kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۱۲۹۳
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

کرباسچی: روحانی که از جمهوریت می‌گوید چقدر به خواسته‌های مردم پرداخته است؟




سرویس سیاسی-
دبیرکل کارگزاران دیروز در مطلبی با عنوان «چه چیزی جمهوریت نظام را تهدید می‌کند» در ارگان دولت نوشت: «شاید صریح‌تر از همه مدیران کشور در این سال‌ها، اظهارات آقای روحانی در هفته گذشته بود که خطر اضمحلال جمهوریت نظام را گوشزد کرد و به بهانه رد صلاحیت‌های شورای نگهبان که حالا دیگر رفتاری معمول از این نهاد در هر انتخاباتی شده به ضرورت حفاظت از «جمهوریت» جمهوری اسلامی در کنار اسلامیت پرداخت. بدون اینکه بخواهیم در انگیزه‌های سیاسی این اظهارات غور کنیم و یادآوری کنیم که گوینده محترم در طول سال‌های انقلاب و حتی در دوره ریاست جمهوری خود چقدر به لوازم «جمهوریت» و عنایت به مردم و خواست‌های آنها پرداخته، اما اینکه واقعاًً تضعیف «جمهوریت» خطری جدی برای نظام است، هشدار درست و به‌جایی است ولی چه عواملی در این خطر واقعاًً مؤثر است؟ چند مورد را تیتروار می‌شود‌ اشاره کرد: 1- حتماً مهم‌ترین عامل، عدم کارایی منتخبین مردم است یا خدای ناکرده فساد و خلاف به وفور در افراد و سیستم. حتماً بیشترین ناامیدی مردم از انتخابات را همین امر رقم می‌زند. انتخاباتی که همیشه با وعده تغییر شرایط شروع می‌شود و مردم را به امید حل مشکلات پای صندوق می‌کشاند. ولی بعد یک دوره یا حتی بیشتر مردم شاهد گشایشی که نیستند هیچ، احیاناً وضعیت زندگی برایشان سخت‌تر هم شده است.»
کرباسچی افزود: «صرفنظر از کارآمدی اگر به هر دلیل دیگر فشارهای اقتصادی و اجتماعی روی زندگی اقشار مختلف آوار شود و از طرفی شدیدترین تبلیغات داخلی و خارجی روح و روان مردم را نشانه‌گیری کند و به‌جای امید به آینده بذر یأس و افسردگی را بارور کند چه انگیزه‌ای برای حضور مردم و تقویت جمهوریت باقی می‌ماند؟ به جرأت می‌توان ادعا کرد این روزها بیش از هر دوره دیگری این فضای ذهنی و فکری بخش‌های وسیعی از جامعه را فرا گرفته است.»
مدعیان اصلاحات که امروز ژست منتقد به خود گرفته‌اند، مسببان وضع فعلی‌اند. این طیف، خود را تضمین روحانی دانست، دولت را رحم اجاره‌ای خود خواند و در همین دولت پست‌های اجرایی و مدیریتی کشور را در اختیار داشت. ادا و اطوار منتقد و معترض بر قیافه اصلاح‌طلبان زار می‌زند. افکار عمومی نیز بر پلشتی این فریبکاری‌ها وقوف دارد.
افزون بر این، رئیس‌جمهور خود را مدافع جمهوریت نشان می‌دهد اما عملکرد وی طی 6 سال اخیر تناسبی با مطالبات اصلی مردم نداشته است.
«انتخابات سالم»، کلیدواژه مدعیان اصلاحات برای فتنه‌انگیزی
محمدصادق جوادی‌حصار، فعال سیاسی مدعی اصلاحات در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای آرمان در پاسخ به این سؤال که «برخي معتقدند که با توجه به عملکرد فراکسيون اميد، دولت و شوراي شهر و نارضايتي‌هاي موجود در جامعه اگر اصلاح‌طلبان رد‌صلاحيت نيز نمي‌شدند باز هم مورد اقبال جامعه قرار نمي‌گرفتند، چه ميزان با اين گزاره موافقيد؟» گفت: «اشکالي ندارد، مردم به ما راي ندهند. ما از اين امر استقبال مي‌کنيم. اينها انتخابات را درست برگزار کنند بگذارند مردم راي ندهند. ما دست آن مردم را مي‌بوسيم که در انتخاباتي درست و سالم به ما راي نمي‌دهند. ما با مردم مشکلي نداريم».
جوادی حصار در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«محمود صادقي و پروانه سلحشوري سرمايه‌هاي ما هستند».
در هفته‌های اخیر فعالین مدعی اصلاحات بارها درباره لزوم برگزاری انتخابات سالم و پرهیز از مهندسی انتخابات هشدار داده‌اند.
این اقدام تأمل‌برانگیز کاملاً شبیه رفتار فتنه‌گران در سال 88 و پیش از برگزاری انتخابات است. در آن مقطع، فعالین فتنه 5 ماه مانده به انتخابات با ادعای لزوم برگزاری انتخابات سالم و پرهیز از مهندسی انتخابات، کمیته صیانت از آرا را تشکیل دادند.
همین طیف در ماه‌های بعد با دروغ تقلب، ماهها کشور را دچار آشوب و التهاب کردند. فتنه‌گران در آن سال هیچگاه حاضر نشدند تا پروسه قانونی را طی کرده و در جلسات خصوصی تأکید کردند که به هیچ عنوان تقلبی در انتخابات رخ نداده است.
طیف مدعی اصلاحات در هفته‌های اخیر هجمه گسترده‌ای علیه شورای نگهبان صورت داده است. این هجمه گسترده با 2 هدف انجام شده است، اولین هدف منفعل کردن شورای نگهبان در اجرای قانون است و دومین هدف، سرپوش گذاشتن بر کارنامه غیرقابل دفاع لیست امید در مجلس دهم است.
مدعیان اصلاحات بارها ثابت کرده‌اند که هیچ اعتقادی به مردم‌سالاری ندارند.
گاف روزنامه اصلاح‌طلب در هجمه به شورای نگهبان
«روزنامه» اصلاح‌طلب اعتماد به مدیر مسئولی الیاس حضرتی نماینده رد صلاحیت شده فراکسیون اصلاح‌طلبان برای مجلس یازدهم روز گذشته گزارشی در نقد عملکرد شورای نگهبان منتشر و طی آن با استناد به آمارهای موهوم و تاییدنشده مدعی شد: «۱۶ هزار نفر با وابستگی‌های جناحی مختلف برای حضور در رقابت پارلمان یازدهم نام‌نویسی كردند ولی صلاحیت‌ها چنان تایید شد كه نه رقیبی ماند و رقابتی؛ اصولگرایان فقط در تهران لیستی ۱۵۹ نفره دارند و اصلاح‌طلبان درحالی به انتخابات ۱۹ روز دیگر می‌اندیشند كه ۹۳ درصد كاندیداهای‌شان در سراسر كشور ردصلاحیت شده‌اند و در بهترین حالت توانایی رقابت بر سر حدود ۴۰ كرسی را خواهند داشت!»
 این در حالی است که در همین گزارش، این روزنامه اذعان داشته که ابوالفضل سروش، عضو فراکسیون امید كه در توییتر خود «داس شورای نگهبان» را عامل «كم‌رمقی» اردوگاه اصلاح‌طلبان دانسته بود، تایید صلاحیت شده ‌است.
گفتنی است  مدعیان اصلاحات درحالی مطرح می‌کنند که نیروهای این جریان توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند که بسیاری از این نمایندگان این جناح سیاسی از جمله محمدرضا عارف، سیدفاطمه حسینی و پروانه سلحشوری از حضور در انتخابات آتی مجلس امتناع کردند و بسیاری از اعضای این جریان سیاسی نیز تایید صلاحیت شده‌اند.
این جریان در پی اجرای تاکتیک سیاسی مظلوم‌نمایی هستند و با این موضوع سعی دارند شکست احتمالی خود در انتخابات مجلس را توجیه کنند.
دفاع از حقوق مردم با سیاه‌نمایی و تشویق به آشوب!
روزنامه شرق در شماره دیروز خود در گزارشی به موضوع احضار نماینده جنجالی و پرحاشیه لیست امید پرداخت و نوشت: «در هیاهوی نتیجه نهایی رد صلاحیت‌ها پروانه سلحشوری به دادگاه احضار شد اخبار روز گذشته از شایعه بازداشت نماینده تهران آغاز شد و در ادامه اما محمدعلی وکیلی عضو هیئت‌رئیسه مجلس از احضار و آزادی سلحشوری با قرار کفالت خبر داد ساعتی بعد پروانه سلحشوری متنی در تلگرام کانال تلگرام خود منتشر کرد که حاکی از آزادیش با قرار التزام بود...»
این متن سپس به نوشته این نماینده پرداخته که او در جایی از متنش مدعی شده همه! «اظهارنظرها و موضع‌گیری‌ها در راستای وظایف نمایندگی و دفاع از حقوق مردم» بوده است!
این موضوع امری پوشیده نیست که در این سال‌ها مهم‌ترین خواسته‌ها و مطالبات مردم در موضوعاتی نظیر معیشت،‌ اشتغال، مسکن، ازدواج و... بوده است. اگر در اظهارات این نماینده جست‌وجویی انجام شود از این مطالبات مردمی اثری یافت نمی‌شود اما آنچه او اظهار کرده به شدت مورد توجه رسانه‌های معاند بیگانه قرار گرفته و آب از دهانشان راه انداخته است. با این وجود باید پرسید منظور وی از «مردم» دقیقاً کدام طیف است؟ این ملت شریف و زحمتکش هشتاد و چندمیلیونی یا....
پروانه سلحشوری بدون توجه به مسئولیتی که در خانه ملت برعهده ‌دارد، تاکنون بارها به سیاه‌نمایی وضعیت کشور و تشویق مردم به آشوب و اغتشاش اقدام کرده است.