو توسط آمریکا را حل نمی‌کند و حجم فعالیت بالایی
ندارد.
وی افزود: وزارت بهداشت از هر کانالی که برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران باز شود استقبال و از آن استفاده می کند و هر مقدار بتواند از این کانال نیز برای تامین بیماران به خصوص افراد مبتلا به سرطان و بیماری های صعب العلاج استفاده می کند اما این کانال مشکل اساسی تامین داروی مورد نیاز بیماران کشور و انتقال ارز برای خرید دارو و تجهیزات مورد نیاز بیماران را حل نمی کند.
وزارت بهداشت از فرد سوزاننده کتاب
شکایت نکرده است
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره کتاب سوزی توسط تبریزیان گفت: وزارت بهداشت تاکنون علیه این فرد شکایتی
نکرده است.