kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۸۲۷
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷
مدیرعامل جهاد نصر:

اجرای طرح سیستان 46 هزار هکتار زمین کشاورزی پایدار ایجاد می‌کند

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: طرح سیستان 97 درصد پیشرفت دارد و با اجرای کامل این طرح 46 هزار هکتار از زمین‌های این استان به کشاورزی پایدار تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد صالحی‌نژاد در نشست خبری درباره طرح سیستان اظهار داشت: این طرح آب‌هایی را که از رودخانه هیرمند افغانستان به سمت منطقه سیستان سرازیر می‌شود را در چاه‌ نیمه‌ها ذخیره و به مزارع کشاورزی و برای استفاده آب شرب روستائیان پمپاژ می‌کند.
وی افزود: 150 میلیون مترمکعب آب از چاه‌ نیمه‌ها برای استفاده آب شرب روستائیان پمپاژ می‌شود که 800 روستا را مشروب می‌سازد. همچنین 400 میلیون مترمکعب هم برای انجام کشاورزی پایدار در سطح 46 هزار هکتار از اراضی سیستان پمپاژ می‌شود.
مدیرعامل موسسه جهادنصر گفت: برای این طرح 850 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی ارز اختصاص یافته که پیشرفت فیزیکی آن 97 درصد است. این طرح در سفر هیات دولت به استان سیستان و بلوچستان در سال 93 تصویب و از سال 94 اجرای آن آغاز شد و تاکنون ادامه داشته است. در این منطقه 200 هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که 150 هزار هکتار آن قابلیت کشاورزی دارد. صالحی‌نژاد افزود: در سال‌های گذشته حدود 70 هزار هکتار از این زمین‌ها کشت می‌شده اما این کشاورزی کاملا ناپایدار بوده و آب مطمئنی نداشته است. اجرای این طرح 46 هزار هکتار زمین کاملا مطمئن از آب کشاورزی را در اختیار کشاورزان قرار خواهد داد و آب شرب بیش از 800 روستا هم تامین می‌شود.
وی در پاسخ به این نکته که اگر افغانستان بخواهد در قسمت‌های بالادست هیرمند این آب را کنترل کند، همه هزینه‌ها هدر می‌رود، گفت: تفاهمنامه‌ای بین ایران و افغانستان برای استفاده از حقابه 830 میلیون مترمکعبی از رودخانه هیرمند وجود دارد که البته اکنون این حقابه حتی به بیش از دو میلیارد مترمکعب هم رسیده است. تنها اشکال در زمان اختصاص این حقابه است. آب‌هایی که از منطقه هیرمند به داخل کشور ما می‌آید در چاه‌نیمه‌هایی در منطقه سیستان انبار می‌شوند که ظرفیت آنها یک میلیارد و 460 میلیون مترمکعب است.
مدیرعامل جهاد نصر با اشاره به پروژه‌های غرب و شمال غرب کشور اشاره کرد و گفت: قرار شده در سطح 220 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی با مهار هفت میلیون مترمکعب از آب‌های مناطق غرب و شمال غرب آبیاری شوند که البته حجم آب مهارشده بعدا به 5/6 میلیارد مترمکعب رسید و 1/8 میلیارد مترمکعب آن هم به بخش کشاورزی انتقال یافت.
صالحی‌نژاد افزود: این پروژه 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و منتظر تامین آب از طرف وزارت نیرو هستیم. امیدواریم با تامین اعتبار طی شش الی هشت ماه آینده این پروژه نهایی شود. 99/5 درصد آبیاری این پروژه‌ها از نوع کم‌فشار و پرفشار بوده و 90 درصد تجهیزات آن در داخل کشور تامین شده است.
وی دستاورد مهم این طرح را تبدیل 167 هکتار از مزارع دیم به مزارع آبی عنوان کرد که 3 میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌کند.