kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۸۲۵
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷
همتی خبر داد

اجرای طرح جدید بانکی برای تامین اعتبار واحدهای تولیدی

رئیس‌کل بانک مرکزی با ‌اشاره به اجرای طرح «گام» از هفته آینده، اعلام کرد این طرح با ظرفیت اولیه 50 هزار میلیارد تومانی برای واحدهای تولیدی آغاز به کار می‌کند.

عبدالناصر همتی درباره طرح گواهی اعتبار مولد «گام» نوشت: طرح گواهی اعتبار مولد «گام» به مرحله اجرایی رسید و به حول قوه الهی، هفته آینده و در آستانه دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، با ظرفیت اولیه۵۰ هزار میلیارد تومان تأمین اعتبار، به تدریج از طریق تعدادی از بانک‌های دولتی و خصوصی در اختیار واحدهای تولیدی فعال کشور قرار می‌گیرد.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، وی ادامه داد: طرح «گام»، یکی از برنامه‌های بانک مرکزی با کمک نظام بانکی کشور است که در چارچوب مدیریت نقدینگی، تلاش خواهد کرد امکان تأمین غیرتورمی سرمایه در گردش مورد نیاز زنجیره تولید را، خصوصاً برای واحدهای کوچک و متوسط، فراهم سازد.
رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه یادداشت اینستاگرامی خود نوشت: گواهی اعتبار مولد «گام»، به عنوان یک ابزار بازار محور و با قابلیت نقل و انتقال، در بازارهای پول و سرمایه، تسهیلات جدیدی را برای تأمین اعتبار بنگاه‌های تولیدی فراهم می‌سازد. همتی اضافه کرد: در این طرح، تولیدکنندگان بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه و واسط از بانک عامل درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد در سررسید کرده و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل می‌دهند. دارنده می‌تواند گواهی را تا سررسید نگه دارد یا می‌تواند به فروشنده مواد اولیه خود تحویل دهد یا اینکه در بازار سرمایه تنزیل کند.
به گفته وی، بانک مرکزی، سیاست‌های ارزی، پولی و اعتباری خود را بر محور کنترل تورم و همزمان، حمایت از رونق تولید و رشد اقتصادی غیرنفتی، متمرکز ساخته است و این سیاست را با قدرت ادامه خواهد داد.
گفتنی است، هدف این طرح، حل بخشی از معضل سرمایه در گردش بنگاه‌هاست. در قالب این طرح قرار است تولیدکنندگان به بانک‌ها معرفی و با تضمین بانک گواهی اعتبار دریافت کنند که به این ترتیب در زنجیره ارزش، اوراق بهادار جای پول نقد را می‌گیرد.
بر اساس این دستورالعمل با بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی کشور که در قالب زنجیره‌های تأمین تولید قرار دارند و با برخورداری از ضمانت بانک‌ها و موسسات اعتباری زمینه تامین منابع مورد نیاز سرمایه در گردش فراهم می‌شود. همچنین گواهی اعتبار مولد به عنوان ابزاری بازارمحور و با قابلیت نقل و انتقال در بازار‌های پول و سرمایه در کنار سایر ابزار‌های موجود تسهیلات جدیدی را برای تامین اعتبار بنگاه‌ها و رونق تولید فراهم می‌کند.
در این باره، صالح‌آبادی رئیس ‌انجمن مالی اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری میزان، گفته بود: انتشار اوراق گام از سوی بانک مرکزی می‌تواند نقش موثری در رونق بخش تولید ایفا کند و با توجه به حل شدن موضوع دریافتی و پرداختی از سوی خریدار و فروشنده، تولید در بخش‌های مختلف تقویت خواهد شد.