kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۸۱۱
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴
در سایه انفعال دیوان کیفری بین‌المللی

ارتش میانمار 2 مسلمان از جمله یک زن باردار را وحشیانه کشت

در پی حملات خمپاره‌ای ارتش میانمار به یک روستای مسلمان‌نشین، دو زن مسلمان دیگر روهینگیایی که یکی از آنان باردار بود، مظلومانه جان باختند. این جنایت بلافاصله پس از کوتاهی دیوان کیفری بین‌المللی در محکومیت نسل کشی مسلمانان میانماری اتفاق افتاد.

نسل‌کشی مسلمانان میانماری زیر سایه انفعال مجامع جهانی همچنان ادامه دارد. روز پنج شنبه پس از سال‌ها انفعال مجامع بین‌المللی و مدت‌ها انتظار، «عبدالقوی احمد یوسف»، رئیس‌دیوان کیفری بین‌المللی، در لاهه تنها به گفتن این جمله بسنده کرد که: «دیوان عقیده دارد روهینگیایی‌ها در میانمار همچنان در معرض آسیب و خطر هستند... دستور الزام‌آوری را برای حفاظت از مسلمانان روهینگیا صادر کرده‌ایم»، تا دنیا بار دیگر متحیر بماند. این دیوان بنا به دلایلی که معلوم نیست، حتی حاضر به محکومیت زبانی این نسل کشی نشد.
اما هنوز جوهر این دستور به اصطلاح الزام آور خشک نشده بود که خبرگزاری رویترز گزارش داد در پی حمله خمپاره‌ای ارتش میانمار 2 زن مسلمان روهینگیایی دیگر که یکی از آنها باردار بوده کشته شدند.
گفتنی است بر اساس گزارش‌های رسمی سازمان ملل، مسلمانان روهینگیایی، مظلوم‌ترین قوم درجهان هستند و آنها حتی از حقوق اولیه مثل حق مالکیت، محرومند.چندی پیش رئیس‌‌آژانس پناهجویان سازمان ملل پس از دیدار با آوارگان روهینگیا اعلام کرده بود از دیدن «خشونت‌های وحشتناک» علیه مسلمانان این کشور «شوکه» شده‌ است. «فیلیپوگراندی» پس از دیدار با مسلمانان این کشور در اردوگاه‌های بنگلادش گفته بود: «من واقعا از دیدن ترس و نگرانی که این افراد در خود احساس می‌کنند، شوکه شدم. آنها به شدت نگران بازگشت به میانمار هستند. والدین زیادی کشته شده‌اند، خانواده‌های زیادی از هم پاشیده شده است، زنان مورد تجاوز قرار گرفته‌اند. خشونت‌های وحشتناک زیادی وجود داشته که رخ داده است.»