kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۸۰۹
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴

اقدامات عربستان و امارات برای کمک به تجزیه عراق به روایت «میدل‌ایست‌آي»

وب‌سایت انگلیسی‌زبان «میدل ایست آی» از برنامه‌های دولت ریاض و ابوظبی برای تجزیه کشور عراق و تشکیل اقلیم «‌سنی‌نشین» همانند منطقه کردستان خبر داد و از استقبال دولت آمریکا از این طرح نوشت.

 
  سرویس خارجی-

«میدل ایست آی» به قلم «دیوید هرست» در یادداشتی از نقش «محمد بن زاید»، ولیعهد امارات، و «محمد‌بن‌سلمان»، ولی‌عهد سعودی، در بی‌ثبات ‌سازی کشورهای منطقه غرب آسیا نوشت و در این یادداشت‌ اشاره کرد که حالا، این بازی به عراق رسیده و این کشور را با خطر مواجه کرده است.
این نویسنده سپس با بیان اینکه «مسئله‌ای که در ادامه بدان پرداخته می‌شود به نقل از سه منبع اطلاعاتی و امنیتی عراقی است که آنها از عادل عبدالمهدی به دست آورده‌اند» دست به یک افشاگری مهمی زده که در ادامه به آن‌اشاره می‌کنیم. نکته مهم دیگر اینکه، آز انجایی که این دو کشور هیچ اختیاری از خود ندارند و بدون اجازه آمریکا آب نمی‌خورند، می‌توان نتیجه گرفت، در حال اجرای طرحی هستند که به آنها محول شده است!
نشست اول
ماجرا از این قرار است که، «ثامر بن سبهان»، وزیر مشاور سعودی، در امور کشورهای حوزه خلیج‌فارس که به نوعی نماینده «محمد بن سلمان» در امور منطقه است، شش ماه پیش از چند شخصیت سیاسی و تاجران عراقی دعوت کرده بود تا با سفیر دولت سعودی در امان پایتخت اردن دیدار کنند. موضوع این دیدار، بحث و رایزنی درخصوص تشکیل منطقه سنی‌نشین در عراق همانند منطقه کردستان بود که در نهایت نیز حاضران بر سر آن به توافق
رسیدند.
نویسنده میدل ایست آی در ادامه می‌نویسد: «این برنامه [تشکیل منطقه سنی‌نشین] موضوع جدیدی نیست؛ اما چیزی که تازگی دارد این است که دولت آمریکا همواره در پی تثبیت نفوذ خود در عراق بوده و اکنون این هدف را در رقابت میان ایران و عربستان سعودی در عراق یافته است.»(!)
نشست دوم
میدل ایست آی نوشته چند هفته پس از دیدار «عبدالمهدی» و «بن سلمان»، نشست دوم در اردن برگزار شد و این بار نمایندگانی از آمریکا و سرزمین‌های‌اشغالی فلسطین نیز حضور داشتند. در این نشست، نماینده آمریکا به طور علنی از طرح منطقه سنی‌نشین حمایت نکرد و بیش‌از یک ساعت نیز حضور نداشت اما به همتایان سعودی خود گفت اگر آنها توانایی این کار را داشته باشند آمریکا هم از آن استقبال می‌کند.»
بنابراین گزارش، مهم‌تر از همه این‌ها حضور نماینده امارات در نشست دوم اردن بود و به نمایندگان عراقی حاضر در این نشست اعلام شد که پرونده الانبار از این پس از دست سعودی‌ها خارج و به اماراتی‌ها سپرده می‌شود. از این رو ولیعهد سعودی نیز می‌تواند ادعا کند که هیچ ارتباطی به این توطئه ندارد(!)
نشست سوم
اما آنطور که «میدل ایست آی» نوشته، نشست سوم در ابوظبی کاملاً آشکارا و در سطح گسترده تری برگزار شده و «محمد الحلبوسی» رئیس‌پارلمان عراق(که سنی است) نیز در این نشست حضور یافته است! چند تن از نمایندگان پارلمان و تعدادی از تاجران عراق نیز به دبی آمده بودند. «حلبوسی» به طور رسمی هرگونه برنامه‌ای برای تشکیل منطقه سنی‌نشین را رد کرده است. اما روزنامه لبنانی «الاخبار» در ۲۴ دی ماه، از برگزاری یک جلسه‌ مهم در ابوظبی خبر داد که هدفش تلاش برای تشکیل اقلیم سنی در عراق بود.
«واثق الهاشمی» کارشناس امور استراتژیک عراق، پیشتر گفته بود: «زمزمه‌ها و‌اشاره‌های گروه‌های سیاسی سنی درباره ایجاد یک اقلیم سنی با هدف اعمال فشار برای تجدیدنظر در مسئله حضور نظامیان آمریکایی در عراق است.» در تکمیل این حرف باید گفت که این طرح مدت زمانی است که از طرف آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ایش برای فاصله‌انداختن بین ایران وعراق و تثبیت جایگاه خود در منطقه دنبال می‌شود، اما با بالا گرفتن بحث خروج آمریکایی‌ها از عراق این مسئله اهمیت دوچندان پیدا کرده است. ضمن اینکه به اعتقاد گروهی از کارشناسان، نمایش تاریخی جمعه گذشته مردم عراق برای اخراج آمریکایی‌ها می‌تواند دومینوی اخراج این کشور از کل منطقه و در نتیجه منتفی شدن چنین توطئه‌هایی باشد، البته اگر این هوشیاری حفظ و بر اخراج این کشور همچنان تاکید شود.