kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۸۱۸
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲
شمس‌الدین حسینی خبر داد

رانت 80 هزار میلیاردی در بودجه 99 با تخصیص ارز 4200 تومانی

وزیر اسبق اقتصاد با ‌اشاره به تداوم ارز 4200 تومانی در بودجه 99 گفت: بیش از 80 هزار میلیارد تومان رانت (در تخصیص این ارز) وجود دارد، باید پرسید که این رانت عظیم گیر چه کسی می‌آید؟

سیدشمس‌الدین حسینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: استقلال بانک مرکزی به این معنی است که دولت نتواند به راحتی و بدون چهارچوب؛ هنگامی که نیاز مالی پیدا می‌کند از محل منابع بانک مرکزی جبران مافات کند. آیا این مفاهیم در لایحه سال 1399 که بنا بود گامی برای اصلاح ساختار بودجه باشد، رو به بهبود است؟ پاسخ من منفی است.
وی افزود: نظر شما را به تبصره (5) جلب می‌کنم؛ نه تنها سلطه دولت بر بانک مرکزی براساس پیش‌نویس این احکام گسترش پیدا می‌کند بلکه حتی این سلطه به بازار سرمایه هم کشیده می‌شود. اگر به تبصره (5) مراجعه کنید، تمام اینها در لایحه بودجه آمده؛ اما می‌بینید که همه اینها در جهت تخریب همین استقلال نسبی ابزارهای بانک مرکزی است.
به گفته وی، در همین بودجه جاهای دیگری برای اصلاح وجود دارد. 10/5 میلیارد دلار ارز با نرخ 4200 تومانی برای کالاهای اساسی پیش‌بینی شده است، درحالیکه نرخ فعلی دلار در بازار 13000 تومان است.  8000 تومان را ضرب در 10/5 میلیارد دلار کنید، بیش از 80 هزار میلیارد تومان رانت وجود دارد، باید پرسید که این رانت عظیم گیر چه کسی می‌آید؟
این استاد دانشگاه اضافه کرد: کل بلوا بر سر گران کردن بنزین؛ 31 هزار میلیارد تومان است. فقط این 10/5 میلیارد دلار؛ 80 هزار میلیارد رانت نهفته در خود دارد. اصلاح ساختار بودجه یعنی اصلاح همین رانت‌ها. یعنی این منابع به طریق درست به دست مردم برسد، نه اینکه یک عده به اسم مردم آنرا صاحب شوند.
حسینی افزود: باید نمایندگان به موضوع ورود کرده و این 10/5 میلیارد دلار را تعیین تکلیف کرده و فریب الفاظ را نخورند. رانتی که در بخش دارو و تجهیزات پزشکی نهفته است به مراتب شدیدتر از بخشی تحت عنوان کالاهای اساسی است. کما اینکه می‌بینید که مردم و شما با چه قیمت‌هایی مثلا گوشت می‌خرید و با چه قیمت‌هایی برای دولت فاکتور می‌شود.
وی بیان کرد: تجربه من می‌گوید که مجلس‌ها به‌طور کلی در هیچ سال و هیچ دوره‌ای لایحه بودجه را بهتر نکرده و بلکه در جهت تخریب آن حرکت کرده‌اند. توصیه من این است که بد را به بدتر تبدیل نکنند. به‌ویژه این دوره از مجلس که ماه‌های پایانی آن را پشت سر می‌گذاریم.
وزیر اسبق اقتصاد ادامه داد: در چند سال‌ اخیر چند اتفاق در تشدید رکود در کشور موثر بود. تعبیر من از خروج آمریکا از برجام و بازگشت مجدد تحریم‌ها این است که بدنه اقتصاد ما در اثر سیاست و مدیریت دولت تضعیف شده بود و با بازگشت تحریم‌ها یک وزنه هم به آن اصابت کرد و این وزنه تحریمی چون اقتصاد ضعیف شده بود خیلی اثر کرد.
به گفته حسینی، دو چیز دیگر رکود را عمیق کرد. یکی، تعطیل کردن مسکن مهر است. در شرایطی که به دلیل عامل بیرونی تحریم سرمایه‌گذاری بخش و رشد مصرف بخش خصوصی کم شده بود و از ناحیه صادرات غیرنفتی هم تحت فشار بودیم، مسکن مهر به مثابه یک موتور متحرک و تقاضایی بود که حرکت می‌کرد.
وی افزود: یک عامل دیگر هم اتفاقا همین بودجه‌های عمرانی بود که به نقطه تعطیلی رسیده‌اند. تقریبا فعالیت‌های عمرانی به این وضع رسیده‌اند که همین قدر پول به آنها پرداخت می‌شود که خرج جاری آنها شود. درباره بودجه عمرانی اعدادی به ظاهر هزاران میلیارد تومانی اعلام می‌شود؛ اما بخش عمده آن اوراق است که باید در بازار آنها را خرد کنند.