kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۸۶۰
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
معاون شورای عالی آموزش ‌و پرورش:

زمان تغییر تقویم آموزشی فرا رسیده است

معاون شورای عالی آموزش ‌و پرورش با تأکید بر اینکه باید آموزش ‌و پرورش را از دست مداخله‌گران نجات داد، گفت: مجلس به شدت مخالف تغییر زمان شروع سال تحصیلی است.

به گزارش تسنیم، احمد عابدینی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع تقویم آموزشی در پاسخ به اینکه امسال دانش‌آموزان 150 روز به مدرسه می‌روند و بیش از 250 ساعت کاهش ساعات آموزش در سال داریم، اظهار‌ داشت: طرح ما درباره تقویم آموزشی آماده است اما اختلاف بر سر این است که کدام مرجع موضوع را بررسی و تصویب کند؛ به ما گفته‌اند مجلس به شدت مخالف تغییر زمان شروع سال تحصیلی است.
عابدینی افزود: چند پیش‌فرض را باید مورد توجه قرار داد، از جمله اینکه ما آموزش و پرورش را اساس و محور توسعه کشور بدانیم و اگر قرار است در کل کشور اتفاقی بیفتد باید باور عمومی ایجاد شود که این اتفاق جز از مسیر آموزش و پرورش محقق نمی‌شود.
وی مطرح‌ کرد: آموزش و پرورش مؤلفه‌هایی دارد که معلم، فضا و تجهیزات، منابع مالی و محتوای برنامه‌ درسی از جمله آن است اما یک عنصر مغفول، زمان است.
مداخلات مجلس
 مانع تحول در آموزش و پرورش است
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول بنیادین تأکید دارد که باید به مدیریت زمان توجه کنیم، گفت: اگر قرار است تحولی ایجاد شود، منع تداخل باید صورت گیرد. اکنون این موضوع زیاد شده است و هر سازمان و فردی به مسائل آموزش و پرورش به‌صورت غیر‌کارشناسی و غیرعلمی ‌ورود می‌کند. متأسفانه با مداخلات مجلس شورای اسلامی مواجه هستیم که موانع جدی در راه تحول ایجاد کرده است و گاهی با یک طرح یک هفته‌ای، یک موضوع را تحمیل می‌کنند که حذف تنوع مدارس نمونه‌ای از آن بود.
عابدینی افزود: مدارس را به‌خاطر هر اتفاقی تعطیل می‌کنیم اما تلاش نمی‌شود مقررات را با نظام آموزشی هماهنگ کنیم. معلمان به تبعیت از همسر باید از شهری به شهر دیگر جابه‌جا شوند اما چرا قوانین را تغییر ندادیم که نیروهای سازمان‌های دیگر به احترام معلم و دانش‌آموز جابه‌جا و منتقل شوند؟ یک علت ضعف و کوتاهی خود آموزش و پرورش بوده و علت دیگر این است که آموزش و پرورش غیرحرفه‌ای تلقی شده است و برخی تصور می‌کنند می‌توانند مداخله کنند.
به داد آموزش و پرورش برسیم!
وی با بیان اینکه باید به داد آموزش و پرورش رسید و آن را از دست مداخله‌گران نجات داد، در چند مرحله 40 هزار، 60 هزار و 80 هزار نفر از نیروهای نهضتی و غیره که یک روز آموزش ندیده بودند وارد آموزش و پرورش شدند و سرنوشت بچه‌ها را 30 سال به آنها سپردیم. معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با‌ اشاره به اینکه متأسفانه در برخی موارد اختیار مسئولان ما با تهدید استیضاح در دست مجلس است، درباره تقویم آموزشی گفت: تغییر تقویم آموزشی سابقه 90 ساله دارد. در این 90 سال حدود 13 بار تقویم آموزشی تغییر کرده است و 40 سال از این مدت آغاز سال تحصیلی از 15 شهریور، یک دوره زمانی 15 شهریور تا 15 مهر بوده است و یک دوره زمانی در دهه 40 شمسی نیز با توجه به تغییرات اقلیمی ‌به استان‌ها سپرده شد.
لزوم تغییر تقویم آموزشی
وی افزود: از سال 54 بازگشایی مدارس از اول مهرماه بود. سال 74 زمزمه تغییر تقویم به‌صورت استانی شروع شد، اما مجلس مخالفت کرد و مصوبه‌ای مبنی بر عدم اجازه آموزش و پرورش گذراند. شورای عالی آموزش‌‌وپرورش نمی‌تواند مصوبه مجلس را تغییر بدهد. دولت دی‌ماه سال 95 نیز لایحه‌ای را مصوب کرد ولی با این حال پیشنهاد تعطیلات زمستانی و تغییر شروع و پایان سال تحصیلی به تنهایی در دست آموزش و پرورش نیست.
وی با تأکید بر اینکه زمان تغییر تقویم آموزشی فرا رسیده است، گفت: از سال 95 طرح و سناریوهای مختلف آن در شورای عالی آموزش و پرورش آماده شده است. یک نکته این است که نمی‌توان یک نسخه برای کل کشور پیچید و باید موضوع را به استان‌ها سپرد. استانداردهای آموزشی و توانمندسازی معلمان باید صورت گیرد، تلاش می‌کنیم حداکثر اختیار را در قالب طرح‌های شورای عالی به مدیران و معلمان بدهیم.