kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۴۱۷
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵
بلومبرگ:

تاب‌آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم‌های آمریکا تعجب‌آور است

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ نوشته است: تاب‌آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم‌های آمریکا تعجب‌آور است.




به گزارش قدس آنلاین، این خبرگزاری در گزارش خود آورده است: بانک مرکزی ایران هفته گذشته اعلام کرد، اقداماتی را به اجرا می‌گذارد تا شرکت‌های خصوصی راحت‌تر بتوانند کالاهای خود را صادر کنند. به گفته بانک مرکزی، شرکت‌های خصوصی بخش عمده‌ای از ۴۰ میلیارد دلار صادرات کالاهای غیرنفتی ایران و تامین ارز مورد نیاز کشور را بر عهده‌ دارند.
از بسیاری جهات، تاب‌آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم‌های آمریکا تعجب بسیاری را برانگیخته است. ریال به دنبال از دست دادن بیش از نیمی از ارزش خود پس از خروج ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸، تثبیت شده است.
از سوی دیگر، یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر امروز دچار ابرتورم نشدیم، به دلیل تحریم‌ها است که مانع از برخی جریانات پولی در اقتصاد ایران شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، علی سعدوندی اظهار داشت: کارشناسان اقتصادی بارها و بارها نسبت به خطرناک بودن نقدینگی هشدار داده‌اند و بر این اساس، اگر اقدامات احتیاطی در این حوزه انجام نمی‌شد، چه بسا امروز کشور با مشکلات شدیدتری مواجه بود.
وی افزود: هر چند امروز یک بحران را از سر گذرانده‌ایم؛ اما به هر حال، کشور با بحران‌های دیگری هم مواجه است. اگر در عرصه سیاست‌گذاری‌ها به نوآوری نرسیم و اصلاح ساختار صورت نگیرد، شکست قطعی خواهد بود؛ ضمن اینکه اگر امروز دچار ابرتورم نشدیم، به دلیل تحریم‌ها است که مانع از برخی جریانات پولی در اقتصاد ایران شده است.
سعدوندی ادامه داد: برای اولین بار است که کسری بودجه در کشور آشکار شده و این نعمت ناشی از تحریم است، ضمن اینکه کسری بودجه موضوع امروز و دیروز نیست و سال‌ها است که کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند؛ چرا که وقتی کل درآمدهای نفتی به بانک مرکزی می‌رود، پایه پولی شکل می‌گیرد و تورم ایجاد می‌شود.