kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۸۱۵
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵

راهپیمایی گسترده فرانسوی‌ها پس از تصویب طرح جنجالی «ماکرون»

هزاران فرانسوی خشمگین به دنبال تصویب طرح جنجالی «امانوئل ماکرون» برای تغییر قوانین بازنشستگی به خیابان‌ها برگشتند. آنها ماه‌ها بود برای جلوگیری از تصویب این طرح، اعتصاب و راهپیمایی کرده بودند.

 
  سرویس خارجی-

دولت «امانوئل ماکرون» روز جمعه طرح اصلاحات مناقشه‌برانگیز نظام بازنشستگی این کشور را پس از 2 ماه اعتصاب و تظاهرات گسترده اتحادیه‌های کارگری تصویب کرد. سخنگوی دولت فرانسه در این باره مدعی شد به موجب این اصلاحات قرار است یک نظام«محکم‌، پایدار و عادلانه » ایجاد شود. دولت فرانسه این وعده را هم داده که نظام بازنشستگی جدید باعث جبران بخش عمده‌ای از کسری در صندوق‌های بازنشستگی ‌شود. پیش از این دولت «ماکرون» اعلام کرده بود سن بازشتسگی در توافق با اتحادیه‌های کارگری همچنان 62 سال باقی خواهد ماند اما دیروز دولت تهدید کرد اگر در دیدار 30 ژانویه (10 بهمن) بین نمایندگان دولت و رهبران اتحادیه‌های کارگری توافقی حاصل نشود سن بازنشستگی از طریق صدور حکم به همان 64 سال افزایش پیدا می‌کند!
همزمان با تصویب این طرح جنجالی، «پاریس» و برخی شهرهای بزرگ فرانسه مثل «مارسی» شاهد تظاهرات گسترده مردمی بود. اتحادیه تجاری موسوم به «کنفدراسیون سراسری کار» اعلام کرد، صدها هزار تن از تظاهرکنندگان در جدیدترین دور اعتراضات مربوط به روز جمعه شرکت کردند. کارکنان برج ایفل نیز دست به اعتصاب زده و در تظاهرات شرکت کردند.
 بر اساس گزارش فرانس 24 کارکنان نیروگاه برق «گاردان» نیز که اعتصاب کرده‌اند، در ساختمان مدیریت این نیروگاه زغال سنگ خالی کردند. دولت فرانسه «اقدامات» کارکنان معترض شرکت‌های انرژی این کشور را که باعث قطعی برق در چند منطقه و مسدود شدن دسترسی به بنادر و تاسیسات سوخت شده «غیر قانونی» اعلام و محکوم کرده است. به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «فرانس ۲۴» پنجشنبه شب نیز، معترضان در حالی که مشعل‌هایی شعله‌ور در دست داشتند، با تجمع در خیابان‌های پاریس به استقبال «جمعه سیاه» رفتند.