kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۸۱۹
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲

رکورد مصرف گاز در بخش خانگی شکست

سرپرست مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: با ثبت رکورد جدید در مصرف گاز خانگی به میزان ۵۷۳ میلیون مترمکعب گاز طی یک شبانه روز، نگران ادامه مصرف با این روند هستیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامرضا مشایخی، درباره میزان مصرف گاز در کشور اظهارداشت: با توجه به موج شدید سرمایی که در روزهای اخیر، بخش وسیعی از کشور را فراگرفته است و نیز بارش‌هایی که به ‌ویژه در شرق، غرب و مرکز کشور داریم، مصرف بخش خانگی گاز طبیعی به‌شدت بالا رفته و به روزانه 573 میلیون مترمکعب رسیده که عدد بسیار بالایی است.
وی ادامه داد: اگرچه ما به همه هم‌وطنان این نوید را می‌دهیم که در بخش‌های صنایع بالادستی، تولید، انتقال و توزیع با آمادگی کامل، شبانه‌روز فعال هستیم تا بتوانیم گاز را به صورت ایمن و پایدار در سراسر کشور توزیع کنیم و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد، اما از همه مشترکان انتظار داریم در این زمینه به ما کمک کنند.
به گفته سرپرست مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، لازم است مشترکان گاز طبیعی از گرم کردن محیط‌هایی که استفاده نمی‌کنند، بپرهیزند و دمای رفاه را 18 تا 22 درجه نگه دارند تا شرکت ملی گاز ایران افزون بر خدمات‌دهی مطلوب به مردم به بخش‌های نیروگاهی، تولیدی و صنعتی نیز گاز را با جریانی ایمن و پایدار عرضه کند. این در حالی است که گازرسانی به بخش خانگی همواره در اولویت این شرکت قرار دارد.
مشایخی درباره آمار گازرسانی توضیح داد: تاکنون به حدود 30 هزار روستا با 4/6 میلیون خانوار و یک هزار و 184 شهر با 18 میلیون خانوار گازرسانی شده است. همچنین توسعه شبکه گاز برای بخش‌های تولید، صنایع و نیروگاهی نیز پیوسته ادامه دارد.
وی با تاکید بر لزوم مصرف بهینه گاز طبیعی و رعایت نکات ایمنی، درباره تامین گاز مورد نیاز بخش صادراتی کشور، اظهار کرد: در بخش صادرات ما همچنان به تعهد خود عمل می‌کنیم و جای هیچ نگرانی نیست، اما در بخش صنعت، اگر مردم به ما کمک نکنند مجبور هستیم برای گرم نگه داشتن خانه‌های آنان، گاز صنایع و دیگر بخش‌ها را محدود کنیم.
گفتنی است، محدود شدن مصرف گاز در صنایع عمده از نیمه دوم آذرماه آغاز شد؛ اما اکنون با رشد بیش از انتظار مصرف گاز در بخش خانگی، این محدودیت در حال تسری است و در بخشی از صنعت تولید برق حرارتی کشور، سوخت مایع جایگزین سوخت گاز شده است.
سرمای زمستانی موجب رشد مصرف گاز در بخش خانگی شده و این رشد مصرف، بیش از انتظار متولیان صنعت گاز کشور بوده است؛ به‌طوری که، انتظار می‌رفت با رشد تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی، امسال صنایع عمده و نیروگاه‌ها با محدودیت تخصیص گاز مواجه نشوند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد شرایط مطابق انتظار پیش نرفته است.